Popis:
Vypracované otázky k predmetu Predškolská a elementárna didaktika a diagnostika, konkrétne na časť: elementárna didaktika
Komplexný prehľad otázok a poznámok k predmetu elementárna didaktika, ktoré sú tematicky rozdelené podľa testov A1, A2, A3, B, B2, C a D. Každá sekcia sa venuje inej oblasti didaktiky, ako sú činitelia edukačného procesu, rôzne taxonómie vzdelávacích cieľov (Bloomova, Niemierkova, Tollingerovej), vyučovacie metódy a organizačné formy, ako aj funkcie vyučovania a metódy hodnotenia. Text zahŕňa definície, charakteristiky, porovnania, klasifikácie a praktické príklady použitia didaktických javov. Osobitne sú spracované témy ako úlohy učiteľa, domáce úlohy, formulovanie cieľov, edukačné kompetencie, chyby hodnotenia a ďalšie. Dokument môže byť využitý ako prípravný materiál pre študentov pedagogických fakúlt pri príprave na skúšky a zápočty, ako aj ako podporný text pri didaktickej praxi.
Kľúčové slová:
elementárna didaktika
vyučovací proces
učiteľ
žiak
taxonómie cieľov
didaktické zásady
organizačné formy
vyučovacie metódy
hodnotenie žiakov
učebné pomôcky
kooperatívne učenie
funkcie vyučov
Obsah:
- TEST A1
1. Činitele edukačného procesu
2. Niemierkova a Tollingerovej taxonómia
3. Voľný počet hodín podľa ŠVP
4. Organizačná forma, exkurzia a vychádzka
5. Inscenačná, situačná a brainstorming metóda
TEST A2
1. Činitele edukačného procesu
2. Bloomova taxonómia
TEST A3
1. Funkcie vyučovacieho procesu
2. Obsahový a výkonový štandard
3. Vývoj didaktiky
4. Chyby hodnotenia
5. Etapy vyučovacieho procesu
TEST B
1. Kľúčové kompetencie učiteľa podľa Tureka
2. Triedno-hodinový systém
3. Didaktické zásady
4. Učebná pomôcka a didaktická technika
5. Možnosti využitia voliteľných hodín
TEST B2
1. Funkcie vyučovacích metód
2. Ústne, písomné a praktické skúšanie
3. Učebné osnovy a plány
4. Funkcie učiteľa
5. Metódy DITOR, konceptuálne mapovanie, projektová metóda
TEST C
1. Kompetencie žiaka z ISCED 1
2. Vnútorné a vonkajšie činitele
3. Formulovanie cieľov
4. Kooperatívne vyučovanie
5. Chyby hodnotenia
TEST D
1. Etapy vyučovacieho procesu
2. Metóda, heuristický a sokratovský rozhovor
3. Formulácia cieľov
4. Domáce učebné práce
5. Programy ŠVP
TEST E
1. Komenský a ďalší autori
2. Krathwohlova taxonómia
3. Funkcie učebnice
4. Hodnotenie, skúška, klasifikácia
5. Komponenty vyučovacieho procesu
Zdroje:
- PETLÁK, E. 2004. Všeobecná didaktika. Bratislava: Iris, 2004.
- Štátny vzdelávací program ISCED 1 - primárne vzdelávanie. Bratislava: MŠ SR, 2008.
- TUREK, I. 2008. Didaktika. Bratislava: Iura Edition, 2008.