Popis:
Táto práca pojednáva o základných charakteristikách, rozdelení a popise vzletových a pristávacich plôch. Základnou úlohou je zjednotenie vzájomných súvislostí medzi jednotlivými ustanoveniami Annexu 14 a lietadlami. Pretože je v prevádzke množstvo typov a modelov lietadiel, bolo by veľmi obtiažne a prakticky nemožné vypracovať príslušné ustanovenia pre každý z používaných typov lietadiel zvlásť. Preto bolo zavedené podľa Annexu 14 kódové značenie.
Pri návrhu kódového značenia bolo rozhodnuté, že musí zohľadňovať prevádzkové charakteristiky a geometrické rozmery lietadiel. Stanovenie dĺžky dráhy je jedným z najdôležitejších rozhodnutí pri projektovaní letiska. Dĺžkou dráhy je stanovený rozsah typov, ktoré môžu používať letisko, ich dolet a vzletová hmotnosť.
Zvyšovanie prevádzkového výkonu letísk vyžaduje novú koncepciu riešenia terminálov a priľahlých prevadzkových priestorov. Výstavba letísk a prevádzových zariadení si vyžaduje vysoké finančné náklady. Znížovať tieto náklady môžeme len účelným usporiadaním a zladením všetkých stavebných prvkov, vhodným rozmiestnením letiskových budov v zastavovacom pristore a správnou organizáciou prevádzky, predovsetkým skrátením doby pobytu na lietadiel na letisku, čiže rýchlym vybavovaním cestujúcich a zbrojením lietadiel, zásobovaním pohonnými látkami.
...
Kľúčové slová:
vzlet
let
pristávanie
pristáť
vzletieť
letieť
dráha
vzletová dráha
pristávacia dráha. lietadlo
letisko
VPD
Obsah:
- 1. Základná charakteristika, rozdelenie a popis vzletových a pristávacích dráh
1.1. Kódové značenie
1.2. Dĺžka vzletovej a pristávacej dráhy
1.3. Vyhlásené dĺžky
1.4. Šírka VPD
1.4.1 Požiadavky na šírku VPD
1.4.2 Postranné pásy VPD
1.5 Sklony VPD
1.5.1 Priečne sklony
1.5.2 Pozdĺžne sklony
Zdroje: