Popis:
1.Vyjadrite, čo rozumiete pod pojmom individuálne čitateľstvo a ako chápete jeho vzťah k povinnému čítaniu?
2. Zdôvodnite, či sa možno sa pri interpretácii poézie pre deti zamerať na vecnú a výhradne racionálnu stránku básne?
3. Opíšte metódu, ktorú pri práci s literárnym textom (uvedte ktorým) považujete za originálnu? Možno jednu metódu použiť univerzálne?
4.Uvedte, ktorú knihu pre deti by ste vybrali pre dievčatko vo veku 9 rokov, ktoré nerado číta ako zaujímavú a prečo?
5.Opíšte, ako by sa dalo podľa vás vyučovať literárnu výchovu na školách lepšie? Prečo si to myslíte?
Dokument obsahuje rozsiahly súbor otázok k predmetu didaktika jazykovej a literárnej výchovy. Je rozdelený na dve tematické časti: literárnu výchovu (LV) a jazykovú výchovu (JV). Sekcia LV sa zameriava na aspekty individuálneho a skupinového čítania, interpretáciu detskej literatúry, výber vhodných kníh pre žiakov, dezinterpretáciu, motiváciu k čítaniu či význam osobného vkladu čitateľa. Reflektuje aj rolu učiteľa ako interpreta literárneho textu a zohľadňuje teoretické východiská interpretácie v pedagogickom prostredí. Sekcia JV sa venuje jazykovým a komunikačným kompetenciám, rečovému vývinu, diskurznej a naratívnej kompetencii, správnej výslovnosti a metodickým prístupom pri osvojovaní si jazyka u detí. Otázky sa dotýkajú aj lingvistických konceptov ako hypergeneralizácia, jazyková performancia, omaziologický a semaziologický prístup a psycholingvistické štádiá podľa Stevena Pinkera. Materiál je určený najmä pre študentov pedagogických odborov ako pomôcka pri príprave na skúšky a didaktickú prax.
Kľúčové slová:
didaktika
literárna výchova
jazyková výchova
individuálne čítanie
interpretácia
komunikačná kompetencia
diskurz
vývin reči
naratíva
detské knihy
výslovnosť
hypergeneralizácia
performancia
Obsah:
- LITERÁRNA VÝCHOVA (LV)
1. Individuálne čitateľstvo a povinné čítanie
2. Interpretácia poézie pre deti
3. Originálne metódy práce s literárnym textom
4. Výber vhodnej knihy pre deti
5. Skvalitnenie výučby literárnej výchovy
6. Učiteľ ako interpret - úskalia a prínosy
7. Atraktivita textu pre deti
8. Výhody kolektívnej interpretácie
9. Umelecký rozmer literatúry a jeho chápanie učiteľom
10. Jazykové zákonitosti a ich význam pri interpretácii
11. Literárne dielo je bez čitateľa mŕtve - význam pojmu
12. Motivácia k čítaniu - aktivity
13. Osobný vklad čitateľa
14. Argumenty proti priamej didaktickej interpretácii
15. Adekvátne a neadekvátne metódy práce s literatúrou
16. Detské časopisy - využitie a aktivity
17. Zaujímavé detské knihy - výber a zdôvodnenie
18. Dezinterpretácia literárneho textu
19. Ťažisko literárnej výchovy
20. Význam čítania u dospelého človeka
21. Spôsoby motivácie k čítaniu
22. Názov rozprávky podľa textu
23. Zmysel nonsensových spojení
JAZYKOVÁ VÝCHOVA (JV)
1. Diskurzna subkompetencia
2. Produkčné komunikačné zručnosti
3. Štádiá kognitívneho vývinu podľa psychológov
4. Štádiá rečovej ontogenézy
5. Sykavé hlásky - rozdelenie a osvojenie
6. Slovné druhy späté so skloňovaním a časovaním
7. Prototypový význam slova a metódy rozvoja
8. Naratívna kompetencia a jej rozvoj
9. Faktory ovplyvňujúce vývin reči
10. Lexikálne jednotky v detskej reči
11. Zvukovo-komunikačná kompetencia
12. Hypergeneralizácia
13. Recepčné zručnosti
14. Typy naratív
15. Omaziologický a semaziologický prístup
16. Jazyková performancia
17. Jazykové subkompetencie
18. Hlásky, ktoré má poznať dieťa do 4 rokov
19. Vývinové štádiá podľa Stevena Pinkera
20. Postup pri osvojovaní výslovnosti
Zdroje:
- HARČARÍKOVÁ, P. - KLIMOVIČ, M: Naratíva v detskej reči. Prešov: Prešovská univerzita, Pedagogická fakulta, 2011.
- HORECKÁ, M.: Hry s rečou. Tvorivé cvičenia pre deti, ktoré chcú správne vyslovovať. Brno: Computer Press, a. s. Brno, 2008.
- HORŇÁKOVÁ, K. - KAPALKOVÁ, S. - MIKULAJOVÁ, M. 2005: Kniha o detskej reči. Bratislava: Slniečko, 2005.
- LEDERBUCHOVÁ, L.: Literatura ve škole. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2010.
- LIPTÁKOVÁ, Ľ. - VUŽŇÁKOVÁ, K. 2009: Dieťa a slovotvorba. Prešov: PF PU, 2009.
- LIPTÁKOVÁ, Ľ. A kol.: Integrovaná didaktika slovenského jazyka a literatúry pre primárne vzdelávanie. Prešov: Prešovská univerzita v Prešove. 2011.
- OBERT, V. 2002: Detská literatúra a čitateľský rozvoj dieťaťa. Nitra: Aspekt, s. r. o., 2002.
- RAKÚS, S.: Poetika prozaického textu. Bratislava: Slovenský spisovateľ, 1995.
- RUSŇÁK, R. 2009: Svetová literatúra pre deti a mládež v didaktickej komunikácii. Prešov: PF PU, 2009.
- VUŽŇÁKOVÁ, K.: Rečová (jazyková) výchova v materskej škole a vývin detskej reči. In: Slovo o slove. 14. Zborník KKLV PF PU. Prešov 2008, s. 150 - 158.
- VUŽŇÁKOVÁ, K.: Morfológia, vývin detskej reči a materská škola. In: Slovo o slove. Zborník KKLV PF PU, Prešov 2009, s. 55 - 69.
- VUŽŇÁKOVÁ, K.: Kompozitá v slovenčine. Prešov: Prešovská univerzita v Prešove, Pedagogická fakulta 2012.
- VALČEK, P.: Slovník literárnej teórie. Bratislava: LIC, 2006.