Hľadaj Zobraz: Univerzity Kategórie Rozšírené vyhľadávanie

45 033   projektov
0 nových

Vypracované otázky - Ekonomická štátnica

«»
Prípona
.rar
Typ
štátnicové otázky
Stiahnuté
4 x
Veľkosť
0,7 MB
Jazyk
slovenský
ID projektu
4127
Posledná úprava
26.05.2017
Zobrazené
1 455 x
Autor:
dukky
Facebook icon Zdieľaj na Facebooku
Detaily projektu
Popis:
Trh - miesto, kde sa uskutočňujú transakcie, dochádza k výmene tovarov medzi jednotlivými ekonomickými subjektami.
Subjekty trhu - výrobcovia, spotrebitelia, štát
Základné úlohy trhu - prenos informácií, poskytovanie podnetov, rozdeľovanie dôchodkov
Trhový mechanizmus - súhrn vzťahov a procesov pri realizácii tovarov, ktoré vedú ku vzájomnej koordinácii relatívne nezávislých rozhodnutí na strane ponuky a dopytu, pričom základným nositeľom informácií je cena tovaru
Trhové nedokonalosti - externality, verejné statky, nedokonalá konkurencia (monopoly)
Úloha vlády - minimalizovať nedostatky trhu prostredníctvom štátnych zásahov:
a/ odstraňovanie prekážok konkurencie
b/ odstraňovanie negatívnych externalít
c/ poskytovanie verejných statkov
d/ prerozdeľovanie dôchodkov - zmierňovanie sociálnych nerovností
e/ stabilizácia ekonomického rozvoja aj napriek cyklickým výkyvom
Dopyt, ponuka, rovnovážna cena - substitučný a dôchodkový efekt
Pružnosť ponuky, dopytu - jednotková pružnosť, nepružnosť a pružnosť 1

Trh je predmetom ekonomického skúmania vyše 200 rokov od čias Adama Smitha - teoretické základy trhu v teórii liberalizmu - jadrom „neviditeľná ruka trhu“, ktorá samočinne a bez zásahov štátu zabezpečuje fungovanie trhového mechanizmu a trvalý, rovnomerný ekonomický rozvoj.
Objektívny základ vzniku a vývoja trhu - tovarová výroba
Trh
- mechanizmus, prostredníctvom ktorého sa kupujúci a predávajúci navzájom ovplyvňujú, aby určili ceny a množstvá tovarov
- miesto, kde sa uskutočňuje výmena tovarov a služieb
- ekonomická kategória, ktorá vyjadruje vzťahy medzi ľuďmi v 3. fáze reprodukčného procesu (fáze výmeny) - podľa Marxa
- geniálny vynález ľudstva v ekonomickej sfére, ktorý núti výrobcov aj spotrebiteľov konať racionálne - podľa Samuelsona

Kľúčové slová:

ekonomika

trh

vláda

trhový mechanizmus

dopyt

ponuka

cena



Obsah:
  • Otázka č. 1
    Otázka č. 2
    Otázka č. 3
    Otázka č. 4
    Otázka č. 5
    Otázka č. 6
    Otázka č. 7
    Otázka č. 8
    Otázka č. 9
    Otázka č. 10
    ...
    ...
    Otázka č. 30
    Otázka č. 31
    Otázka č. 32
    Otázka č. 33
    Otázka č. 34
    Otázka č. 35
    Otázka č. 36
    Otázka č. 37
    Otázka č. 38
    Otázka č. 39
    Otázka č. 40