Hľadaj Zobraz: Univerzity Kategórie Rozšírené vyhľadávanie

45 035   projektov
0 nových

Prednášky z Vývinovej psychológie

«»
Prípona
.doc
Typ
prednášky
Stiahnuté
12 x
Veľkosť
0,5 MB
Jazyk
slovenský
ID projektu
39967
Posledná úprava
07.04.2012
Zobrazené
2 424 x
Autor:
studak12
Facebook icon Zdieľaj na Facebooku
Detaily projektu
Popis:
1. Základné vymedzenie predmetu vývinovej psychológie
Vývinová psychológia sa zaoberá vývinom človeka od jeho počatia po smrť. Študuje zmeny správania a prežívania v jednotlivých vekových obdobiach.

Charakteristiky ontogenetického (od počatia až po smrť) vývinu človeka:
- človek sa vyvíja ako celok, ako psychosomatická jednota v interakcii s prostredím.
- vývin je procesom typických zmien v zmysle vývinových zákonov:

1. Zákon diferenciácie a integrácie – počas vývinu dochádza k vytvoreniu zložitej štruktúry psychických funkcií, ktoré sa neustále diferencujú a zdokonaľujú. Súčasne s diferenciáciou však dochádza k vzájomnému prepájaniu, ovplyvňovaniu a podriaďovaniu jednej časti druhej, takže v osobnosti nedôjde k chaosu, ale k novému celku na vyššej úrovni.

2. Zákon centralizácie – organizmus je riadený a kontrolovaný z 1 centra – nervovej sústavy. Vedomú činnosť človeka riadi centrálna nervová sústava, podvedomú činnosť – periférna nervová sústava, činnosť vnútorných orgánov – vegetatívna nervová sústava.

3. Zákon nerovnomerného vývinu – vo vývine sa striedajú rýchle a pomalé obdobia, najrýchlejší je vývin v prvých rokoch života človeka (najmä do 3 rokov).

4. Zákon individuálneho priebehu vývinu – hoci má každý človek rámcový priebeh vývinu rovnaký, nenastanú u každého vhodné štádia na vývin istých funkcií v rovnaký čas. Môžeme sa u jedincov stretnúť s akceleráciou alebo retardáciou vývinu.

Druhy vývinových zmien:
1. kvantitatívne – týkajú sa množstva, napr. počet slov
kvalitatívne – napr. ako sa tvoria vety, zmeny v myslení

2. rozvoj - stagnácia - regresia: výrazný rozvoj jedného súvisí so stagnáciou, regresiou iného
(napr. intelektuálny na úkor emocionálneho).

3. zmeny evolučné - involučné: tou istou aktivitou sa mladý človek rozvíja – starší človek iba
udržuje, aby spomalil úpadok.
...

Kľúčové slová:

vývinová psychológia

vývoja človeka

školský vek

puberta

dospelosť



Obsah:
  • 1. Základné vymedzenie predmetu vývinovej psychológie
    2. Činitele psychického vývoja človeka
    3. Metódy vývinovej psychológie
    4. Teórie psychického vývoja človeka
    5. Periodizácia životného cyklu človeka
    6. Prenatálne obdobie
    7. Novorodenecké obdobie
    8. Dojčenské obdobie
    9. Obdobie batoľaťa
    10. Predškolský vek
    11. Mladší školský vek – nástup do školy
    12. Úloha rodičov v školskom veku
    13. Úloha médií v školskom veku
    14. Stredný školský vek
    15. Obdobie puberty - všeobecne
    16. Socializácia v období puberty
    17. Vzťah detí k rodičom v období puberty
    18. Význam skupinovej identity v období puberty
    19. Obdobie adolescencie – všeobecne
    20. Vývoj identity adolescenta
    21. Socializácia v období adolescencie
    22. Nástup do zamestnania
    23. Obdobie mladej dospelosti
    24. Profesijná úloha mladej dospelosti
    25. Úloha a vymedzenie manželstva
    26. Úloha rodičovstva v živote človeka
    27. Vývojové etapy dospelosti
    28. Narodenie dieťaťa (Alternatívy)
    29. Obdobie prvého bilancovania
    30. Vývoj rodičovskej úlohy
    31. Obdobie strednej dospelosti premena partnerského vzťahu
    32. Identita človeka stredného veku
    33. Obdobie staršej dospelosti
    34. Špecifické znaky starnutia
    35. Profesijná úloha v staršej dospelosti
    36. Zmena osobnosti v období starnutia, Postoj k okoliu
    37. Narodenie vnúčaťa
    38. Identita starnúceho človeka
    39. Dôchodkový vek
    40. Telesné a duševné zmeny v starobe
    41. Strata manželského partnera
    42. Zmena spôsobu života v starobe, Problematika adaptácie
    43. Umieranie a etické otázky umierania (Tanatológia)
    44. Význam viery v starobe

Zdroje:
  • Vágnerová, vývinová psychológie