Hľadaj Zobraz: Univerzity Kategórie Rozšírené vyhľadávanie

45 154
projektov

Didaktika jazykovej a literárnej výchovy- otázky

«»
Prípona
.docx
Typ
študijný materiál
Stiahnuté
20 x
Veľkosť
0,1 MB
Jazyk
slovenský
ID projektu
45250
Posledná úprava
25.06.2025
Zobrazené
2 397 x
Autor:
lyliankan
Facebook icon Zdieľaj na Facebooku
Detaily projektu
Popis:
1.Vyjadrite, čo rozumiete pod pojmom individuálne čitateľstvo a ako chápete jeho vzťah k povinnému čítaniu?
2. Zdôvodnite, či sa možno sa pri interpretácii poézie pre deti zamerať na vecnú a výhradne racionálnu stránku básne?
3. Opíšte metódu, ktorú pri práci s literárnym textom (uvedte ktorým) považujete za originálnu? Možno jednu metódu použiť univerzálne?
4.Uvedte, ktorú knihu pre deti by ste vybrali pre dievčatko vo veku 9 rokov, ktoré nerado číta ako zaujímavú a prečo?
5.Opíšte, ako by sa dalo podľa vás vyučovať literárnu výchovu na školách lepšie? Prečo si to myslíte?

Dokument obsahuje rozsiahly súbor otázok k predmetu didaktika jazykovej a literárnej výchovy. Je rozdelený na dve tematické časti: literárnu výchovu (LV) a jazykovú výchovu (JV). Sekcia LV sa zameriava na aspekty individuálneho a skupinového čítania, interpretáciu detskej literatúry, výber vhodných kníh pre žiakov, dezinterpretáciu, motiváciu k čítaniu či význam osobného vkladu čitateľa. Reflektuje aj rolu učiteľa ako interpreta literárneho textu a zohľadňuje teoretické východiská interpretácie v pedagogickom prostredí. Sekcia JV sa venuje jazykovým a komunikačným kompetenciám, rečovému vývinu, diskurznej a naratívnej kompetencii, správnej výslovnosti a metodickým prístupom pri osvojovaní si jazyka u detí. Otázky sa dotýkajú aj lingvistických konceptov ako hypergeneralizácia, jazyková performancia, omaziologický a semaziologický prístup a psycholingvistické štádiá podľa Stevena Pinkera. Materiál je určený najmä pre študentov pedagogických odborov ako pomôcka pri príprave na skúšky a didaktickú prax.

Kľúčové slová:

didaktika

literárna výchova

jazyková výchova

individuálne čítanie

interpretácia

komunikačná kompetencia

diskurz

vývin reči

naratíva

detské knihy

výslovnosť

hypergeneralizácia

performancia



Obsah:
  • LITERÁRNA VÝCHOVA (LV)
    1. Individuálne čitateľstvo a povinné čítanie
    2. Interpretácia poézie pre deti
    3. Originálne metódy práce s literárnym textom
    4. Výber vhodnej knihy pre deti
    5. Skvalitnenie výučby literárnej výchovy
    6. Učiteľ ako interpret - úskalia a prínosy
    7. Atraktivita textu pre deti
    8. Výhody kolektívnej interpretácie
    9. Umelecký rozmer literatúry a jeho chápanie učiteľom
    10. Jazykové zákonitosti a ich význam pri interpretácii
    11. Literárne dielo je bez čitateľa mŕtve - význam pojmu
    12. Motivácia k čítaniu - aktivity
    13. Osobný vklad čitateľa
    14. Argumenty proti priamej didaktickej interpretácii
    15. Adekvátne a neadekvátne metódy práce s literatúrou
    16. Detské časopisy - využitie a aktivity
    17. Zaujímavé detské knihy - výber a zdôvodnenie
    18. Dezinterpretácia literárneho textu
    19. Ťažisko literárnej výchovy
    20. Význam čítania u dospelého človeka
    21. Spôsoby motivácie k čítaniu
    22. Názov rozprávky podľa textu
    23. Zmysel nonsensových spojení

    JAZYKOVÁ VÝCHOVA (JV)
    1. Diskurzna subkompetencia
    2. Produkčné komunikačné zručnosti
    3. Štádiá kognitívneho vývinu podľa psychológov
    4. Štádiá rečovej ontogenézy
    5. Sykavé hlásky - rozdelenie a osvojenie
    6. Slovné druhy späté so skloňovaním a časovaním
    7. Prototypový význam slova a metódy rozvoja
    8. Naratívna kompetencia a jej rozvoj
    9. Faktory ovplyvňujúce vývin reči
    10. Lexikálne jednotky v detskej reči
    11. Zvukovo-komunikačná kompetencia
    12. Hypergeneralizácia
    13. Recepčné zručnosti
    14. Typy naratív
    15. Omaziologický a semaziologický prístup
    16. Jazyková performancia
    17. Jazykové subkompetencie
    18. Hlásky, ktoré má poznať dieťa do 4 rokov
    19. Vývinové štádiá podľa Stevena Pinkera
    20. Postup pri osvojovaní výslovnosti

Zdroje:
  • HARČARÍKOVÁ, P. - KLIMOVIČ, M: Naratíva v detskej reči. Prešov: Prešovská univerzita, Pedagogická fakulta, 2011.
  • HORECKÁ, M.: Hry s rečou. Tvorivé cvičenia pre deti, ktoré chcú správne vyslovovať. Brno: Computer Press, a. s. Brno, 2008.
  • HORŇÁKOVÁ, K. - KAPALKOVÁ, S. - MIKULAJOVÁ, M. 2005: Kniha o detskej reči. Bratislava: Slniečko, 2005.
  • LEDERBUCHOVÁ, L.: Literatura ve škole. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2010.
  • LIPTÁKOVÁ, Ľ. - VUŽŇÁKOVÁ, K. 2009: Dieťa a slovotvorba. Prešov: PF PU, 2009.
  • LIPTÁKOVÁ, Ľ. A kol.: Integrovaná didaktika slovenského jazyka a literatúry pre primárne vzdelávanie. Prešov: Prešovská univerzita v Prešove. 2011.
  • OBERT, V. 2002: Detská literatúra a čitateľský rozvoj dieťaťa. Nitra: Aspekt, s. r. o., 2002.
  • RAKÚS, S.: Poetika prozaického textu. Bratislava: Slovenský spisovateľ, 1995.
  • RUSŇÁK, R. 2009: Svetová literatúra pre deti a mládež v didaktickej komunikácii. Prešov: PF PU, 2009.
  • VUŽŇÁKOVÁ, K.: Rečová (jazyková) výchova v materskej škole a vývin detskej reči. In: Slovo o slove. 14. Zborník KKLV PF PU. Prešov 2008, s. 150 - 158.
  • VUŽŇÁKOVÁ, K.: Morfológia, vývin detskej reči a materská škola. In: Slovo o slove. Zborník KKLV PF PU, Prešov 2009, s. 55 - 69.
  • VUŽŇÁKOVÁ, K.: Kompozitá v slovenčine. Prešov: Prešovská univerzita v Prešove, Pedagogická fakulta 2012.
  • VALČEK, P.: Slovník literárnej teórie. Bratislava: LIC, 2006.
O súboroch cookie na tejto stránke

Súbory cookie používame na funkčné účely, na zhromažďovanie a analýzu informácií o výkone a používaní stránky.

Nastavenia Povoliť všetko