Hľadaj Zobraz: Univerzity Kategórie Rozšírené vyhľadávanie

45 033   projektov
0 nových

Hodnoty a hodnotová orientácia žiakov 5. - 7. ročníka špeciálnych základných škôl

«»
Prípona
.doc
Typ
diplomová práca
Stiahnuté
3 x
Veľkosť
0,7 MB
Jazyk
slovenský
ID projektu
3853
Posledná úprava
12.06.2017
Zobrazené
10 773 x
Autor:
loulula
Facebook icon Zdieľaj na Facebooku
Detaily projektu
Popis:
Jedným z najvýznamnejších ukazovateľov osobnostnej vyspelosti človeka a jeho zameranosti, je jeho hodnotová orientácia. Problém hodnôt, ich význam a úlohy v živote človeka vystupuje v dnešnej dobe do popredia, kedy naša spoločnosť prechádza rozličnými náročnými zmenami. Aj keď menia podmienky a spôsob života, hodnotová orientácia by mala byť stála a nemenná.
Našu mládež negatívne zasahujú problémy a negatívne javy spoločnosti. V súčastnosti je orientácia mladých ľudí častokrát zameraná na to ako „niečo mať“ ako na to ako „niekým byť“. Do popredia sa dostávajú hodnoty konzumného charakteru a hodnoty na vyššej úrovni sú potláčané do úzadia. Mladí ľudia sú zo všetkých strán zavaľovaní vlnou rozličných reklám sľubujúcich recept na šťastný a bezstarostný život, sľubujúcich uspokojenie našich potrieb, ponúkajúcich návod ako sa stať úspešným veľmi jednoducho a bez námahy.V snahe uveriť týmto klamstvám spadne do pasce, z ktorej častokrát niet návratu.
Už na základnej škole majú mladí ľudia v období puberty problém s alkoholom, drogami, a možno niekedy chýba len málo, aby sme tomu zabránili. Možno niekedy stačí priblížiť sa viac k mladému človeku, znížiť sa na jeho úroveň, počúvať čo hovorí a počuť volanie o pomoc. Na základe poznania a pochopenia jeho problémov mu môžeme ukázať tú správnu cestu k riešeniu jeho problémov, môžeme mu ukázať tie správne hodnoty, ktoré vymedzia jeho miesto v spoločnosti. Toto zaradenie do spoločnosti nie je obzvlášť ľahké pre postihnutého človeka. Postihnutí jednotlivci majú ťažkosti s vytvorením si vlastného hodnotového rebríčka, pretože častokrát vôbec nemajú predstavu, ako by mal ich hodnotový rebríček vyzerať.
A práve toto ovplyvnilo náš výber danej témy. Bola to snaha o pochopenie a zistenie, akým smerom sa uberajú hodnoty mladých postihnutých ľudí a zároveň sme chceli porovnať, v čom sa líšia od ich zdravých vrstovníkov.
V prvej časti práce sme sa snažili načrtnúť problematiku hodnôt a ponúkame v nej aj prehľad rôznych pohľadov na danú problematiku.
Keďže sme sa zamerali na vekovú kategóriu v období dospievania, pozornosť sme venovali aj osobitostiam tohto obdobia.
V ďalšej časti sme rozobrali problematiku mentálneho postihnutia a osobnosť mentálne postihnutého jednotlivca.
Záver je venovaný praktickej časti, v ktorej sme sa zamerali na výskum konkrétnych hodnôt. Túto časť sme ukončili získanými výsledkami, ich interpretáciou a diskusiou.
Veríme, že naša práca môže pomôcť pri formovaní osobnosti postihnutého jedinca.

Kľúčové slová:

hodnota

hodnotová orientácia

dospievanie

mentálne postihnutie

vnímanie

predstavivosť

myslenie



Obsah:
  • Abstrakt 3
    Predhovor 4
    Obsah
    Zoznam tabuliek a grafo 6
    Zoznam skratiek a symbolov
    Úvod 8
    1 Hodnoty, hodnotová orientácia, hodnotový systém 11
    1. 1 Vymedzenie základných pojmov - hodnota 11
    1. 1. 1 Hodnota ako interdisciplinárny pojem 11
    1. 1. 2 Hodnoty vo vzťahu k postojom a záujmom 12
    1. 2 Hodnotová orientácia a hodnotový systém 13
    1. 2. 1 Hodnotový systém ako výsledok hodnotovej orientácie 15
    1. 2. 2 Hodnotová orientácia ako výsledok hodnotového systému 17
    2 Obdobie dospievania 18
    2. 1 Vymedzenie obdobia dospievania 18
    2. 2 Puberta a jej hlavné psychologické aspekty 19
    3 Osobnosť mentálne postihnutých 24
    3. 1 Definícia mentálneho postihnutia 24
    3. 2 Klasifikácia mentálneho postihnutia 24
    3. 3 Osobitosti psychických procesov mentálne postihnutých 30
    3. 4 Osobnosť mentálne postihnutých 36
    4 Vzdelávanie mentálne postihnutýc .40
    4.1 Vzdelávanie v špeciálnych základných školác .40
    4.2 Školská integrácia a jej form 42
    5 Výskumná čas 44
    5.1 Cieľ výskum 44
    5.2 Hypotézy výskum 44
    5.3 Úlohy výskum 45
    5.4 Metodológia výskum 45
    5.5 Vzorka výskum 46
    6 Výsledky výskumu a ich interpretáci 49
    6.1 Analýza hodnotových orientácií mentálne postihnutých a intaktních žiakov 49
    6.2 Analýza okruhov hodnôt u mentálne postihnutých a intaktných žiako 57
    7 Závery výskumu 63
    8 Diskusia a odporúčania pre pra 65
    Záver 66
    Zoznam bibliografických odkazov 67
    Zoznam príloh 70
    Príloha 1 dotazník „ho“ 71
    Príloha 2 dotazník „preferencie hodnôt“ 73

Zdroje:
  • BAJO, I., VAŠEK, Š. 1994. Pedagogika mentálne postihnutých (Psychopédia). Bratislava: Sapientia, 1994. 251 s. ISBN 80-967180-1-0.
  • BOROŠ, J., ONDRIŠKOVÁ, E., ŽIVČICOVÁ, E. 1999. Psychológia. Bratislava: IRIS, 1999. s.185 - 190. ISBN 80-88778-87-5.
  • BROŽÍK, V. 1985. Hodnoty a významy. Bratislava: Pravda, 1985. 296 s.
  • CLAUSS, G., EBNER, H. 1988 Základy štatistiky pre psychológov, pedagógov a sociológov. 1988. Bratislava: SPN, 1988. 503 s.
  • ĎURIČ, L., HOTÁR, V. S.,PASTIER, J. 1997. Pedagogická psychológia. Bratislava: SPN, 1997. s. 104 - 109. ISBN 80-08-024 98-4
  • GRÁC, J. 1979. Pohľady do psychológie hodnotovej orientácie mládeže. Bratislava: SPN, 1979. s. 340
  • GREGUŠOVÁ, H. 2004. Výtvarné aktivity mentálne postihnutých detí predškolského veku. Bratislava: Sapientia, 2004. 155 s. ISBN 80-968797-9-0
  • L. S. KON. 1986. Kapitoly z psychologie dospívaní. Praha: SPN, 1986. 184 s.
  • LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D. 1998. Vývojová psychologie. Praha: GRADA PUBLISHING, 1998. 344 s. ISBN 80-7169-195-X.
  • POŽÁR, L. a kol. 1990. Morálny vývin postihnutých detí a mládeže. Bratislava: UK, 1990. 160 s. ISBN 80-223-0214-7.
  • POŽÁR, L. 1996. Psychológia osobnosti postihnutých. Bratislava: UK, 1996. 112 s. ISBN 80-223-1021-2.
  • PRÚCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J. 1998. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 1998. s. 81, 82. ISBN 80-7178-252-1.
  • PŘÍHODA, V. 1971. Ontogeneze lidské psychiky. Praha: SPN, 1971. 462 s.
  • SEKERÁŠOVÁ, A. 2000. Hodnotová orientácia žiakov 9. ročníka ŠZŠ a 3. ročníka OU pre mentálne postihnutých. Diplomová práca, Pedagogická fakulta UK, Bratislava, 2000.
  • RUBINŠTEJNOVÁ, S. J. 1976. Psychologie mentálne zaostalého žáka. Praha: SPN, 1976, 224 s.
  • SVĚTLÝ, J. 1977. Hodnoty a hodnocení. Praha: SPN, 1977. 207 s.
  • ŠEBEK, M. 1990. Neklidné děti a jejich výchova. Praha: SPN, 1990. 128 s. ISBN 80-04-23643-X.
  • ŠÚTOVEC, J. 1994. Psychológia a pedagogika,. Martin: Osveta, 1994. s. 44 - 55. ISBN 80-219-0575-2.
  • ŠVARCOVÁ, I. 2000. Mentální retardace. Portál Praha, 2000. s. 184. ISBN 80-7178-506-7.
  • ŠVEC, Š. a kol. 1998. Metodológia vied o výchove - Kvantitatívno-scientické a kvalitatívno-humanitné prístupy .Bratislava: Iris, 1998. 304 s. ISBN 80-88778-73-5.
  • VALÁŠEK, F. 1983. Hodnotová orientácia mládeže retardovanej, delikventnej a mentálne retardovanej adolescentnej mládeže. Diplomová práca, Pedagogická fakulta UK, Bratislava, 1983.
  • VANČOVÁ, A. 2005. Základy pedagogiky mentálne postihnutých. Bratislava: Sapientia, 2005. s. 332. ISBN 80-968797-6-6.
  • VAŠEK, Š. a kol. 1995. Špeciálna pedagogika - terminologický a výkladový slovník. Bratislava: SPN, 1995. 247 s. ISBN 80-08-00864-4.
  • VOJTÍK, V.,MACVHOVÁ, J., BŘICHÁČEK, V. 1990. Poruchy vývoje dětí a mladistvých a jejich projěvy v rodině a ve škole. Praha: SPN, 1990. 152 s. ISBN 80-04-24650-8.
  • VONKOMER, J. 1991. Dotazník HO - PO - MO, príručka pre administráciu, vyhodnocovanie a interpretáciu dotazníkov: Hodnotové orientácie, Postoje k hodnotám, Motivačné prostriedky. Bratislava: Psychodiagnostika, 1991.