Popis:
Koncepcia vyjadrovania emócií v rodinách podnietila zvýšený záujem o psychoedukáciu ako o prostriedok pomoci pacientom so schizofréniou a ich rodinám. Psychoedukácia je užitočná najmä pri vyrovnávaní sa s reziduálnymi symptómami schizofrénie. Mnohí odborníci už upozornili, že na psychoedukáciu psychiatrických pacientov sa v porovnaní s inými pacientmi kladie nedostatočný dôraz. Pravdepodobne to vychádza z názoru, že pacienti s duševnými ochoreniami nemôžu pochopiť psyhoedukačnú koncepciu, nie sú schopní prijať zodpovednosť sami za seba a že by ich choroba mohla ešte viac zraniť, keby poznali podstatu. Ako sa však ukázalo, aplikáciou psychoedukácie, v rámci ktorej sa pacienti oboznamujú s charakterom ochorenia sa zvyšuje ich ochota spolupracovať, nadobúdajú sebaúctu a zmierňujú obranné reakcie.
Okrem poskytnutia potrebných poznatkov rodinám sa psychoedukačné metódy zameriavajú na zlepšenie starostlivosti o seba samého a na sebaovládanie. Zámerne redukujú silné emócie poskytovaním podpory, spolupráce a nácvikom zručností potrebných na zvládanie každodenného života.
Kľúčové slová:
psychokomunikácia
edukácia
psychiatria
psychoedukácia
Obsah:
- Psychoedukácia v psychiatrii
Psychoedukačný program pre pacientov so schizofréniou a ich rodiny
Úvodné kroky
Prodromálna fáza
Akútna fáza
Reziduálna fáza ( zotavovanie )
Psychoedukačné prístupy
Ciele kognitívne – psychoedukačnej terapie
Psychoedukačná stratégia u pacientky s chronickou schizofréniou
Psychoedukácia rodiny
LESK – lieková edukačná skupinová psychoterapia psychotikov
Zoznam použitej literatúry
Zdroje:
- HAŠTO, J. Kognitívne – psychoedukačná liečba bipolárnych porúch. Vydal: Vydavateľstvo F, Trenčín, 2005. ISBN 80 – 88952 – 30 – 1
- GRÁC, J. Psychická regulácia a edukácia mravného správania. Vydanie. Trnava: Trnavská univerzita – Fakulta humanistiky, 1999. 128s. ISBN 80 – 8877 – 459 – 4