Hľadaj Zobraz: Univerzity Kategórie Rozšírené vyhľadávanie

45 032   projektov
0 nových

Špeciálna pedagogika - KU

«»
Prípona
.doc
Typ
štátnicové otázky
Stiahnuté
23 x
Veľkosť
0,5 MB
Jazyk
slovenský
ID projektu
37683
Posledná úprava
25.08.2011
Zobrazené
1 562 x
Autor:
evelina311
Facebook icon Zdieľaj na Facebooku
Detaily projektu
Popis:
1. Pojem, predmet a cieľ špeciálnej pedagogiky
Špeciálna pedagogika – vedná oblasť v sústave pedagogických vied. Zaoberá sa teóriou a praxou výchovy, edukácie detí, mládeže a dospelých vyžadujúcich špeciálnu starostlivosť z dôvodu mentálneho, senzorického, somatického postihnutia alebo narušených komunikačných schopností, či psychosociálneho narušenia, alebo z dôvodu iných špecifických danosti, porúch učenia, správania. Zaraďujú sa sem aj jedinci s výnimočným nadaním a talentom, či inými špecifickými potrebami.

Predmetom je skúmanie podstaty a zákonitostí výchovy a vzdelávania postihnutých z aspektu etiológie (náuka o príčinách vzniku chorôb), symptomatológie, korekcie, metód edukácie, reedukácie (prevýchovy) a tiež profylaxie (predbežných ochranných liečebných opatrení) neadekvátneho vyrovnania sa s postihnutím a jeho dôsledkami, či inými špecifickými danosťami.

Cieľom špeciálnej pedagogiky v praxi je vychovávať, vyučovať a vzdelávať postihnutých alebo narušených jednotlivcov tak, aby sa čo najskôr a čo najdôkladnejšie vnútorne vyrovnali so svojim defektom a aby sa napriek obmedzeniam, ktoré z neho vyplývajú, čo najpozitívnejšie prispôsobili spoločnosti a boli spôsobilí žiť relatívne plnohodnotný život ako tvorcovia, konzumenti či ochrancovia hodnôt vytvorených cieľavedomou činnosťou.

Pri týchto výchovných snaženiach sa plne využívajú potenciálne možnosti jedinca, jeho motivácia, prirodzené kompenzačné schopnosti, kreativita a iné danosti. Uplatňujú sa špeciálne metódy výchovy a vyučovania, modifikovaný obsah vzdelávania pri modifikovaných organizačných formách výchovy a vyučovania za dôsledným uplatňovaním požiadavky individuálneho prístupu k vychovávanému. Pritom sa vychádza z poznania jeho danosti a dispozícií pre výchovu a vzdelávanie získaných prostredníctvom špeciálnopedagogickej diagnostiky. 

Kľúčové slová:

špeciálna pedagogika

mentálne postihnutie

zrakové postihnutie

sluchové postihnutie



Obsah:
  • 1. Pojem, predmet a cieľ špeciálnej pedagogiky
    2. Miesto špeciálnej pedagogiky v sústave vied, hraničné odbory a pomocné vedy
    3. Systém špeciálnej pedagogiky
    4. Terminológia, základné princípy v špeciálnej pedagogike
    5. Osobnosť postihnutého a narušeného jednotlivca
    6. Socializácia v špeciálnej pedagogike/z lat. socialis=družný, spoločenský/
    7. Norma, normalita v špeciálnej pedagogike
    8. Vývin, vývinové anomálie
    9. Edukácia v integrovaných a relatívne segregovaných podmienkach
    10. Profesionálna orientácia postihnutých jednotlivcov
    11. Zásady – princípy používané v špeciálnej pedagogike
    12. Metódy používané v starostlivosti o postihnutých a narušených jednotlivcov
    13. Výskumné metódy v špeciálnej pedagogike
    14. Systém inštitúcií pre postihnutých a narušených jednotlivcov
    15. Porovnávacia špeciálna pedagogika
    16. Pedagogika mentálne postihnutých
    17. Pedagogika zrakovo postihnutých
    18. Pedagogika sluchovo postihnutých
    19. Pedagogika telesne postihnutých, chorých a zdravotne oslabených
    20. Pedagogika detí s narušenou komunikačnou schopnosťou
    21. Pedagogika psychosociálne narušených
    22. Pedagogika viacnásobne postihnutých
    23. Pedagogika detí s poruchami učenia
    24. Pedagogika nadaných a talentovaných