Popis:
Kombinovaný súbor vypracovaných otázok a poznámok k predmetom súvisiacim s jazykovedou - najmä morfológiou, lexikológiou, fonetikou, fonológiou, štylistikou a syntaxou. Zoskupené sú úlohy zo skúšok, opravákov a cvičení rozdelené podľa tematických celkov: skloňovanie a časovanie slov, tvorenie slov, gramatické kategórie, komunikačné princípy (kooperatívny, zdvorilostný), slovotvorné postupy, frazeológia, suprasegmentálne javy, druhy výpovedí, výklad jazykových javov v kontexte školského prostredia, rozdiel medzi pojmami ako veta a výpoveď, význam intencie, sémantiky a jazykovej štruktúry. Úlohy sú formulované ako definície, praktické cvičenia (dopĺňanie i/y, čiarky), slovotvorné rozbory, klasifikácie slovných druhov, ako aj ako tvorivé úlohy so slovami detskej reči, pomenovania predmetov, analýza metonymie, personifikácie, polysémie, príklady archaizmov, neologizmov, prísloviek, čísloviek a slabičných spoluhlások. Materiál je vhodný ako komplexná príprava na skúšku z predmetov slovenského jazyka a literatúry.
1. časť:
Fonetika a fonológia
1. Aký je rozdiel medzi samohláskami a spoluhláskami z hľadiska artikulácie
samohlásky sa vyslovujú bez prekážky, spoluhláskam sa stavajú do cesty prekážky v podobe záveru, úžiny a polozáveru
2. Nájdi v texte slovo s ŕ ĺ a popíš význam
slovo z textu bolo dlho a význam je ten, že stoja medzi dvoma spoluhláskami s menšou mierou slabičnosti
3. Nájdi v texte slovo, kde sa uplatňuje rytmické krátenie a čo je vlastne rytmické krátenie
ja osobne som slovo nenašla, ale krátenie je, že nemôžu nasledovať dve dlhé spoluhlásky za sebou.
4. Nájdi 4 príklady na spodobovanie na hranici slova a 2 príklady medzi na hranici gramatických morfém
5. Vypísať 4 rôzne vety podľa postoja hovoriaceho a o akú melódiu viet ide.
tri vety som dala také, kde bola konkluzívna kadencia čiže klesavá melódia a jednu vetu som vypísala na antikadenciu čiže stúpavú melódiu
6. Čo je kvantita a napíš príklad.
rozlišuje sa ňou význam slov, napríklad babka a bábka, ruže a rúže, je dištinktívna , jednotkou je MOR)
Kľúčové slová:
morfológia
lexikológia
fonetika
syntax
štylistika
gramatika
jazykové úlohy
slovotvorba
kooperatívny princíp
zdvorilosť
slabiky
intonácia
neologizmy
frazeológia
slovotvorné hniezda
Obsah:
- Skupina B a D - úlohy zo skúšky:
- Slovesná intencia a jej typy
- Sémantické jadro vety - identifikácia
- Spôsoby pomenovania a pejoratíva
- Skloňovanie a časovanie (kývať, sestr_n_ znám_)
- Asimilácie medzi slovami a morfémami
- Pravidlá interpunkcie a vetná syntax
- Proxemika a typy komunikátov
- Zásady kvality a kvantity v komunikácii
- Pauza, takt a rytmus reči
Lexikológia:
- Komunikanty podľa zámeru a prostredia
- Rozlíšenie pranostík, prísloví, porekadiel
- Hyperonymia, hyponymia
- Slovotvorné rozbory (bezšnurový, výskok)
Opravné otázky - doplňujúce poznatky:
- Zásady kooperatívneho a zdvorilostného princípu
- Slabičné „l“ - pravidlá a príklady
- Slovotvorné rady a paradigmy (zem, hovoriť, škola)
- Suprasegmentálne javy: melódia, prízvuk, tempo
- Slovotvorné postupy: prefixácia, transflexia, sufixácia
- Metonymia, príklady, polysémia
- Slovotvorný rozbor slov ako podbradník, bezoblačný
Fonetika, morfológia a syntax:
- Spodobovanie, rytmické krátenie, kvantita
- Morfologická analýza slov (sedel, vidieť)
- Vzory pomnožných podstatných mien
- Vývin reči, diskurzné a naratívne kompetencie
- Lexikálna a slovotvorná motivácia
- Jazyková komunikácia - typy viet a ich melódie
- Príklady frazém, personifikácií, okazionalizmov
- Rozbor slova sprievodkyňa