Popis:
		Pri  analýze  dejinných  súvislostí  v oblasti  pedagogiky  ako 
vedy o výchove vidíme zaujímavé skutočnosti. Približne v tom 
období, keď v Európe v súvislosti s dobou osvietenstva nastáva 
rozmach  racionalizmu,  ktorý  prevažuje  dodnes,  objavuje  sa 
v spojení s človekom  i potreba  jeho slobody. Kým škola, ktorá 
je  považovaná  v tej  dobe  za  základnú  vzdelávaciu  inštitúciu, 
stavia na racionalizme a upevňuje si svoj zámer vzdelávať ľudí 
ako prvoradý cieľ,  formovanie človeka  i po ďalších stránkach, 
ako  racionálnej  sa  akoby  do  škôl  nedostáva.  „Russeauovská 
línia“  je vytláčaná do sféry rodinnej výchovy a výchovy mimo 
školy. Mnohé pokusy nadviazať na myšlienky J.  J. Rousseaua 
sa  akoby  zastavovali  v teórii,  alebo  v niektorých  individuál-
nych  pokusoch  alternatívnych  škôl,  ale  neprenikajú  bežne  do 
praxe  škôl.  Práve  v tomto  vidíme  príčinu,  že  sa  stále  nedarí 
realizovať  formatívny  vplyv  na  všetky  stránky  osobnosti. 
Nevieme  nájsť  hranice  medzi  empirickou  skúsenosťou, 
emocionálnym  prežívaním  a racionálnym  postupom  pri  prijí-
maní informácií, poznatkov a názorov, ale máme tendenciu pri-
kláňať sa k extrémom:  liberálno-expresívnemu prístupu ale-bo 
autoritatívno-dogmatickému prístupu...
		
        
    
    Kľúčové slová:
		
		  		  ŽIAK
		  		  SLOBODA
		  		  VÝCHOVA