Popis:
		Človek prichádza na svet ako najnemohúcnejší zo všetkých tvorov, avšak s najpotencionálnejšími predpokladmi pre svoj ďalší vývin a rozvoj svojej osobnosti. Od svojho narodenia je vystavený nepretržitému pôsobeniu rozmanitých formatívnych vplyvov užšieho i širšieho životného prostredia. Výchovné pôsobenie má v každom období života človeka iný charakter, inú štruktúru, inú funkciu.
Človek po svojom narodení prichádza do rodinného prostredia. Rodina je prvým a po celý život najdôležitejším prostredím, v ktorom sa človek vyvíja, utvára a stvárňuje. Má najväčší podiel na rozvoji osobnosti. Formovanie osobnosti človeka sa začína v rodine. Rodičia by mali preto mať plány výchovného pôsobenia ujasnené. Výchovné pôsobenie v rodine býva systematické hlavne v rannom veku .Všetky činnosti, ktoré rodičia vykonávajú v rámci starostlivosti o dieťa ovplyvňujú reakcie dieťaťa, reguláciu jeho správania, čo má veľký význam pre vytváranie návykov v neskoršom období a dosah na ďalší vývin dieťaťa. K výchovnému pôsobeniu v rodine sa pridáva aj výchovné pôsobenie v škole. Výchovné pôsobenie školy sa zameriava na systematické konania a správania, na vytváranie pomerne širokých a pevných návykov kultúrneho správania, na vytváranie správneho vzťahu k vonkajšiemu svetu, k ľuďom i sebe samému. Na formovaní osobnosti sa ďalej podieľa aj výchova mimo vyučovania, ktorá súvisí s potrebou relaxácie a regenerácie psychických a fyzických síl jedinca, s utváraním návykov pozitívneho využívania voľného času, s rozvojom záujmov, vedomostí a zručností dieťaťa. Tu zahrňujeme mimoškolské výchovné zariadenia, detské a mládežnícke záujmové združenia a organizácie i masovokomunikačné prostriedky. 
Výchovné procesy variujú podľa konkrétnych životných podmienok človeka, podľa charakteristík osobnosti a jej činnosti, podľa cieľa, obsahu a prostriedkov výchovnej činnosti. Variabilnosť výchovy podmieňujú mnohoraké dynamické činitele vonkajšieho a vnútorného prostredia.
		
        
    
    Kľúčové slová:
		
		  		  cieľavedomosť
		  		  zámernosť
		  		  plánovitosť
		  		  systematičnosť
		  		  bipolárnosť
		  		  výchova
		  		  výchovné pôsobenie
		  		  rozvoj osobnosti
		  		  osobnosť
		  		  pedagogika
		  		  psychológia
		  		  vzdelávanie
		  		  psychológia výchovy
		  		
		
				
		
		Obsah:
		
				- 1. Metódy a prostriedky výchovného pôsobenia - úvod -1-
 1.1. Výchovné pôsobenie -1- - 3
 1.2. Metódy výchovného pôsobenia -3- - 4
 1.3. Klasifikácia metód výchovného pôsobenia -4-
 1.4. Formy výchovy -4-
 1.5. Prostriedky výchovy -5-
 2. Výchovno - vzdelávací proces -5- - 7
 2.1. Organizačné formy výchovno - vzdelávacej činnosti -7-
 Záver
 Použitá literatúra
Zdroje:
		    
		    		    - Fábryová, Ľ. : Psychológia výchovy. Vysokoškolské učebné texty, Univerzita Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach. Košice,1987
- Kominarec, I., Šuťáková, V., Dargová, J. : Základy pedagogiky. Vybrané pedagogické problémy. Vysokoškolské učebné texty, Prešovská univerzita v Prešove. Prešov, 1998
- http://www.katkabotka.szm.sk/Vych.postupy%20v%20praci%20s%20dospelymi%20KOMPLET.doc
- http://www.mcpo.sk/downloads/Publikacie/Ostatne/OSSPP200402.doc
- http://www.tahaky-referaty.sk/printReport/2080/