Hľadaj Zobraz: Univerzity Kategórie Rozšírené vyhľadávanie

45 033   projektov
0 nových

Manažment podniku

«»
Prípona
.zip
Typ
štátnicové otázky
Stiahnuté
17 x
Veľkosť
1,1 MB
Jazyk
slovenský
ID projektu
29905
Posledná úprava
19.02.2010
Zobrazené
2 040 x
Autor:
denika24
Facebook icon Zdieľaj na Facebooku
Detaily projektu
Popis:
6. Manažment zmien (invencie; inovácie; zmena ako podstata vývojového procesu; potreba, príprava a realizácia zmeny; prijatie a stabilizácia zmeny; vybrané prístupy manažmentu zmien)

Aby každá organizácia dokázala prežiť, musí sa neustále prispôsobovať okolnostiam a udalostiam, ktoré vznikajú v jej bezprostrednom ako aj okolitom prostredí. Aby bolo zabezpečené nielen prežitie, ale ja ďalší rozvoj spoločnosti, je nevyhnutné robiť úpravy a prekonávať pritom problémy spojené so zmenou. Pre organizácie platí– ak sa neprispôsobia zmeneným okolnostiam a neprijmú nové smery, pravdepodobne skrachujú a zaniknú.
Zmeny, ktoré nastávajú v organizáciách, môžu mať rôzne formy:
Zmena v technológii – mení sa filozofia, hodnoty, spôsoby práce. Menia sa požiadavky na pracovný výkon a počet pracovníkov.
Zmeny spotrebiteľských preferencií a trhov – spotrebitelia sa stávajú stále náročnejší, čo mení požiadavky na prispôsobenie sa trhu ich preferenciám.
Zmeny v organizačnej štruktúre – objavujú sa nové organizačné štruktúry, ktoré vyžadujú novú orientáciu pracovníkov.
Zmeny v podnikateľskom prostredí – vyžadujú si kvalitnú situačnú analýzu a reagovanie na nové podnety vznikajúce v ňom.
Zmeny v procedúrach a postupoch – vyžadujú si dôkladnú komunikáciu a informovanosť všetkých hierarchických stupňov v organizácii.
Zmeny u jednotlivcov – zamestnanci musia meniť svoje návyky, postoje, zručnosti a spôsobilosti v závislosti od rýchlo sa meniaceho prostredia.

Všetky organizácie žijú a fungujú vo dvoch časových obdobiach: v dnešku a v budúcnosti.. Manažéri teda musia riadiť tak dnešok – základy, ako aj zajtrajšok. Musia pracovať smerom k zmene; k zmene ako k príležitosti a k zmene ako k hrozbe.“

Príčiny zmien
Externé príčiny, ktoré vyvolávajú zmeny:
-politicko-hospodárske príčiny:
• náhle zmeny strategických surovín a energií;
• nepredvídaný vývoj výmenných kurzov.
-sociálne príčiny vzniku zmien:
• nová hierarchia hodnôt;
• nové chápanie rodiny (rast rozvodovosti, odlúčenie starých ľudí od rodín...);
• nová sociálna štruktúra ( starnutie obyvateľstva...);
-technické príčiny vzniku zmien:
• zrýchľuje sa dynamika a efekty vedeckotechnického pokroku;
• rastie tlak na pracovné postupy;
-podnikateľské príčiny vzniku zmien:
• rastúci konkurenčný tlak
Interné príčiny, ktoré vyvolávajú zmeny:
-personálne príčiny:
• jednotlivci vo funkciách zneužívajú svoju moc proti záujmom podniku;
• nevhodní a neschopní ľudia v kľúčových pozíciách;
-organizačná štruktúra:
• vysoká organizačná hierarchia;
• neochota decentralizovať riadenie;
• nesúlad medzi OŠ a stratégiou podniku.
-technologické príčiny vzniku zmien:
• nové výrobné procesy;
• nové výrobky;
• rozvoj technológií spracovania a prenosu informácií;
-finančné príčiny vzniku zmien:
• zadĺženosť;
• platobná neschopnosť rôzneho stupňa;
• podkapitalizácia;
-marketingové príčiny vzniku zmien:
• nedostatočná orientácia na zákazníka;
• nízky stupeň individualizácie ponuky;


ZMENA = vzruch, nepravidelnosť, novinka, prekvapenie, negácia, krok do neznáma. Je spojená s rizikom, neochotou, odporom.
Osobitosti riadenia zmien:
•Zmena je vždy nová, neexistuje pre ňu prototyp;
•Dotýka sa každého jednotlivca, je teda osobná;
•Rozpadá sa na sústavu elementárnych zmien;
•Riadenie zmien je aj riadením pocitov;
•Úspešný proces zmien sa nezaobíde bez dôvery;
•Zmena jednej časti vychýli z rovnováhy inú časť;
•Proces zmeny sa skladá z niekoľkých fáz;
•Omyly v akejkoľvek fáze môžu mať negatívny dôsledok na celkový výsledok;
•Každá zmena má svoju ideálnu rýchlosť;
•Zmena je vždy užitočná, ak ju strieda stabilita.

Zmena ako projekt
Riadenie zmien v podniku je potrebné chápať ako projekt, kde je nevyhnutné dodržiavať nasledujúci postup:
• Definovať cieľ a čiastkové ciele;
• Určiť osoby, ich roly a zodpovednosť, tzv. agentov zmien;
• Stanoviť formy a rozsah komunikácie;
• Vypracovať časový harmonogram.
Samotný projekt možno definovať z viacerých uhlov pohľadu:
•Projekt je niečo, čo má začiatok a koniec.
•Projekt je snaha o dosiahnutie zmeny, pri ktorej prebieha niekoľko činností vedúcich k vytvoreniu produktu alebo k vyvinutiu a zavedeniu určitej technológie.
Základné prvky rámca projektu sú:
1. Poslanie
2. Cieľ
3. Výstupy
4. Indikátory dosiahnutých cieľov a výstupov
5. Zdroje
6. Obmedzenia
7. Kritické predpoklady
Poslanie vyjadruje celkový zmysel projektu v kontexte s podnikateľskou filozofiou a víziou, rešpektuje dlhodobé straté...

Kľúčové slová:

manažment podniku

manažment zmien

krízový manažment

profil manažéra