Hľadaj Zobraz: Univerzity Kategórie Rozšírené vyhľadávanie

45 034   projektov
0 nových

Žiak talentovaný na fyziku a možnosti starostlivosti a takéhoto žiaka

«»
Prípona
.rar
Typ
diplomová práca
Stiahnuté
6 x
Veľkosť
0,2 MB
Jazyk
slovenský
ID projektu
7742
Posledná úprava
12.05.2018
Zobrazené
1 318 x
Autor:
fero25
Facebook icon Zdieľaj na Facebooku
Detaily projektu
Popis:
Spolu s rastúcim záujmom študentov o štúdium práva, medicíny a ekonomiky sa dá súčasne pozorovať pokles záujmu žiakov o fyziku a prírodovedné odbory. Problém poklesu záujmu žiakov o fyziku je aj v tom, že obsahová náplň predmetu fyzika vo vyučovaní sa nezmenila, ale poklesol počet hodín výučby. Učiteľ na hodine fyziky nemá toľko priestoru, aby mohol žiakom ukázať zaujímavé experimenty, alebo sa viac venovať žiakom, ktorí prejavia hlbší záujem o fyziku. Ďalším problémom je aj to, že na školách sa venuje málo pozor-nosti žiakom nadaným na fyziku a aj tých málo žiakov, ktorí prejavia záujem o tento predmet, postupne stráca svoje nadšenie a začnú sa venovať iným pred-metom. Preto je aktuálna otázka starostlivosti o nadané deti. Je dôležité, aby učiteľ vedel v procese vyučovania nadaných žiakov identifikovať a zvoliť optimálne prostriedky, aby sa mohol ďalej u dieťaťa efektívne rozvíjať talent. Preto sa v pr-vých dvoch častiach našej práce budeme venovať vymedzeniu pojmu nadania, modelom nadania, druhom a stupňom nadania, charakteristike detí nadaných na fyziku a vlastnostiam, ktorými sa odlišujú od ostatných spolužiakov. V týchto kapi-tolách budú zahrnuté aj požiadavky, ktoré by mal spĺňať učiteľ na¬da¬ných detí, aby prispel k čo najlepšiemu vzdelávaniu týchto žiakov. Spomenuté kapitoly budú obsahovať aj ciele vo vzdelávaní nadaných detí a formy ich vzdelávania. Ak učiteľ fyziky vo svojej triede identifikuje žiaka nadaného na fyziku, mal by sa venovať jeho ďalšiemu rozvoju. Okrem vyučovacej hodiny má učiteľ na rozvoj takýchto žia-kov k dispozícii rôzne záujmové a špecializované súťaže. Pre tých, ktorí dokážu koncentrovať svoju činnosť do náročných fyzikálnych problémov, je určená Fyzi-kálna olympiáda. Samostatné alebo skupinové spracovanie nejakého problému je náplňou Stredoškolskej odbornej činnosti. Pre žiakov, ktorí radi pracujú v kolektíve na náročných fyzikálnych problémoch, je určený Turnaj mladých fyzikov. Pre tých, ktorí sa chcú dozvedieť niečo viac o fyzike a zákonoch prírody, ale nechcú sa zúčastňovať ani jednej spomínanej súťaže, je určený fyzikálny krúžok. Všetkým týmto možnostiam starostlivosti o žiaka nadaného na fyziku sa budeme venovať v tretej kapitole. Podáme v nej stručný prehľad o histórii a priebehu týchto súťaží a funkcii učiteľa pri spomínaných súťažiach. V tejto kapitole chceme podať aj stručný návod začínajúcim učiteľom fyziky, ako by mali pripravovať súťažiacich na jednotlivé súťaže a aké možnosti ich prípravy majú k dispozícii. V poslednej kapitole zhrnieme problémy, s ktorými sa stretávajú učitelia pri práci s talentovanými žiakmi.
Účasť žiaka na fyzikálnych súťažiach v značnej miere závisí aj od učiteľa fyziky, ktorý môže žiakovi poskytnúť potrebné informácie o jednotlivých súťažiach a podať pomocnú ruku pri príprave a riešení náročných úloh a tak plniť jednu zo základných úloh starať sa o žiakov talentovaných na fyziku.



Kľúčové slová:

fyzika

talent

nadanie

fyzikálna olympiáda

turnaj



Obsah:
  • Ú VOD 7
    1. Nadanie 9
    1.1 História nadania 9
    1.2 Nadanie a talent 10
    1.3 Rozdelenie definícií nadania 11
    1.4 Definície nadania 13
    1.4.1 Definície, v ktorých autori nerozlišujú pojmy nadanie a talent 13
    1.4.2 Definície, v ktorých autori rozlišujú pojmy nadanie a talent 17
    1.5 Modely nadania 18
    1.6 Druhy a stupne nadania 21
    1.7 Charakteristika nadaných 23
    1.8 Nadanie na fyziku 26
    2. Ciele vo vzdelávaní nadaných a nároky na učiteľa 28
    2.1 Výchovné a vzdelávacie ciele v starostlivosti o nadaných 28
    2.2 Organizačné formy vyučovania nadaných 29
    2.3 Osobnosť učiteľa nadaných žiakov 31
    2.4 Organizácie zaoberajúce sa talentovanými deťmi 33
    3. Formy práce s talentami vo fyzike 35
    3.1 Možnosti starostlivosti o nadaného žiaka 35
    3.2 Fyzikálna olympiáda 36
    3.2.1 Vznik a základné informácie o fyzikálnej olympiáde 36
    3.2.2 Organizačná štruktúra fyzikálnej olympiády 37
    3.2.3 Úloha učiteľa fyziky vo fyzikálnej olympiáde 38
    3.2.4 Medzinárodná fyzikálna olympiáda 46
    3.2.4.1 Základné informácie o Medzinárodnej fyzikálnej olympiáde 46
    3.2.4.2 Výber a príprava družstva na MFO. Priebeh MFO 46
    3.3 Turnaj mladých fyzikov 48
    3.3.1 Základné informácie o TMF 48
    3.3.2 Priebeh celoštátneho kola v TMF 49
    3.3.3 Práca učiteľa so súťažiacimi v TMF 50
    3.3.4 Schéma postupu riešenia úloh v TMF 52
    3.3.5 Medzinárodný turnaj mladých fyzikov 54
    3.3.6 Úlohy v TMF 55
    3.3.7 Riešenie konkrétneho príkladu v TMF 56
    3.3.8 Vzorové riešenie príkladu 56
    3.4 Stredoškolská odborná činnosť 60
    3.4.1 Základné informácie o stredoškolskej odbornej činnosti 60
    3.4.2 Úloha učiteľa pri SOČ 61
    3.4.3 Štruktúra práce v súťaži SOČ 62
    3.4.4 Priebeh súťaže v SOČ 66
    3.4.5 First Step to Nobel Price in Physics 66
    3.5 Fyzikálny krúžok 68
    3.5.1 Témy na stretnutia fyzikálneho krúžku 69
    4. Skúsenosti z praxe 73
    Záver 75
    Literatúra 76

Zdroje:
  • DOČKAL, V.: Psychológia nadania. Bratislava: SPN, 1987.
  • JURÁŠKOVÁ, J.: Základy pedagogiky nadaných. Formát: Pezinok, 2003.
  • MCINTOSH, N. J.: IQ a inteligence. Praha: Grada Publishing, 2000.
  • CLARKOVÁ, B.: Growing up gifted. 4. vyd. New York: Macmillan Publishing Company, 1992.
  • FREEMANOVÁ, J.: Educating the very able. OFSTED Reviews of Research, 1998.
  • GEARHEART, R. B., WEISHAHN, M. W., GEARHEARTOVÁ, C. J.: The exceptional student in the regular clasroom. 4. vyd. Colorado: Merill Publishing Company, 1988.
  • PORTEROVÁ, L.: Gifted young children. A guide for teachers and parents. Buckingram: Open University Press, 1999.
  • MÖNKS, F. J., YPENBURGOVÁ, I. H.: Nadané dítĕ. Praha: Grada Publishing, 2002.
  • MCALPINE, D.: Who are the gifted and talented?: concepts and definitions in Gifted and talented. In: McAlpine, D., Moltzen, R. (eds).: New Zealand perspectives. ERDC Press: Palmerston North, 1996.
  • TERMAN, L. M.: Genetic studies of genius: Vol. 1. Mental and psychical traitsof a thousand figted children. Standford: Standford University Press, 1925.
  • KINGOVÁ, E.: Programming for the gifted. Ontario: Ministry of Edu¬cation, 1985.
  • WINNEROVÁ, E.: Gifted children. Myths and realities. New York: Harper Collins Publishers, 1996.
  • MORELOCKOVÁ, M. J.: Giftedness: The view from within. Understanding our gifted, roč. 1992, č. 4, str. 11 - 15.
  • RENZULLI, J. S.: The enrichment triad model: A guide for developing defensible program for the gifted and talented. Mansfield Center: Creati¬ve Learning Press, 1977.
  • ...
  • ...