Hľadaj Zobraz: Univerzity Kategórie Rozšírené vyhľadávanie

45 032   projektov
0 nových

Cestné vozidla 1

«»
Prípona
.doc
Typ
vypracované otázky
Stiahnuté
6 x
Veľkosť
7,5 MB
Jazyk
slovenský
ID projektu
32256
Posledná úprava
12.05.2010
Zobrazené
1 195 x
Autor:
laguna6666
Facebook icon Zdieľaj na Facebooku
Detaily projektu
Popis:
Brzdové sústavy automobilov z hľadiska bezpečnosti cestnej dopravy sa zaraďujú na popredné miesto v poradí jednotlivých funkčných častí, ktoré majú priamy vplyv na bezpečnosť jazdy.
Základné požiadavky na brzdy automobilov možno zhrnúť takto:
 Brzdy majú zaručiť rýchle a spoľahlivé nastavenie, prípadne spomalenie, a to pri rýchlosti, stave zaťaženia vozidla a sklone jazdnej dráhy, ktoré sa v prevádzke vyskytujú. Brzdový systém musí byť preto schopný vyvolať na obvode všetkých kolies požadovanú brzdnú silu.
 Brzdový účinok jednotlivých kolies vozidla má byť rozdelený na jednotlivé kolesa tak, aby pri brzdení nedochádzalo k porušeniu smerovej stability vozidla.
 Účinok brzdy sa má vytvoriť i pri zvýšenej teplote súčastí bŕzd, napr. pri opakovanom intenzívnom brzdení.
 Musí sa dať dosiahnuť vhodná veľkosť ovládacích síl na pedál brzdy.
 Ďalej sa musí dať dosiahnuť minimálne oneskorenie v nábehu tlaku brzdovej sústavy.
Z dôvodov bezpečnosti prevádzky sa stanovujú legislatívnymi predpismi základné požiadavky pre účinok bŕzd vozidiel.
Medzi základné spôsoby hodnotenia účinku bŕzd patrí:
a) meranie brzdnej dráhy,
b) meranie brzdného spomalenia,
c) meranie brzdného sklonu,
d) meranie brzdových síl na obvode jednotlivých kolies.
Brzdový systém má v motorovom vozidle za úlohu spoľahlivo a bezpečne spomaliť až zastaviť automobil. Pohybová energia motorové vozidla sa pri brzdení mení na trenie a toto potom ďalej na teplo. Popri znížení rýchlostí má brzdový systém bezpečne zabezpečiť motorové vozidlo aj v pokojovom stave (napr. pri parkovaní smerom do kopca.
Jedným z najdôležitejších prvkov ovplyvňujúcich bezpečnosť prevádzky vozidiel je ich brzdový systém. Brzdy sú najvýkonnejším zariadením na vozidle. Uvádza sa, že u nákladných automobilov, ktorých výkon dosahuje až 300 kW, sa brzdy zahrievajú až na teplotu 400C. Teoreticky sú tieto hodnoty aj vyššie. Napr. brzdné sústavy typu Scania sú skúšané firmou Knorr v extrémnych podmienkach, na najprudších klesaniach (10%) o dĺžke až 11 km.

Kľúčové slová:

ABS

vzduchotlaková brzda

kotúčová brzda

bubnová brzda

strojné brzdy