Hľadaj Zobraz: Univerzity Kategórie Rozšírené vyhľadávanie

45 033   projektov
0 nových

Vplyv prostredia na učenie sa študentov

«»
Prípona
.doc
Typ
seminárna práca
Stiahnuté
18 x
Veľkosť
0,1 MB
Jazyk
slovenský
ID projektu
14388
Posledná úprava
17.08.2023
Zobrazené
3 666 x
Autor:
-
Facebook icon Zdieľaj na Facebooku
Detaily projektu
Popis:
Aktívne učenie

Pod pojmom aktívne učenie literatúra rozumie obe podoby procesu učenia, teda každé učenie sa a tiež vyučovanie, ktoré je charakterizované tým, že zapája a aktivizuje do procesu učenia celú osobnosť učiaceho sa. To znamená jeho psychické procesy, pričom aktivizuje nielen myslenie, pamäť a pozornosť, ale aj vnútorné prežívanie, tvorivosť, prípadne správanie, ak ide priamo o učenie činnosťou. (Oravcová, J., 2006, s. 7)
„Aktívne učenie a vyučovanie značí predovšetkým učenie, ktoré vedie k vnútornej aktivite učiaceho sa, aktivovaní jeho psychických procesov - t. j. pozornosti, myslenia, cítenia, preživania. Ide najmä a skôr o vnútornú ako vonkajšiu aktivizáciu učiaceho sa. Aktivizáciu učiaceho sa je vak nutné spojiť s cieľmi vyučovania, aktívne učenie aplikovať tak, aby sa ciele vyučovania naplnili. Ide o aktivizáciu, ktorá by vyústila v progresívnu aktivitu, iniciatívu a tvorivosť učiaceho sa.“ (Zelina, M., 1996, in: Oravcová, J., 2006, s. 9)
T. Pont (1996, in: Oravcová, J. 2006, s. 9) hovorí, že aktívne učenie zdôrazňuje význam aktuálnej skúsenosti a analytické psychické procesy, ktoré jednotlivec používa k analýze skúsenosti. Ak sa skúsenosť spojí s analýzou, môže navodiť zmenu správania. Taktiež S. Kovaliková (1996, in: Oravcová, J., 2006, s. 9) chápe aktívne učenie ako učenie cez skúsenosť, čiže byť pri tom, a podľa tejto autorky aktivuje toto učenie všetky zmysly dieťaťa.
J. Čáp a J. Mareš (2001, in: Oravcová, J., 2006, s. 9) chápu aktívne učenie ako jednu z charakteristík zmysluplného učenia, ktoré je ďalej charakterizované ako konštruujúce, kumulatívne, autoregulované, zacielené, situované a individuálne odlišné. Aktívnosť učenia vidia v tom, aby sa učiaci sa naladil na učenia, bol motivovaný učiť sa, vyvinul potrebné úsilie, vytrval v ňom, kým dosiahne cieľ. Počas učenia musí robiť kognitívne operácia vyššieho rádu, aby sa poznatky nielen naučil, ale aby im aj porozumel.
...

Kľúčové slová:

učenie

študent

prostredie

motivácia

sociálny výskum

teória učenia

druhy učenia

aktívne učenie

pozornosť

myslenie

učiteľ

žiak



Obsah:
  • 1. Teórie učenia -3-
    1.1. Aktívne učenie -3-
    1.2. Všeobecná a pedagogická charakteristika učenia sa -4-
    1.3. Základné druhy učenia sa -5-
    1.4. Iné druhy učenia sa -6-
    1.5. Faktory podporujúce učenie sa -6-
    1.6. Okolnosti, ktoré sťažujú učenie sa -6-
    1.7. Význam prostredia pri učení sa -7-
    1.8. Dĺžka koncentrácie a vplyv pohybu na učenie sa -8-
    1.9. Motivácia -9-
    2. Formulácia výskumnej otázky -9-
    3. Hypotézy -9-
    4. Výskumná vzorka -9-
    5. Dotazník -10-
    6. Použitá literatúra -11-

Zdroje:
  • TEPPERWEIN, Kurt. Umenie ľahko sa učiť, 1. vyd. Šamorín: Fontana Kiadó, 1992. 35, 86 - 90, 116, 40, 46 s.
  • LINHART, Josef. Psychologie učení, Praha: Státni pedagogické nakladatelství, 1967. 12 s.
  • BARKÓCZY, I., PUTNOKY J. Učenie a motivácia, Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 1972. 11 s.
  • ORAVCOVÁ, Jitka. Človek v spoločnosti: Aktívne učenie a vyučovanie, Banská Bystrica: Fakulta humanitných vied Univerzity Mateja Bela, 2006. 7 - 12 s.
  • BOROŠ, Július. Úvod do psychológie, Trenčín: Iris, 2002. 208 s.