Popis:
		Školské učebné knihy - ich tvorba, typy a charakteristika
Obsah vzdelania je podrobne rozpracovaný v učebniciach. Pojem učebnica je v didaktike všeobecne zaužívaný, avšak logickejšie sa javí používať pojem školské knihy. Nie všetky knihy majú charakter učebnice. Netreba osobitne zdôrazňovať, že učivo, ktoré obsahujú školské knihy, je normou pre žiaka, učiteľ musí ovládať oveľa väčší rozsah.
Učebnice alebo školské knihy obsahujú didaktické spracovanie učiva vymedzené učebnými osnovami a sú základným didaktickým prostriedkom pri realizácii výchovno-vzdelávacieho procesu. Sú takisto spracované podľa didaktických zásad. V porovnaní s učebným plánom a učebnými osnovami sa uplatňujú aj ďalšie zásady. Zásada názornosti - obrázky, schémy, typy písma, zásada trvácnosti - systém úloh a cvičení pre samostatnú prácu a pod.
Podľa didaktickej funkcie ich možno rozdeliť na: 
1. vlastné učebnice (tie obsahujú výklad učiva, poučky, pravidlá, námety na samostatnú prácu a pod.),
2. cvičebnice (v nich je popri výklade učiva najmä sústava úloh a cvičení),
3. čítanky (v nižších ročníkoch majú funkciu cvičebnice čítania, neskôr plnia funkciu vlastnej čítanky - umelecké texty, príhody atď.).
4. osobitné druhy školských kníh (slovníky, atlasy, matematicko-fyzikálne tabuľky, zbierky príkladov, atď.).
Funkcia učebníc a školských kníh sa často redukuje len na ich vzdelávaciu funkciu. Je však potrebné poznať aj ich ďalšie funkcie, ktoré významne ovplyvňujú priebeh a výsledky učebnej činnosti žiakov. Sú to tieto funkcie:
1. motivačná funkcia (dobre spracovaná kniha vzbudzuje záujem, učiaci sa po nej siaha so záujmom...).
2. komunikačná funkcia (rozvíja slovnú zásobu. učiaci sa s knihou „pracuje" - podčiarkuje text. dotvára ho a prispôsobuje si ho...),
3. regulačná funkcia (učivo je členené do častí podľa logickej nadväznosti),
4. aplikačná funkcia (obsahuje námety na využitie učiva v praxi, uvádza príklady zo života...),
5. integračná funkcia (neobmedzuje sa len na svoj vlastný predmet, ale odkazuje aj na iné predmety - medzipredmetové vzťahy),
6. inovačná funkcia (podáva najnovšie poznatky vedy a techniky, avšak vzhľadom na to, že tieto rapídne pribúdajú a z ekonomických a technických príčin nie je možné ihneď vydávať nové učebnice a knihy, je úlohou učiteľa sústavne ich obsah inovovať),
7. kontrolná a usmerňujúca funkcia (učiaci sa využíva text, kontrolné otázky a úlohy na vlastnú kontrolu, ide tu o spätnú väzbu, zisťuje, čo pochopil a čo nie, opätovne si opakuje učivo...),
8. rozvíjajúca a výchovná funkcia (text pomáha žiakovi - učiacemu sa rozvíjať si schopnosti, vytvárať postoje a pod.).
...
		
        
    
    Kľúčové slová:
		
		  		  pedagogika
		  		  škola
		  		  školstvo
		  		  učebnica
		  		  výchova
		  		  sebavýchova
		  		  Komenský
		  		  Jan Amos Komenský
		  		  vývin
		  		  školstvo
		  		  gymnázium
		  		  vedomosť
		  		  učiteľ
		  		  žiak
		  		  rodina
		  		  Locke
		  		  vyučovací proces
		  		  vychovávanie
		  		
		
				
		
		Obsah:
		
				- Školské učebné knihy - ich tvorba, typy a charakteristika
 Proces výchovy a sebavýchovy a podmienky ich efektívnosti
 Život a dielo J. A. Komenského
 Vývin výchovy a jej spoločenská podmienenosť
 Metódy vychovávania z hľadiska rozvoja kreativizácie, motivácie a axiologizácie
 Pedagogické názory J. A. Komenského, analýza základných pedagogických prác, odkaz pre súčasnosť
 Historický vývoj organizačných foriem, ich triedenie, analýza vyučovacej hodiny a jej typy
 Metódy výchovy z hľadiska rozvoja kognitivizácie, emocionalizácie a socializácie osobnosti
 Školstvo a pedagogika na Slovensku v 2. polovici 19. storočia (slovenské gymnáziá)
 Metódy upevňovania a preverovania vedomostí, zručností a návykov, klasifikačný poriadok
 Úloha triedneho učiteľa vo vzťahu k žiakovi a rodine, spolupráca školy s rodinou
 Školstvo a pedagogika za I. ČSR
 Pedagogika ako veda o výchove, jej vznik vývoj a postavenie v sústave vied
 Didaktické zásady: uvedomelosti a aktivity, vedeckosti, primeranosti, individuálneho prístupu k žiakom
 Pedagogické názory predstaviteľov anglickej pedagogiky (J. Locke, H. Spencer, R. Owen)
 Učebné metódy - ich klasifikácia, charakteristika a funkcia vo vyučovacom procese
 Činitele formovania osobnosti
 Nemecká pedagogika 19. storočia (Herbart, Frobel, Diesterweg)
 ...
 Podstata a priebeh vyučovacieho procesu
 Výchova k prosociálnemu správaniu v procese formovania mravného vedomia
 Členenie pedagogiky ako vedy, charakteristika základných pedagogických disciplín
 Charakterizujte motivačné a expozičné metódy
 Výchovné metódy všeobecne
 Pedagogické smery 20. storočia, ich vznik a vývoj v súčasnosti
 Skupinové vyučovanie - formálne, spontánne skupiny
 Súčasné humanistické tendencie vo výchovno-vzdelávacom procese
 Školské zákony po roku 1945
 Problémové a skupinové vyučovanie
 Charakterizujte základné pedagogické pojmy: výchova a jej základné znaky, vzdelanie a jeho druhy, vyučovanie
 Ruská pedagogika 19. storočia ( Tolstoj, Ušinskij ...)
 Analyzuj náš súčasný školský systém
 Charakterizujte zásady vychovávania
 Humanizmus a renesancia a jej odraz v pedagogike
 Školstvo a pedagógovia v starom Grécku a Ríme
 Modernizácia, racionalizácia a efektívnosť vyučovacieho procesu, diferencované vyučovanie
 Vysvetlite základné pedagogické pojmy: vedomosti, zručnosti, návyky
Zdroje:
		    
		    		    - prednášky
- poznámky
- skriptá
- odborná literatúra