Hľadaj Zobraz: Univerzity Kategórie Rozšírené vyhľadávanie

45 035   projektov
0 nových

Názory žiakov stredných škôl na psychický rozvoj človeka prostredníctvom rytmickej gymnastiky a tanca

«»
Prípona
.pdf
Typ
bakalárska práca
Stiahnuté
2 x
Veľkosť
0,6 MB
Jazyk
slovenský
ID projektu
35322
Posledná úprava
27.05.2011
Zobrazené
1 008 x
Autor:
lenusskafend
Facebook icon Zdieľaj na Facebooku
Detaily projektu
Popis:
Mnohí ľudia, vedci, či pedagógovia upozorňujú na úpadok záujmu detí o pohybovú aktivitu. Je to síce fakt, ale položme si otázku, prečo? Prečo sú alternatívy voči tejto činnosti príťažlivejšie, napriek tomu, že si všetci uvedomujeme, akú dôležitú úlohu zastáva pohyb v živote človeka? Prečo majú žiaci, čím ďalej tým negatívnejší postoj k telesnej výchove a k športu? Pozrime sa na to aj z druhej stránky. Hoci sa štát v posledných rokoch snaží inovovať školstvo, nie všetky detaily sú dotiahnuté do konca. Inovácia je dlhodobý proces, ktorý by mal začať predovšetkým v zmene prípravy budúcich pedagógov na svoje povolanie. Takto to však nefunguje. Je množstvo ďalších prvkov, ktoré sú do inovácie zakomponované, ale nie vždy pôsobia priaznivo pre dosiahnutie cieľa edukácie. Učitelia telesnej výchovy si môžu vybrať z množstva ciest, ako splniť cieľ projektu Milénium, a teda vychovať plnohodnotnú, inteligentnú a vyrovnanú bytosť. Umožňuje im to aj spolupodieľanie sa na tvorbe obsahu telesnej výchovy. Nie vždy, na Slovensku žiaľ len málo škôl, ponúka týmto pracovníkom aj dostatok priestoru realizovať sa, čo je horšie dostatok prostriedkov, hlavne finančných na zaradenie atraktívnejších športov do vyučovania ako sú aeróbne športy. Sú v tomto smere bezmocní. Vynára sa však aj iný fenomén.

Kľúčové slová:

tanec

gymnastika

rozvoj človeka

reč tela

psychika človeka



Obsah:
  • ÚVOD
    1 TEORETICKÝ ROZBOR PROBLEMATIKY................................................9
    1.1 GYMNASTIKA .............................................................................................9
    1.1.1 Všeobecná gymnastika.......................................................................9
    1.1.2 Postavenie rytmickej gymnastiky vo všeobecnej gymnastike ..........10
    1.1.3 Vymedzenie pojmu, cieľa, úlohy a uplatnenie rytmickej gymnastiky12
    1.2 PSYCHOLOGICKÁ CHARAKTERISTIKA ADOLESCENCIE ..................................14
    1.2.2 Utváranie identity, postojov a názorov .............................................16
    1.3 VPLYV RYTMICKEJ GYMNASTIKY A TANCA NA PSYCHICKÝ ROZVOJ ČLOVEKA .17
    1.3.1 Vplyv rytmickej gymnastiky a tanca na kognitívne - poznávacie
    procesy ......................................................................................................18
    1.3.2 Rytmická gymnastika a tanec a emotívno-motivačné procesy.........22
    1.3.3 Rytmická gymnastika a tanec a ich vplyv na osobnostné vlastnosti
    človeka a psychickú rovnováhu.........................................................23
    2 PROJEKT.....................................................................................................25
    2.1 VÝSKUMNÝ PROBLÉM ...............................................................................25
    2.2 CIEĽ PRIESKUMU ......................................................................................25
    2.3 ÚLOHY PRIESKUMU...................................................................................25
    2.4 HYPOTÉZY PRIESKUMU .............................................................................26
    3 METODIKA PRIESKUMU .......................................................................27
    3.1 VÝSKUMNÁ VZORKA .................................................................................27
    3.2 METÓDY ZÍSKAVANIA VÝSKUMNÉHO MATERIÁLU..........................................28
    3.3 SPÔSOB SPRACOVANIA ÚDAJOV ................................................................29
    4 VÝSLEDKY PRIESKUMU.........................................................................30
    4.1 ZÁKLADNÉ INFORMÁCIE O VYUČOVANÍ RYTMICKEJ GYMNASTIKY NA
    GYMNÁZIU A STREDNEJ PEDAGOGICKEJ ŠKOLE .........................................30
    4.2 NÁZORY RESPONDENTOV NA VPLYV RYTMICKEJ GYMNASTIKY A TANCA NA....31
    PSYCHICKÝ ROZVOJ ČLOVEKA...................................................................31
    ZÁVERY A DISKUSIA......................................................................................38
    LITERATÚRA...................................................................................................40
    PRÍLOHY...........................................................................................................42

Zdroje:
  • ARTICY: Tancom sa telo mení. www.artyci.com/?lnk=458&lng=sk - 33k
  • ARTICY: Tanec a zdravie. www.artyci.com/?lnk=354&lng=sk - 23k
  • BARTKO, D. 1975. Moderná psychohygiena. Bratislava: OBZOR, 1975, ISBN
  • BLAHÚTKOVÁ a kol. 2005. Pohyb a duševní zdraví. BRNO 2005. ISBN 80-7315-108-165-020-75
  • BOROŠ, J. 1999. Psychológia. IRIS 1999. ISBN 80-88778-87-5
  • COOPER H. 1986. Aerobický program pre aktívne zdravie. Bratislava : Šport, slovenské telovýchovné vydavateľstvo,1986. ISBN 77-032-86
  • ČÍŽKOVÁ, K. 2005 Tanečne – pohybová terapie. TRITON: 2005, 120 s. ISBN: 80-7254-547-7
  • DARÁK, M. – KRAJČOVÁ, N. Empirický výskum v pedagogike. Prešov, 1995
  • FIALOVÁ a kol. 1993. Rytmická gymnastika v odboroch ZRTV. Bratislava: Šport 1993
  • GÖRNER, K – STARŠÍ, J. 2001. Postoje, vedomosti a názory žiakov II.stupňa ZŠ na telesnú výchovu. Banská Bystrica: FHV UMB 2001,160 s. ISBN 80-8055-565-6 /7 AH
  • HALMOVÁ NORA. 2000. Rytmická gymnastika a aerobik I.časť. PF UFK Nitra 2000. ISBN 80-80-50-560-8
  • HATIAR, B. 1998. Rytmická, moderná a športová gymnastika. Bratislava: FTVŠ UK, 1998. ISBN 80-223-1250-9
  • HATIAR, D. 1992. Zvolený šport – Rytmická, moderná a športová gymnastika. Bratislava: FTVŠ UK. 1992. ISBN 80-223-0538-3
  • KONČEKOVÁ, Ľ. 2002. Psychológia puberty a adolescencie. Prešov 2002, ISBN 80-8068-101-5
  • KORZÁR, 1.6.2001.: Tanec máme v sebe. s.12
  • KOSTKOVÁ, J. 1990. Rytmická gymnastika. Olympia: Praha 1990, 345 s. ISBN 80-7033-030-9
  • KOZUBKOVÁ, I.: Tanec ženy (Postupová práca), FF UK: 2006
  • LANGMEIER,J. – KREJČÍŘOVÁ, D. 1998. Vývojová psychologie. Praha: GRADA Publishing, spol. s.r.o., 1998. ISBN 80-7169-195-X
  • LÁSZLO, K: Ako písať seminárne, záverečné a diplomové práce. Banská Bystrica, PF UMB, 2003
  • MACÁK, I. – HOŠEK ,V. 1987. Psychológia telesnej výchovy a športu. Slovenské pedagogické nakladateľstvo BA 1987
  • MACKOVÁ, Z. 2003. Šport ako duševný zážitok. Nové trendy v psychológii. Bratislava: Univerzita Komenského, 2003 ISBN 80-223-1816-7
  • MARTINOVÁ – BOECKOVÁ, K. 1998. Emocionálna inteligencia. Slovak Edition, 1998. ISBN 80-220-0842-7 ORAVCOVÁ, J. 2006.
  • Vývinová psychológia. Žilina, 2006. ISBN 80-8070-510-0
  • PALOVIČOVÁ, J.: Rozvoj hudobno–pohybových schopností prostredníctvom rytmickej gymnastiky a ľudových tancov. Banská Bystrica: Univerzita Mateja Bela, 2006. - 138 s. ISBN 80-8083-294-32006
  • PEREČINSKÁ, K. 2000. Všeobecná gymnastika. Prešov: 2000