Hľadaj Zobraz: Univerzity Kategórie Rozšírené vyhľadávanie

45 033   projektov
0 nových

Edukačná psychológia - poznámky

«»
Prípona
.docx
Typ
poznámky
Stiahnuté
6 x
Veľkosť
0,1 MB
Jazyk
slovenský
ID projektu
44424
Posledná úprava
26.02.2014
Zobrazené
1 045 x
Autor:
nikuska
Facebook icon Zdieľaj na Facebooku
Detaily projektu
Popis:
1/ Predmet pedagogickej psychológie a jej história
Pedagogická psychológia je veda hraničná, psychologická, špeciálna, z historického pohľadu aplikovaná.
Edukačná psychológia je integrujúca psychologická disciplína, spája a dopĺňa poznatky pre použitie v edukačnej praxi. Ako veda vznikla koncom 19. Storočia z potrieb praxe.
Je to veda, ktorá skúma utváranie, štruktúru a dynamiku orientačnej činnosti, od ktorej bezprostredne závisí jej základná kvalita. Je hlavnou vedou o orientačnej činnosti.
Pedagogická psychológia je jednou z najstarších psychologických disciplín.

5 náhľadov na predmet
1. Pedagogická psychológia ako aplikácia poznatkov všeobecnej psychológie na pedagogickú
teóriu a výchovno-vyučovaciu prax .
Nárok na vedeckosť mala len experimentálna psychológia.
J.F.Herbart - pokúšal sa osamostatniť pedagogickú vedu od teológie, pedagogika ako veda
závisí od etiky - praktickej filozofie a psychológie. 2 piliere, prvý je etika (mala naznačovať ciele) a druhý
psychológia (ako ciele dosiahnuť).
Pedagogická psychológia mala skôr svoju učebnicu, ako svoj samostatný predmet,
výskumné metódy a ustálený systém. Profesor Mayer 1884 - 1. učebnica - išlo o výber poznatkov
všeobecnej psychológie pre pedagógov.
2. Pedagogická psychológia ako aplikácia poznatkov vývinovej psychológie na pedagogickú
teóriu a výchovno-vyučovaciu prax . Bola to predovšetkým psychológia dieťaťa - osobnosť
detskej psychiky. Začalo sa zdôrazňovať, že dieťa (ako jedinec) treba diferencovať.
E. Cleparéde - veľký propagátor aplikácie vývinovej psychológie na pedagogiku, položil
základy psychopedagogiky.
G.S.Hall - zakladateľ pedopsychológie a pedológie.
L.Keleman - pedagogická psychológia sa nemôže sústreďovať iba na výskum vývinu
osobnosti v podmienkach výchovy. Ide o psychologické zákonitosti pedagogického
procesu, treba ho chápať ako stálu interakciu pedagogickej činnosti učiteľa a utvárania
osobnosti žiaka.

Kľúčové slová:

učiteľ

žiak

edukácia

výchova

psychológia

durič

metódy