Hľadaj Zobraz: Univerzity Kategórie Rozšírené vyhľadávanie

45 033   projektov
0 nových

Konštruktivizmus - seminárna práca

«»
Prípona
.doc
Typ
seminárna práca
Stiahnuté
6 x
Veľkosť
0,1 MB
Jazyk
slovenský
ID projektu
44569
Posledná úprava
03.03.2014
Zobrazené
1 461 x
Autor:
karin.kovacikova
Facebook icon Zdieľaj na Facebooku
Detaily projektu
Popis:
Témou mojej seminárnej práce bol konštruktivizmus, ako jeden z mnohých teórií výchovy. Konštruktivizmus patrí do kognitívnych psychologických teórií v ktorých sa hovorí predovšetkým o teóriách, podľa ktorých žiak svoje poznanie aktívne konštruuje.
Pedagogický slovník (2008, s.105) definuje konštruktivizmus ako:
„Široký prúd teórií vo vedách o správaní a sociálnych vedách, zdôrazňujúci ako aktívnu úlohu subjektu a význam jeho vnútorných predpokladov v pedagogických a psychologických procesoch, tak dôležitosť jeho interakcie s prostredím a spoločnosťou. V tomto zmysle je interakčnou teóriou prekonávajúcou jednostrannosť empirizmu a nativizmu.“
Kalhous-Obst (2002) vymedzujú pedagogický konštruktivizmus ako snahu o prekonanie tradičnej školy, ktorá je chápaná ako predávanie definitívnych vzdelávacích obsahov žiakom, ktorí sú pri tom odsúdení do pasívnej úlohy ich príjemcov. V transmisívnom poňatí je vyučovanie podobné pridávaniu materiálu (vedomostí) do skladu (žiakovej mysle), kde príliš nezáleží, čo už existuje v susedných oddeleniach skladu (už existujúcich poznatkov).
Pedagogický konštruktivizmus reaguje na tradičné vzdelávanie, v ktorom dominuje proces sprostredkovania a predkladanie hotových informácií a poznatkov, tzv. transmisívna koncepcia vyučovania.

Kľúčové slová:

teória výchovy

prekoncept

epistemologický profil



Obsah:
  • 1. Historický prehľad
    2. Prekoncepty
    3. Konštruktivistické didaktiky
    4. Alosterický model
    5. Epistemologické rušenie

Zdroje:
  • 1. BERTRAND, Y. 1998. Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-216-5.
  • 2. DOULÍK, P. - ŠKODA, J.: Tvorba a ověření nástrojů kvantitativní diagnostiky prekonceptů a možnosti jejího vyhodnocení. In Pedagogika, 2003, roč.53, č.2, s.177-190, ISNN 3330-3815.
  • 3. PRŮCHA, J. - WALTEROVÁ, E. - MAREŠ, J. 2008. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-416-8.