Hľadaj Zobraz: Univerzity Kategórie Rozšírené vyhľadávanie

44 544   projektov
0 nových

Predškolská pedagogika - podklady ku skúške

«»
Prípona
.doc
Typ
vypracované otázky
Stiahnuté
176 x
Veľkosť
0,2 MB
Jazyk
slovenský
ID projektu
41531
Posledná úprava
10.02.2013
Zobrazené
8 227 x
Autor:
lyliankan
Facebook icon
Detaily projektu
Popis:
1. Predškolská pedagogika ako veda o výchove a vzdelávaní. terminologický aparát predškolskej pedagogiky. predškolská pedagogika v kontexte pedagogických vied.
PREDŠKOLSKÁ PEDAGOGIKA = vedná disciplína o výchove detí v období pred začiatkom školskej dochádzky, od narodenia po šiesty, respektíve siedmy rok života. Skúma podstatu, zákonitosti a osobitosti inštitucionálnej predškolskej výchovy i výchovy detí v rodinnom prostredí

PREDMET PREDŠKOLSKEJ PEDAGOGIKY
– otázky súvisiace s vývinom a poslaním predškolskej pedagogiky
– otázky výchovnej funkcie rodiny
– otázky spolupráce rodiny s predškolskými zariadeniami
– otázky predpokladu a pripravenosti dieťaťa na vstup do základnej školy
– osobnosť učiteľa
– problematika hry, učenia, práce so zreteľom na vek a podmienky

Systematický rozvoj teórie predškolskej výchovy možno datovať od konca 18. a začiatku 20. storočia, keď začínajú vznikať aj prvé ústavy verejnej predškolskej výchovy. V minulosti mnohí pedagógovia a filozofovia zdôrazňovali význam predškolskej výchovy – hlavne J. A. Komenský – ktorý požadoval encyklopedické vzdelanie detí predškolského veku...

2. Dieťa v predškolskom veku. význam predprimárnej edukácie a materského školstva.

Hlavným cieľom predprimárneho vzdelávania je dosiahnuť optimálnu perceptuálno-motorickú, kognitívnu a citovo-sociálnu úroveň ako základ pripravenosti na školské vzdelávanie a na život v spoločnosti.
– funkcie materskej školy
– pedagogická funkcia
– preventívna, diagnostická funkciea
– poradenská funkcia
– kultúrna a multikultúrna funkcia
– kompenzačná funkcia
– sociálna funkcia
– psychologická funkcia
– ekonomická funkcia

Základnou charakteristikou a cieľom počiatočnej edukácie je rozvíjať osobnosť dieťaťa tak, aby každý jedinec bol schopný adekvátne nažívať v konkrétnom sociálnom prostredí. Tento všeobecný cieľ sa dosahuje pomocou rôznych edukačných prostriedkov, používaním špecifických metód a stratégií a v premyslených edukačných podmienkach podľa toho
– kde sa edukácia realizuje
– kto edukáciu realizuje
– na koho sa edukácia zameriava
...

Kľúčové slová:

pedagogika

dieťa

hra

hračka

kurikulum materskej školy

predškolská edukácia

pedagogická dokumentácia

pedagogická diagnostika



Obsah:
  • 1. Predškolská pedagogika ako veda o výchove a vzdelávaní. terminologický aparát predškolskej pedagogiky. predškolská pedagogika v kontexte pedagogických vied.
    2. Dieťa v predškolskom veku. význam predprimárnej edukácie a materského školstva.
    3. Kurikulum. kurikulum materskej školy
    4. Úlohy, funkcie materskej školy. cieľové a obsahové zameranie predškolskej edukácie.
    5. Dimenzie predškolskej edukácie
    6. Štátny vzdelávací program isced 0 – predprimárne vzdelávanie. filozofia predprimárneho kurikula. predprimárna edukácia – edukačný program dieťa a svet.
    7. Denný poriadok v materskej škole. organizačné formy denného poriadku.
    8. Hra v kontexte predprimárnej edukácie. implementácia hier do obsahu predprimárnej edukácie. hračka.
    10. Kompetenčný profil pedagogického zamestnanca v materskej škole.
    13. Pedagogická dokumentácia
    16. Pedagogická diagnostika v predprimárnej edukácií
    20. Predškolské dieťa so špeciálnymi potrebami, integrácia, inklúzia
    16. Súčasný a historický kontext predškolskej pedagogiky

Zdroje:
  • CEJPEKOVÁ, J.: Pedagogika predškolského veku. Banská Bystrica: PF UMB, 2001
  • KOMENSKÝ, J. A.: Informatórium školy materskej. Bratislava: SPN, 1991
  • PODHÁJECKÁ, M.: Premeny predškolskej edukácie. Prešov: Prešovská univerzita v Prešove, 2011
  • PODHÁJECKÁ, M.: Pedagogické názory a aktivity Františka Richarda Osvalda. Ružomberok: KU v Ružomberku, 2010
  • Štátny vzdelávací program ISCED 0 – predprimárne vzdelanie. Bratislava: Ministerstvo školstva SR, Štátny pedagogický ústav, 2008. Dostupné na www.minedu.sk, www. statpedu.sk
  • Zákon č. 245/2008 Z. z. zo dňa 22. mája 2008 o výchove a vzdelávaní (školský zákon)
  • PODHÁJECKÁ, M. – MIŇOVÁ, M. – GMITROVÁ,V. (eds.): Súčasnosť a budúcnosť predprimárnej edukácie. Prešovská univerzita v Prešove, Pedagogická fakulta, SV OMEP, 2009