Hľadaj Zobraz: Univerzity Kategórie Rozšírené vyhľadávanie

45 032   projektov
0 nových

Poradenstvo - vypracované otázky

«»
Prípona
.doc
Typ
vypracované otázky
Stiahnuté
6 x
Veľkosť
0,4 MB
Jazyk
slovenský
ID projektu
4993
Posledná úprava
06.11.2017
Zobrazené
1 414 x
Autor:
-
Facebook icon Zdieľaj na Facebooku
Detaily projektu
Popis:
PORADENSTVO - sústava špecializovaných, odborových a profesionalizovaných služieb, ktoré sú poskytova-
né jedincom a skupinám občanov pri riešení životných problémov v ich biodromálnom vývine.
Potreba rozvoja poradenstva - na základe diferenciácie problemových okruhov, na ktoré je poradenstvo
orientované, dané aktuálnymi ekonomickými, sociálnymi, kultúrnymi premenami.
Vývoj poradenstva: - v prvotno-pospolnej spoločnosti možno poradenstvo charakterizovať ako výchovu gene-
rácie pre život spätý s výchovou a vzdelávaním (predstavuje súbor základných ľudských činností
- výrobná, tvorivá práca,liečenie, boj, hra, výchova, vzdelávanie ....)
Radenie plní funkcie: - vo vzťahu medzi ľuďmi
- v procese učenia
- v procese uspokojovania ľudských potrieb
-z toho vyplýva, že radenie /poradenstvo/, možno charakterizovať ako 4 úrovne poradenskej činnosti:
1. radenie ako interindividuálna komunikácia ľudí - (bežný styk človeka s človekom, resp. skupinou)
- javí sa ako forma sociálnej zainteresovanosti, aktívnej účasti na živote iných prostredníctvom výmeny
informácii, skúseností, názorov, ktoré možno využiť pri riešení životných úloh, situácií, problémov.
- vyjadruje aj klímu sociálneho prostredia
2. poradenstvo ako rola v spoločenstve - viaže sa na autoritu určitých jednotlivcov alebo skupiny, ktorí dispo-
nujú informáciami a skúsenosťami. Tým ich rady, stanoviská, podnety majú väčšinou dôveryhodnosť,
istotu (rodičia, náčelníci, šamani, lekári, učitelia, kňazi, majstri - vedúce osobnosti spoločenskej i eko-
nomickej praxe, vodcovské osobnosti v kolektíve.
- táto úroveň poradenstva je podmienená dobou, spoločenským poriadkom, podmienkami, informova-
nosťou, prístupom k vzdelaniu (príslušnosť k vrstve, rodinná situácia, regionálna,kultúrna príslušnosť)
3. poradenstvo ako aspekt a funkcia rozvinutých moderných profesií - nové potreby v pol. 19.stor. (priemy-
selno-technická revolúcia, rozvoj ekonomiky, vied)  vznik nových profesií, zrýchľuje sadeľba práce
výrazne sa zintenzívňujú i scientifikujú profesionálne činnosti v službách, v exploantácii pracovnej
sily, zvyšuje sa sociálna starostlivosť o obyvateľstvo a pod.
- nové názory - že štýly vedenia ovplyvňujú výkony pracovníkov či už negatívne alebo pozitívne
podporujú vznik moderného poradenstva, ktoré je viac-menej špecializované pre danú oblasť, ktorá
súvisí s činnosťou
- prvé medziodborové spolupráce v rámci poradenstva
4. poradenstvo ako špecializovaná a profesionálna činnosť - vplyv doby, vznik nových problémov a úloh
daného obdobia (vznik imperialistického /monopolistického/ štádia kapitalizmu)
- prudký rozvoj poradenstva: špecializácia na určité okruhy:
a/ školská orientácia - detstvo, dospievanie
b/ poradenstvo pre rodičov - pri problémoch vo výchove
c/ špeciálne výchovné poradenstvo - psychologicko-výchovná starostlivosť pri problémoch
výchovno-vzdelávacieho procesu (aj handicapované deti)
d/ poradenstvo pri voľbe povolania a profesijnom vývine
e/ poradenstvo v partnerskom a heterosexuálnom živote - voľba partnera, spolužitie
f/ poradenstvo pri riešení interpersonálnych a intrapersonálnych úloh, potrieb, problémov osobnosti,
krízové situácie
g/ ludické poradenstvo - rozvoj osobnosti vo voľnom čase
- poradenskú činnosť začínajú vykonávať osobitne vzdelaní odborníci ako samostatnú profesiu
v praxi - kariérové, podnikové (mobilita pracovníkov)
- gerontologické (rieši problémy negatívnych dôsledkov odchodu do dôchodku ....

Kľúčové slová:

poradenstvo

model práca

psychológia

prevencia

povolanie

dospelosť



Obsah:
  • 1. HISTORICKOSŤ TERMINOLÓGIE A PREDMETU PORADENSTVA.
    PORADENSTVO AKO HISTORICKÝ A KULTÚRNO-SPOLOČENSKÝ JAV.
    PORADENSKÁ ČINNOSŤ AKO ROLA V SPOLOČENSTVE A AKO ASPEKT A
    FUNKCIA ROZVINUTÝCH MODERNÝCH PROFESIÍ. PORADENSTVO AKO
    SAMOSTATNÁ ŠPECIALIZOVANÁ A PROFESIONALIZOVANÁ ČINNOSŤ.
    2. VÝVOJ KONCEPCIÍ, MODELOV PRÁCE A VŠEOBECNEJ TEÓRIE MODERNÉ
    HO PORADENSTVA. KONCEPCIE PORADENSTVA AKO ORIENTÁCIE.
    DIAGNOSTICKÉ A PSYCHOMETRICKÉ KONCEPCIE V PORADENSTVE.
    BEHAVIORIZMUS A BEHAVIORISTICKÉ KONCEPCIE. APLIKÁCIE GEŠTALT
    PSYCHOLÓGIE. HUMANISTICKÁ PSYCHOLÓGIA A PORADENSTVO.
    3.KONCEPCIE VÝVINOVÉHO PORADENSTVA. SOCIÁLNOPSYCHOLOGICKÉ
    PRÍSTUPY V PORADENSTVE. C. ROGERS A JEHO NA KLIENTA ORIENTO-
    VANÁ TEÓRIA V PORADENSKOM PRÍSTUPE.
    4. KONCEPCIE PORADENSTVA AKO PREVENCIE. PORADENSTVO AKO
    AKTÍVNA ORIENTÁCIA. KONCEPCIE KOOPERATÍVNEHO A KARIÉROVEHO
    PORADENSTVA KONCEPCIE ŽIVOTNÉHO PORADENSTVA A PORADENSTVA
    ŽIVOTA.
    5. BIODROMÁLNA VÝCHOVNÁ A ROZVÍJAJÚCA KONCEPCIA PORADENSTVA
    PORADENSKÁ ORIENTACIA. PSYCHODIAGNOSTIKA V PORADENSKEJ
    ORIENTÁCII. PORADENSKÁ OSVETA AKO ZLOŽKA PORADENSKEJ
    ORIENTÁCIE.
    6. ŠPECIFICKÉ PROBLÉMY BIODROMÁLNEHO PORADENSTVA.
    BIODROMÁLNA KONCEPCIA VÝVINU. POJEM ŽIVOTNÁ CESTA, ŽIVOTNÉ
    VÝVINOVÉ ÚLOHY, NÁROČNÉ ŽIVOTNÉ SITUÁCIE, TRANZITNÉ ŽIVOTNÉ
    OBDOBIA.
    7. VZŤAH PORADENSTVA K INÝM VEDÁM: PORADENSTVO V TEÓRII A
    PRAXI BIOLOGICKÝCH VIED, SOCIOLÓGIE, PEDAGOGIKY. MULTI-
    DISCIPLINÁRNY A INTERDISCIPLINÁRNY PRÍSTUP V PORADENSTVE.
    8. CHARAKTERISTIKA INDIVIDUÁLNEHO, SKUPINOVÉHO A HROMADNÉHO
    PORADENSTVA.
    9. PROFESIONÁLNE PORADENSTVO - PORADENSTVO V PROFESIONÁLNOM
    VÝVINE. HISTORICKÝ PRÍSTUP K OTÁZKAM PRÁCE A POVOLANIA, VOĽ-
    BY POVOLANIA A POFESIOVÉHO VÝVINU. PRACOVNO-PROFESIONÁLNY
    VÝVIN V BUDÚCNOSTI A ÚLOHY PORADENSTVA.
    10. VÝVINOVOPSYCHOLOGICKÉ TEÓRIE VOĽBY POVOLANIA
    /E. GINZBERG/
    11. DONALD SUPER A JEHO TEÓRIE PROFESIONÁLNEHO VÝVINU
    A BUDOVANIA KARIÉRY.
    12. PROFESIONÁLNE ROZHODOVANIE A VOĽBA V INTERPRETÁCIÁCH
    DAVIDA V. TIEDEMANA A ROBERTA Ó HARU. P. RÓKUSFALVY - MODELY
    PROFESIONÁLNEHO VÝVINU
    13. PSYCHODYNAMICKÉ-PSYCHOANALYTICKÉ-HĹBINNOPSYCHOLOGICKÉ
    TEÓRIE PRÁCE A POVOLANIA. A. ROE - TEÓRIA VOĽBY POVOLANIA
    AKO USPOKOJOVANIE POTRIEB. HOLLANDOVE TEÓRIE VOĽBY POVO-
    LANIA A PROFESIONÁLNEJ PRÍSLUŠNOSTI.
    14. SOCIOLOGICKÉ A SOCIÁLNO - EKONOMICKÉ TEÓRIE VOĽBY
    POVOLANIA A PROFESIONÁLNEJ KARIÉRY.
    15. PRÁCA, VOĽBA POVOLANIA A PROFESIONÁLNY VÝVIN Z BIODROMÁL-
    NEHO HĽADISKA. /predškolský vek, mladší, stredný a starší školský vek/
    PROBLÉMY PROFESIONÁLNEHO VÝVINU NA VYSOKÝCH ŠKOLÁCH.
    16. PROFESIONÁLNY VÝVIN V DOSPELOSTI. EXPLORÁCIA - POSTUP -
    USTAĽOVANIE V POVOLANÍ. STREDNÁ DOSPELOSŤ A ŠTÁDIUM
    GENERAVITY V PROFESIONÁLNOM VÝVINE.
    17. PRAX BIODROMÁLNEHO PORADENSTVA PRI VOĽBE POVOLANIA A V
    PROFESIONÁLNOM VÝVINE. ÚLOHY PORADENSKEJ ORIENTÁCIE A PSY-
    CHOLOGICKÉHO PORADENSTVA V EKONOMICKO-PODNIKOVEJ SFÉRE
    A V ZAMESTNANECKOM VEKU. SYSTÉMOVÝ PRÍSTUP A BIODROMÁLNE
    MODELY A MODELOVANIE PORADENSKÝCH PROGRAMOV. PROBLEMA-
    TIKA PORADENSKÝCH PROGRAMOV V ZAMESTNANECKOM VEKU.
    18. PORADENSTVO PRE NEZAMESTNANÝCH. FORMY, ÚLOHY, CIELE. PORADENSKÉ
    INŠTITÚCIE A ZARIADENIA PRE PRÁCU S NEZAMESTNANOU KLIENTELOU.
    TVORBA PORADENSKÝCH PROGRAMOV PRE NEZAMESTNANÝCH.
    19. LUDICKÉ PORADENSTVO. PRÁCA A VOĽNÝ ČAS. TEORETICKÉ VÝCHODISKÁ
    PSYCHOLÓGIA A SOCIOLÓGIA VOĽNÉHO ČASU A ICH APLIKÁCIA V TEÓRII A
    PRAXI LUDICKÉHO PORADENSTVA. LUDICKÉ PROBLÉMY V SYSTÉME GLOBÁL-
    NYCH PORADENSKÝCH AKTIVÍT.