Hľadaj Zobraz: Univerzity Kategórie Rozšírené vyhľadávanie

45 033   projektov
0 nových

Špeciálna pedagogika - skriptá

«»
Prípona
.doc
Typ
skriptá
Stiahnuté
7 x
Veľkosť
0,3 MB
Jazyk
slovenský
ID projektu
39261
Posledná úprava
10.01.2012
Zobrazené
2 413 x
Autor:
KUBA
Facebook icon Zdieľaj na Facebooku
Detaily projektu
Popis:
Pojmologická variabilita označenia objektov starostlivosti
Najčastejšie sa používajú termíny ako postihnutý, defektný alebo invalidný jedinec a sú rezortne podmienené
Podľa odporúčania Rady Európy z roku 2003 ako neoficiálneho materiálu patria medzi nevhodné formulácie : The disabled – postihnutí
Invalids – invalidi
People with limited/restriced abilities – ľudia s limitovanými/obmedzenými schopnosťami
People suffering from adisability – ľudia trpiaci zdravotným postihnutím
Defectology/defectologist – defektológia/defektológ
...

Terminológia podľa Svetovej zdravotníckej organizácie (WHO)
1. Porucha je nejaká strata alebo abnormalita v psychologickej, fyziologickej alebo anatomickej štruktúre alebo funkcii.
2. Obmedzenie je zníženie alebo chýbanie (vyplývajúce z poruchy) schopnosti vykonávať aktivitu spôsobom alebo v rozsahu, aké sa považujú u človeka za bežné.
3. Handicap je znevýhodnenie pre daného jedinca vyplývajúce z poruchy alebo obmedzenia, ktoré obmedzuje alebo bráni plneniu rolí bežných pre tohto jedinca, v závislosti od jeho veku, pohlavia a sociálnych a kultúrnych faktorov.

Postihnutie je synonymum defektu v školskej terminológii.
Defekt (lati. defectus – chyba, nedostatok), je určitý nedostatok organizmu, ktorý môže mať formu orgánovú alebo funkčnú, vyskytuje sa v oblasti psychickej, senzorickej a somatickej. Je spravidla ireparabilný (nenapraviteľný). Defekt z hľadiska veľkosti odchýlky znamená najväčší odklon od normy.

Chyba je miernejšia odchýlka od normy voči defektu. Chyba je vývinovo podmienená.

Porucha alebo narušenie. Vyjadruje odchýlku od normy ale má reparabilný charakter (napraviteľný). Získava sa počas života napr. poruchy učenia, poruchy správania, narušenie komunikačnej schopnosti atď.

Anomália je to relatívne trvalá negatívna odchýlka od normy v oblasti somatickej, psychickej alebo v kombinácii ale nepovažuje sa za patologický stav.

Deviácia je odchýlka od normy, ktorá sa týka hlavne správania (sexuálna deviácia). V súvislosti s psychickými deviáciami sa používa termín psychický deficit a znamená odchýlku od normy ale nie patologický stav. Ak ide o somatické deviácie označujú sa ako deformity. 

Ohrozenie je trvalé vystavenie nepriaznivým spoločenským, ekologickým, výchovným a iným vplyvom. Ak sa včas neupravia podmienky, môže dôjsť k narušeniu psychickej, somatickej alebo sociálnej integrity.  

Kľúčové slová:

diagnostika

pedagogika

špeciálna pedagogika

tyflopédia

surdopédia

anomália

deviácia



Obsah:
  • Pojmologická variabilita označenia objektov starostlivosti
    Diagnostika a diagnóza
    Metódy špeciálnej pedagogiky vo vzdelávaní
    Princípy/zásady špeciálnej pedagogiky
    Osobitosti jedincov so zdravotným postihnutím
    Pedagogika zrakovo postihnutých - tyflopédia
    Pedagogika sluchovo postihnutých – surdopédia