Hľadaj Zobraz: Univerzity Kategórie Rozšírené vyhľadávanie

45 035   projektov
0 nových

Vypracované tézy z pedagogiky na štátne záverečné skúšky

«»
Prípona
.rar
Typ
poznámky
Stiahnuté
6 x
Veľkosť
0,2 MB
Jazyk
slovenský
ID projektu
11724
Posledná úprava
20.12.2018
Zobrazené
1 790 x
Autor:
alena114
Facebook icon Zdieľaj na Facebooku
Detaily projektu
Popis:
1. PEDAGOGIKA AKO VEDA O VÝCHOVE
- VYMEDZENIE POJMU PEDAGOGIKA,
- VZNIK, VÝVOJ, PREDMET PEDAGOGIKY,
- SYSTÉM PEDAGOGICKÝCH VIED.


VYMEDZENIE POJMU PEDAGOGIKA:
Pojem pedagogika:
- vo všeobecnosti vyjadruje všetko, čo súvisí s výchovou, vzdelávaním a vyučovaním v škole, ale aj v celej spoloč-nosti,
- je to aj vyučovací predmet - súčasť prípravy učiteľov,
- vyjadruje učenie, sústavu vied o výchove,
- ale tiež vedu zaoberajúcu sa vzdelávaním a výchovou v najrôznejších sférach života spoločnosti,

Pedagogika ako teória je veda,
- ktorá sa zaoberá výchovou,
- skúma podstatu a zákonitosti výchovy,
- objasňuje ciele, metódy, formy a ostatné prostriedky výchovy,
- stanovuje smernice pre organizovanie a riadenie výchovného procesu na základe zovšeobecnených empirických skúsenosti a poznaných zákonitosti.
- korene má v starovekom GRÉCKU - je odvodený z gréckeho .slova paidagogos - voditeľ detí - tzn. vzdelaný otrok, ktorý bol poverený starostlivosťou o deti.

Rozvoj vied a techniky, narastanie nových poznatkov si vynútili rozšírenie a prehĺbenie výchovy a vzdelávania človeka ako celoživotný, permanentný proces. V dôsledku toho vznikli a v súčasnosti sa rozvíjajú nové pedagogické obory - andragogika - teória výchovy a vzdelávania dospelých, gerontagogika - gerontov, t.j. osôb, ktorý prekročili produktívny vek. V súčasnosti je pedagogika tak často používaný pojem, že sa nad ním nikto nepozastavuje a zdá sa mu úplne zrozumiteľný. Vo všeobecnosti vyjadruje všetko, čo súvisí s výchovou, vzdelávaním a vyučovaním v škole, ale aj v celej spoločnosti. V odbornej terminológii pedagogika vyjadruje učenie, sústavu vied o výchove.

Kľúčové slová:

pedagogika

výchovný činitel

obsah vzdelania

humanistické prístupy

vyučovacie metódy

brainstorming



Obsah:
  • 1. Pedagogika ako veda o výchove
    - vymedzenie pojmu pedagogika,
    - vznik, vývoj, predmet pedagogiky,
    - systém pedagogických vied.
    2. Rodina ako základný činiteľ výchovy
    - výchovné prostredie rodiny,
    - funkcie rodiny,
    - druhy výchovných prístupov rodičov.
    3. Škola ako výchovný činiteľ
    - podstata a funkcie školy,
    - školský systém, stupne a typy škôl,
    - alternatívne školstvo, príčiny vzniku, znaky alternatívnych škôl.
    4. Pedagogická komunikácia
    - vymedzenie pojmu pedagogická komunikácia,
    - základná jednotka komunikácie (komunikačné spojenie) a jej prvky,
    - poruchy komunikácie medzi mov a žiakom,
    - cieľ pedagogickej komunikácie.
    5. Didaktika ako veda
    - vymedzenie pojmu didaktika,
    - predmet didaktiky,
    - všeobecná didaktika a špeciálne didaktiky.
    6. Obsah vzdelania
    - vymedzenie pojmu vzdelanie a vzdelávanie,
    - ciele a obsah vzdelania,
    - učebný plán, učebné osnovy,
    - hľadiská pre výber obsahu vzdelania.
    7. Teoretické základy vyučovacieho procesu
    - vymedzenie pojmu vyučovací proces,
    - ciele vyučovacieho procesu,
    - spoločenské, gnozeologické, psychologické, logické základy,
    - podmienky vyučovacieho procesu.
    8. Humanistické prístupy k vyučovaniu
    - vymedzenie pojmu humanizmus,
    - humanizácia vyučovacieho procesu,
    9. Princípy vyučovania
    - vymedzenie pojmu princíp vyučovania,
    - princíp vedeckosti, uvedomelosti, aktivity, názornosti, primeranosti, trvácnosti, systematickosti, individuálneho prístupu.
    10. Vyučovacie metódy
    - vymedzenie pojmu vyučovacej metódy,
    - klasifikácia vyučovacích metód,
    - motivačné, expozičné, fixačné, diagnostické metódy vyučovania,
    - brainstroming, situačné a inscenačné metódy,
    - účinnosť vyučovacej metódy.
    11. Učebné pomôcky a didaktická technika
    - pojem učebných pomôcok a didaktickej techniky,
    - didaktické aspekty využívania učebných pomôcok a didaktickej techniky.
    12. Organizačné formy vyučovania
    - vyučovacia hodina,
    - vyučovací deň.
    13. Príprava mov na odborný výcvik
    - analýza priebehu vyučovania v odbornom výcviku,
    - tvorivosť v práci mov.
    14. Koncepcie vyučovania
    - skupinové vyučovanie (pozitíva, negatíva),
    - problémové vyučovanie (pozitíva, negatíva).
    15. Výchova
    - vymedzenie pojmu výchova,
    - predmet výchovy,
    - cieľ a obsah výchovy,
    - podmienky výchovy (vnútorné, vonkajšie, vlastná aktivita),
    - činitele rozvoja osobnosti.
    16. Výchovný proces
    - vymedzenie pojmu výchovný proces,
    - priebeh výchovného procesu jednotlivca a skupiny.
    17. Princípy a zásady výchovy
    - vymedzenie pojmov princíp a zásada,
    - princíp názorového pluralizmu, demokracie, humanizmu, sociálneho konsenzu vo výchove, jednoty teórie a praxe.
    18. Metódy výchovy
    - klasifikácia metód,
    - metóda presvedčovania, cvičenia a navykania, mravného hodnotenia, príkladu.
    19. Mravná výchova
    - etika,
    - morálka ako spoločenský jav,
    - obsah mravnej výchovy (výchova k vlastenectvu, k disciplíne, humanizmu a demokracii, výchova vôľových a charakterových vlastností, výchova k prosociálnosti, výchova k manželstvu a rodičovstvu).
    20. Pedagogická diagnóza
    - pojem pedagogickej diagnózy,
    - subjektívne a objektívne prekážky poznávania osobnosti,
    - metódy poznávania jednotlivca a skupiny.
    21. Osobnosť majstra odbornej výchovy
    - požiadavky kladené na osobnosť majstra odbornej výchovy v tradičnej a humanistickej pedagogike,
    - význam autority majstra odbornej výchovy.