Hľadaj Zobraz: Univerzity Kategórie Rozšírené vyhľadávanie

45 033   projektov
0 nových

Základy hardvéru personálnych počítačov - skriptá

«»
Prípona
.doc
Typ
skriptá
Stiahnuté
4 x
Veľkosť
0,9 MB
Jazyk
slovenský
ID projektu
11001
Posledná úprava
19.10.2018
Zobrazené
992 x
Autor:
jejka9
Facebook icon Zdieľaj na Facebooku
Detaily projektu
Popis:
Fenoménom súčasnej doby je používanie výpočtovej a informačnej techniky skoro vo všetkých oblastiach života spoločnosti. Vývoj v oblasti osobných počítačov (PC) prebieha tak prudko, že v priebehu asi 18 mesiacov už zhruba polovica informácií, týkajúcich sa jednotlivých stavebných prvkov výpočtových systémov, je morálne zastaraná.
Napriek tejto skutočnosti, základné princípy činnosti počítača ako celku ako aj jeho jednotlivých častí zostávajú v platnosti. Veda o počítačoch je vedou o myšlienkach a nie technológiách. Na druhej strane však je potrebné jedným dychom uviesť, že bez moderných technológií by prudký rozvoj počítačov nebol možný a že sú to práve nové technológie, ktoré otvárajú nové oblasti nasadzovania počítačov.

Písanie knihy o hardvéri PC pre laikov je preto dosť problematické. Postihnúť všetky aspekty a trendy v oblasti výpočtovej a komunikačnej techniky je v podstate nemožné. Z tohto dôvodu si autori knihy stanovili cieľ podať základné informácie, vysvetliť základné pojmy a princípy využívané v oblasti PC ako aj popísať činnosť a technickú realizáciu jednotlivých stavebných prvkov, blokov, funkčných celkov až celých hardvérových zariadení.

Po starostlivom prečítaní knihy, by mal čitateľ získať znalosti, ktoré mu umožnia sa orientovať v základných pojmoch a princípoch činnosti zariadení používaných v oblasti PC. Pri prečítaní si ponúk v katalógoch jednotlivých predajcov PC a ich komponentov by mal čitateľ vedieť o čo v podstate ide a aký význam majú tie-ktoré skratky. Tak isto by mal čitateľ získať aspoň základný prehľad o súčasne používaných technológiách tak, aby dokázal pochopiť rozdielne prístupy výrobcov PC a po prípadnom ďalšom štúdiu aj princípy budúcich technológií, ktoré sa budú v PC používať.

Kľúčové slová:

história počítačov

základná doska

procesor

pamäť

grafické karty

pamäte

hardvérové zariadenia



Obsah:
  • Obsah
    OBSAH 3
    ÚVOD 7
    1. STRUČNÁ HISTÓRIA POČÍTAČOV 9
    1.1. ÚVODOM 9
    1.2. NÁPAD UMOŽŇUJÚCI VZNIK MODERNÉHO POČÍTAČA 10
    1.3. PRVÉ "SKUTOČNÉ" POČÍTAČE 11
    1.4. GENERÁCIE POČÍTAČOV 12
    1.5. NÁSTUP OSOBNÝCH POČÍTAČOV, PERSONAL COMPUTER, PC 14
    2. ZÁKLADNÉ POJMY A PRINCÍPY PRÁCE POČÍTAČA 17
    2.1. ÚVOD 17
    2.2. NIEKTORÉ ZÁKLADNÉ POJMY 17
    2.3. STAVEBNÉ JEDNOTKY NA UNIVERZÁLNE POUŽITIE 19
    2.3.1. Logické funkcie a reprezentácie informácií 19
    2.3.2. Konečné automaty 23
    2.4. PROGRAMOVANIE POČÍTAČA 25
    2.5. SÚVISLOSŤ MEDZI KONEČNÝM AUTOMATOM A PROGRAMOVACÍM JAZYKOM 26
    2.6. KONCEPCIA JOHN VON NEUMANA 29
    2.7. ZHRNUTIE ZÁKLADNÝCH MYŠLIENOK PRÁCE POČÍTAČA 35
    3. ZÁKLADNÁ DOSKA 37
    3.1. DELENIE ZÁKLADNÝCH DOSIEK PODĽA FORMÁTU (FORM FACTOR) 38
    3.2. DELENIE ZÁKLADNÝCH DOSIEK PODĽA PODPOROVANÉHO PROCESORA 38
    3.3. ČIPSET 40
    3.4. ZBERNICA (BUS) A DVOJBODOVÉ PREPOJENIE 41
    3.5. ZBERNICE A DVOJBODOVÉ PREPOJENIA NA ZÁKLADNEJ DOSKE 42
    3.5.1. ISA (Industry Standard Architecture) 42
    3.5.2. PCI (Peripheral Component Interconnect) 42
    4 Obsah
    3.5.3. PCI-X 43
    3.5.4. AGP 43
    3.5.5. PCI-Express 43
    3.5.6. PATA, SATA, ATA/ATAPI 44
    3.5.7. SCSI (Small Computer System Interface) 45
    3.5.8. ACR (Accelerated Communication Riser) 45
    3.6. EXTERNÉ PORTY 47
    3.6.1. Sériový port 47
    3.6.2. Paralelný port 47
    3.6.3. PS/2 port (Personal System/2) 48
    3.6.4. USB port (Universal Serial Bus) 48
    3.6.5. Sieťové rozhranie 48
    3.6.6. FireWire port 48
    3.6.7. Bluetooth 48
    3.6.8. IrDA 49
    3.7. BIOS (BASIC INPUT OUTPUT SYSTEM) 49
    4. PROCESOR 51
    4.1. HLAVNÉ KOMPONENTY PROCESORA 51
    4.2. ZÁKLADNÉ POJMY SÚVISIACE S ČINNOSŤOU PROCESORA 52
    4.3. URÝCHLENIE SPRACOVANIA INŠTRUKCIÍ 56
    4.4. PREHĽAD DELENIA PROCESOROV 57
    5. PAMÄŤ 61
    5.1. DELENIE PAMÄTÍ 61
    5.1.1. Pamäte podľa závislosti od napájania 61
    5.1.2. Pamäte podľa možnosti zmeniť obsah pamäte 61
    5.1.3. Podľa mechanizmu prístupu k údajom zapísaných v pamäti62
    5.1.4. Podľa vzťahu rýchlosti pamäte k rýchlosti procesora 63
    5.1.5. Podľa konštrukčného riešenia pamäte 64
    5.2. PRINCÍP ČINNOSTI DRAM 64
    5.3. ZÁKLADNÉ PARAMETRE PAMÄTE 65
    5.4. HISTÓRIA A SÚČASNOSŤ PAMÄTÍ 67
    6. GRAFICKÉ KARTY 69
    6.1. ÚVOD 69
    6.2. VIDEOKONTROLÉR 70
    6.3. VIDEO BIOS 73
    Obsah 5
    6.4. PAMÄTE GRAFICKÝCH KARIET 74
    6.5. RAMDAC 77
    6.6. ZBERNICA (PORT) AGP 77
    6.7. KRÁTKA EXKURZIA DO SVETA POČÍTAČOVEJ GRAFIKY 79
    6.8. OVLÁDAČE 82
    6.9. SLI TECHNOLÓGIA 82
    7. ZOBRAZOVACIE ZARIADENIA 85
    7.1. ÚVOD 85
    7.2. MONITOR CRT (CATHODE RAY TUBE) 85
    7.3. LCD DISPLEJE 90
    7.4. PLAZMOVÉ MONITORY 93
    7.5. OLED DISPLEJE 94
    7.6. 3D DISPLEJE 98
    7.7. DÁTOVÉ PROJEKTORY 100
    8. EXTERNÉ A SEKUNDÁRNE PAMÄTE 105
    8.1. DISKY 105
    8.2. DISKETY, DISKETOVÉ MECHANIKY 109
    8.3. OPTICKÉ DISKY 110
    8.3.1. CD 110
    8.3.2. DVD 111
    8.3.3. Blue Ray, HD-DVD 112
    8.4. PAMÄŤOVÉ KARTY 113
    8.5. USB KĽÚČE 114
    8.6. DÁTOVÉ PÁSKY 115
    8.7. HISTÓRIA 116
    9. TLAČIARNE 119
    9.1. ÚVOD 119
    9.2. IHLIČKOVÉ TLAČIARNE 120
    9.3. TERMOSUBLIMAČNÉ TLAČIARNE 121
    9.4. ATRAMENTOVÉ TLAČIARNE 123
    9.5. LASEROVÉ TLAČIARNE 127
    10. OSTATNÉ HARDVÉROVÉ ZARIADENIA 131
    10.1. SKRINKA 131
    10.2. KLÁVESNICA 132
    6 Obsah
    10.3. MYŠ 133
    10.4. TRACKBALL, TOUCHPAD, TABLET 134
    10.5. ZÁLOŽNÝ ZDROJ 135
    10.6. SKENER 136
    10.7. ZVUKOVÁ KARTA, REPRODUKTORY, MIKROFÓN 137
    10.8. SIEŤOVÁ KARTA 138
    10.9. MODEM 138
    10.10. WEBOVÁ KAMERA 139
    10.11. TELEVÍZNA A RÁDIOVÁ KARTA 139
    10.12. HERNÉ POLOHOVACIE ZARIADENIA 140
    10.13. SÚRADNICOVÝ ZAPISOVAČ 140
    ZÁVER 141
    POUŽITÉ SKRATKY 142
    REGISTER 149
    LITERATÚRA 155