Hľadaj Zobraz: Univerzity Kategórie Rozšírené vyhľadávanie

45 035   projektov
0 nových

Nové technológie a zmeny v komunikácii u sluchovo postihnutých žiakov

«»
Prípona
.doc
Typ
diplomová práca
Stiahnuté
0 x
Veľkosť
1,9 MB
Jazyk
slovenský
ID projektu
9614
Posledná úprava
23.08.2018
Zobrazené
2 960 x
Autor:
-
Facebook icon Zdieľaj na Facebooku
Detaily projektu
Popis:
Nové informačné a komunikačné technológie zaujímajú rozhodujúce miesto v živote človeka. Aj preto sa dostávajú čoraz vo väčšej miere do našich škôl a pomaly ovplyvňujú všetky činnosti od riadenia vyučovacieho procesu učiteľom, samoštúdium a taktiež využívanie voľného času žiakmi.
Mobilný telefón, počítač, internet, elektronická pošta (e-mail), chat, skryté a otvorené titulky v televízii a na videu si zaslúžia v súvislosti so sluchovo postihnutými väčšiu pozornosť aká sa im doteraz venovala. Vyššie spomenuté IKT využívajú písomnú formu jazyka a umožňujú sluchovo postihnutým bezproblémovo komunikovať, získavať informácie, vzdelávať sa a taktiež možnosť pracovne uplatniť sa. Je veľmi dôležité aj u sluchovo postihnutých dosiahnuť počítačovú gramotnosť a využívať tieto technológie aj vo vzdelávaní sluchovo postihnutých pri jednotlivých predmetoch, nielen na komunikáciu.
Nazdávame sa, že používaním nových technológií sa komunikácia sluchovo postihnutých žiakov výrazne zmenila. Čoraz viac detí komunikuje prostredníctvom IKT a tým používa písomnú formu jazyka. Táto skutočnosť môže priniesť pozitívne zmeny v komunikácii, vo vyjadrovaní sa, v rozvíjaní slovnej zásoby, v správnom gramatickom vyjadrovaní. Prostredníctvom technológií majú možnosť sluchovo postihnutí komunikovať aj v posunkovom jazyku na diaľku, aj keď ešte mobilné telefóny v tomto smere majú malé rozlíšenie displeja a bolo by problematické identifikovať niektoré posunky a taktiež mimiku. Ale počítač a internet túto formu komunikácie, t.j. posunkový jazyk, dokážu zobraziť veľmi presne a ostro.
Nechceme hovoriť o IKT v súvislosti so sluchovo postihnutými len z hľadiska komunikácie, ale predovšetkým z hľadiska vzdelávania, resp. vyučovania. Autori výskumu týkajúceho sa IKT a sluchovo postihnutých žiakov dospeli k záverom, že IKT môžu byť efektívne využívané vo výučbe zručností v písaní a čítaní s porozumením.

Kľúčové slová:

informačné a komunikačné technológie

implementácia

mobilný telefón

počítač

internet

chat

e-mail

výchovno-vzdelávací proces

sluchovo postihnutí žiaci

učitelia na školách pre sluchovo postih...



Obsah:
  • ABSTRAKT 3
    PREDHOVOR 4
    OBSAH 5
    ZOZNAM ILUSTRÁCIÍ A TABULIEK 8
    ÚVOD 11
    1 NOVÉ A INFORMAČNÉ TECHNOLÓGIE 12
    1.1 Mobilný telefón 13
    1.1.1 SMS 14
    1.2 Osobný počítač 16
    1.3 Internet 20
    1.3.1 World Wide Web 22
    1.3.2 E-mail 23
    1.3.3 IRC (Internet Relay Chat) 24
    1.4 Titulky 25
    2 KOMUNIKÁCIA VO VŠEOBECNOSTI 27
    2.1 Komunikácia sluchovo postihnutých 29
    2.1.1 Hovorený jazyk sluchovo postihnutých 31
    2.1.2 Posunkový jazyk sluchovo postihnutých 34
    2.1.2.1 Manuálno-konštrukčná rovina posunkového jazyka 38
    2.1.2.2 Gramatická rovina posunkového jazyka 39
    2.1.2.3 Lexikálne rovina posunkového jazyka 41
    2.1.2.4 Štylistická rovina posunkového jazyka 42
    2.1.2.5 Pragmatická rovina posunkového jazyka 43
    2.1.3 Písomná forma jazyka sluchovo postihnutých 43
    2.1.3.1 Problémy sluchovo postihnutých v čítaní a písaní 46
    3 VZDELÁVANIE SLUCHOVO POSTIHNUTÝCH 48
    3.1 Špeciálne školy 48
    3.1.1 Základné školy pre sluchovo postihnutých 49
    3.1.2 Stredné školy pre sluchovo postihnutú mládež 50
    3.2 Integrované vzdelávanie sluchovo postihnutých 50
    3.3 Metódy vzdelávania sluchovo postihnutých 52
    4 IMPLEMENTÁCIA IKT DO VZDELÁVANIA 55
    4.1 Projekty IKT vo vzdelávaní 56
    4.1.1 eLearning 56
    4.1.2 Partners in Learning 57
    4.1.3 Infovek 58
    4.2 Využívanie nových technológií pre prekonávanie problémov v komunikácii
    a vzdelávaní sluchovo postihnutých 60
    4.2.1 Mobilný telefón a sluchovo postihnutí 61
    4.2.2 Počítač a sluchovo postihnutí 62
    4.2.2.1 PC programy pre sluchovo postihnutých 64
    4.2.2.2 Elektronické učebnice pre sluchovo postihnutých 66
    4.2.3 Proces titulkovania na vyučovaní sluchovo postihnutých 66
    5 PROBLÉM PRIESKUMU 70
    5.1 Cieľ prieskumu 71
    5.2 Metódy a metodika prieskumu 72
    5.3 Priebeh prieskumu 76
    5.4 Prieskumná vzorka 76
    6 VÝSLEDKY PRIESKUMU A ICH INTERPRETÁCIA ……………………..84
    ZÁVERY PRIESKUMU ………………………………………… …………..123
    ODPORÚČANIA PRE ŠPECIÁLNO-PEDAGOGICKÚ PRAX 133
    ZÁVER 135
    ZOZNAM BIBLIOGRAFICKÝCH ODKAZOV …………………………… 136
    PRÍLOHA 1 Prvý mobilný telefón (fotografia) 139
    PRÍLOHA 2 Dotazník pre sluchovo postihnutých žiakov 140
    PRÍLOHA 3 Dotazník pre učiteľov 145
    PRÍLOHA 4 Zoznam slov, ktorým žiaci nerozumejú (podľa žiakov) 151
    PRÍLOHA 5 Zoznam slov, ktorým žiaci nerozumejú (podľa učiteľov) 152
    PRÍLOHA 6 Najpoužívanejšie www stránky žiakmi (graf) 153

Zdroje:
  • ARNOLD, P.: Reč, čítanie a písanie nepočujúcich. In: MIKLA, A.: Orálna reč a vzdelávanie nepočujúcich. Bratislava: SPN, 1989, s. 56- 60. ISBN 80-08-00058-9.
  • BRITVÍK, M.: Hardvér, Windows 98, Internet, Word 2000, Excel 2000. Dolný Kubín: Profeko, 2000, s. 6 ISBN 80-967815-3-7.
  • BURGEROVÁ, J.- BURGER, V.: Systémové a aplikačné programy pre personálne počítače. Prešov: Fakulta humanitných a prírodných vied, 2002, s. 4 - 8 ISBN 80-8068-106-6.
  • Captions and Audio Descriptions for PC Multimedia. 3/2002 [cit. 2006-01-23]. Dostupné na internete: msdn.microsoft.com/library/enus/dnacc/html/atg_
  • ccandaudiodesc .asp-24k
  • CSONKA, Š.: Všeobecne o medziľudskej komunikácii. In: Komunikačné prístupy a ich pedagogické využitie vo výchove a vzdelávaní nepočujúcich. Bratislava: MCMB, 1998, s. 4 - 18.
  • DILLER, G. et al.: The Qeswhic Project. [cit. 2005-10-08] Dostupné na internete: http:// http://www.lehn-acad.net/4613.html
  • GACH, G.: Internet do kapsy. Praha: Pragma, 1996. ISBN 80-7205-657-3
  • HANSEN, E. - MOUNTY, J.- BAIRD, A.: Interactive video and sign language for improving literacy skills for deaf students. 1994-[cit. 2006-01-11]. Dostupné na internete:http://education.qld.gov.au/curriculum/learning/students/disabilities/resources/information/at/ast-22.doc
  • HLAVAJOVÁ, H. - HORVÁTHOVÁ,Z.: Informačné a edukačné technológie v systéme technológie vzdelávania. In: Technológia vzdelávania, 2004, roč. XII, č. 6, s. 15-16. ISSN 1335-003X
  • HOLEŠ, M.: História mobilného telefónu. In: PC revue, príloha Mobil revue, 2004, č. 10. [cit. 2005-09-06]. Dostupné na internete: http://www.pcrevue.sk
  • HRUBIŠKOVÁ, H.: Internet- nový sociálny priestor. In: Pedagogické spectrum, 2003, roč. XII, č. 3/4, s. 1-7. ISSN 1335-5589
  • HUITEMA, CH.: ... a Búh stvoril internet. Praha: Mladá Fronta, 1996. ISBN 80-204-0576-3
  • História IRC [cit. 2005-11-23]Dostupné na internete:http://dark.hour.sk/irc.htm-99k
  • KAČMAR, D.: Program partneri vo vzdelávaní. In: Technológia vzdelávania, 2004, roč. XII, č. 7, s. 14. ISSN 1335-003X
  • KOVÁČ, M.: História a súčasnosť mobilnej komunikácie [cit. 2005-11-23] Dostupné na internete: http://20century.webpark.sk
  • KÖBÖL, T. et al.: Strategický dokument tematickej pracovnej skupiny pre oblasť vzdelávania. [cit. 2005-12-19]. Dostupné na internete: http://www.nrozp.sk/download strat_vzd.doc.
  • KRAHULCOVÁ- ŽATKOVÁ, B.: Pedagogika sluchovo postihnutých. Bratislava: Univerzita Komenského, 1993. 101-111 s. ISBN 80-223-0562-6
  • LOETERMAN, M.: Learning with Captioning. Massachusetts: NCIP, 1998. [cit. 2006-01-24].
  • Dostupné na internete: www2.edc.org/NCIP/library/v&c/Kelly.htm-12k
  • LOMMATZSCHOVÁ, B.: Komunikačný proces a nepočujúci žiaci. In: MIKLA, A.: Orálna reč a vzdelávanie nepočujúcich. Bratislava: SPN, 1989, s. .128-131 ISBN 80-08-00058-9
  • MANDZÁKOVÁ, M. - ŽATKOVÁ, B.: Surdopédia. Bratislava: Univerzita Komenského, 1988. ISBN 085-509-88
  • MCINERNEY, M. et al.: Technology to support literacy strategies for students who are deaf. 3/1999-[cit.2005-10-10].Dosrupné na internete:http://www.air.org techideas deaf.pdf
  • MISTRÍK, J.: Vektory komunikácie. Bratislava: Univerzita Komenského, 1999. ISBN 80-223-1320-3
  • NICOTERA, S.: Captioning Guidelines from The US Department of Education. [cit. 2006-01-23].Dostupné na internete: http://www.captioned-classics.com/usdoe.htm-17
  • PAVLOVKIN, J.: Súčasný stav výchovy a vzdelávania na Slovensku z pohľadu budovania informačnej spoločnosti. In: Technológia vzdelávania, 2003, roč. XI, č. 1, s. 9 -11. ISSN 1335-003X
  • PAVLOVKIN, J. - HANUSKA, S.: Úloha výchovy a vzdelávania v informačnej spoločnosti v krajinách EÚ. In: Technológia vzdelávania, 2003, roč. XI, č. 2, s. 6-7. ISSN 1335-003X
  • PLEVA, J.: Rozvoj organizovanej starostlivosti o sluchovo postihnutých na Slovensku. 2. diel. Bratislava: SZSP, 1995.
  • Program a ciele Projektu INFOVEK Slovensko. Bratislava: API - Asociácia projektu INFOVEK, 1999-[cit. 2006-12-29]. Dostupné na internete: http://www. infovek. sk
  • ROTTENBERG, C.- SEARFOSS, L.: Literacy development of hearing-impaired children. 1992-[cit. 2006-01-11]. Dostupné na internete: http://eric.ed.gov/ERICWebPortal/Home.portal?_nfpb=true&_pageLabel=RecordDetails&ERICExtSearch_SearchValue_0=EJ462254&ERICExtSearch_SearchType_0=eric_accno&objectId=0900000b800358c2
  • SÝKORA, P.: Filozofia projektu Infovek. Bratislava: API - Asociácia projektu INFOVEK. 1999-2000-[cit. 2005-12-29] Dostupné na internete: http://www.infovek.sk/konferencia/2000/prispevky/filozofia.html
  • TARCSIOVÁ, D.: Metódy vzdelávania sluchovo postihnutých detí využívajúce posunkovú komunikáciu. In: Komunikačné prístupy a ich pedagogické využitie vo výchove a vzdelávaní nepočujúcich. Bratislava: MCMB...