Hľadaj Zobraz: Univerzity Kategórie Rozšírené vyhľadávanie

45 033   projektov
0 nových

Paradigma v psychológii (deskriptívny prístup, Thomas Samuel Kuhn)

«»
Prípona
.doc
Typ
diplomová práca
Stiahnuté
4 x
Veľkosť
0,8 MB
Jazyk
slovenský
ID projektu
13594
Posledná úprava
14.05.2021
Zobrazené
2 379 x
Autor:
-
Facebook icon Zdieľaj na Facebooku
Detaily projektu
Popis:
Koncept paradigmy všeobecne

Pojem paradigma prvýkrát použil Thomas Samuel Kuhn vo svojej najznámejšej knihe Štruktúra vedeckých revolúcii (1962). V trinástich kapitolách pojednáva najskôr o tzv. normálnej vede, neskôr o procese vzniku vedeckých teórii, a nakoniec o tzv. vedeckých revolúciach.
Vo svojej práci spochybňuje obraz vedy, ktorá sa vyvíja tým, že hromadí poznatky a kladie dôraz na absolútne pravdy, v prospech vedy, ktorá skúma fakty relatívne ku kontextu, v ktorom sa jej objavy odohrávajú. Poukazuje na to, že celkový smer výskumu vo vede je úzko spojený s jej znalostnou úrovňou a dokonca sociálnym kontextom. Toto vedie ku skokovému vývoju poznatkov, výsledkom čoho môže byť až zásadný obrat v danej vedeckej disciplíne - vedecká revolúcia.
Kuhn sám má titul Ph.D z fyziky, a aj keď následne študoval filozofiu a históriu, v spomínanej práci (ktorú sám nazýva „esej“) uvádza skoro výhradne príklady z prírodných vied. Tiež priamo o povahe prírodovedného poznania tvrdí, že je určované aj sociálnym aspektom, čo vyvolalo najväčšie kritické odozvy. Jeho kritici mu v zásade vyčítali, že robí z vedy subjektívny a iracionálny podnik, voči čomu sa ohradil (takisto ako proti obvineniam z prostého relativizmu). Napriek diskusii, ktorá nasledovala (a možno aj vďaka nej), sa Kuhnove myšlienky stali značne populárnymi aj mimo svojho pôvodného oboru - filozofie vedy.
Sme toho názoru, že v sociálnych vedách si zaslúži koncept paradigmy minimálne takú pozornosť ako v oblasti prírodných vied. Psychológia by sa z tohto hľadiska mohla stať dokonca reprezentatívnym oborom, nakoľko sa snaží vedecky skúmať snáď to najmenej vedeckému skúmaniu prístupné - ľudskú psychiku a chovanie.
...

Kľúčové slová:

paradigma

kognitívna revolúcia

psychológia

veda

Kuhn

psychológ

multikulturalizmus

Thomas Samuel Kuhn

vedecká revolúcia

revolúcia



Obsah:
  • Obsah 4
    1. Paradigma v psychológii 6
    Koncept paradigmy všeobecne 7
    Normálna veda 7
    Normálna veda ako riešenie hádaniek 10
    Anomálie a vznik vedeckých objavov 11
    Krízy a vznik vedeckých revolúcii 13
    Odpoveď na krízu 14
    Povaha a nutnosť vedeckých revolúcii 14
    Revolúcie ako zmeny pohľadu na svet 15
    Neviditeľnosť revolúcii 17
    Kritika Kuhnovej paradigmy 19
    Kuhnova odpoveď na kritiku do roku 1970 23
    Vyústenie revolúcii 23
    Revolúcie ako zdroj pokroku 25
    Diskusia k paradigme po roku 1970 27
    Metóda citačnej analýzy ako kritérium existencie vedeckých revolúcii 34
    Polemika o kognitívnej revolúcii 41
    Kuhn a Feyerabend 45
    Koncept paradigmy za posledných 10 rokov 47
    Posledné Kuhnove diela 53
    Zhrnutie a záver diskusie o paradigme v psychológii 57
    2. Kompendium medzinárodnej psychológie 59
    Úvod 60
    Stručný prehľad medzinárodnej psychológie 61
    Počet psychológov 61
    Definícia psychológa 61
    Vzdelanie a výcvik 62
    Elektronická komunikácia 62
    Európa 62
    Feminizácia psychológie 64
    Nové koncepty v psychológii - multikulturalizmus 64
    Indigenácia 65
    Medzinárodná psychológia vzhľadom na Čechy a Slovensko 65
    Česká republika 66
    Slovensko 67
    Medzinárodná psychológia vzhľadom na vybrané krajiny sveta 68
    Japonsko 68
    Latinská Amerika 68
    Nemecko 69
    Čínska Ľudová Republika 72
    Krajiny Čiernej Afriky 73
    Austrália 75
    Post-sovietska psychológia 76
    Zaujímavosti z histórie svetovej psychológie 79
    Zhrnutie a záver kompendia 85
    Južná Amerika 85
    Ázia 85
    Východná Ázia 86
    Južná Ázia 86
    Afrika 86
    4. Záver 88
    4. Literatúra 90

Zdroje:
  • Adams, D. 1979. Hitchhikers guide to galaxy.
  • Baars, B. J. (1986). The cognitive revolution in psychology. New York: Guilford Press.
  • Bacon, F. 1620. Novum organum. Preložené 1863.
  • Bird, A. (2001). Kuhn’s wrong turning. Studies in History and Philosophy of Science, 33, 443-463.
  • Boyd, R. 1979. Metaphor and Thought.
  • Briskman, L. B. (1972). Is a Kuhnian analysis applicable to psychology? . Science Studies, 2, 85-89.
  • Bullock A., Trombley, S., [Eds] The Fontana Dictionary of Modern Thought, London: Harper-Collins, 1999, pp.669-737
  • Buss, A. R. (1978). The structure of psychological revolutions. . Journal of the History of Behavioral Sciences, 14, 57-64.
  • Coleman, S. R., & Salamon, R. (1988). Kuhn's Structure of scientific revolutions in the psychological journal literature, 1969-1983: A descriptive study. Journal of Mind and Behavior, 9, 415-445.
  • Doppelt G. "Kuhn's Epistemological Relativism", Inquiry 21 ( 1978), 33-86.
  • Driver-Linn, E. (2003). Where is psychology going? Structural fault lines revealed by psychologists' use of Kuhn. American Psychologist, 58, 269-278.
  • Driver-Linn, E. 2004. American Psychologist. May-June 2004 Vol. 59, No. 4, 273-274
  • ...
  • Lakatos, 1. (1970). Falsification and the methodology of scientific research programs. In I. Lakatos & A. Musgrave (Eds.) Criticism and the growth of knowledge (pp. 91-196). Cambridge, England: Cambridge University Press.
  • Lakatos, I. (1978). The methodology of scientific research programs. Cambridge, England: Cambridge University Press.
  • Laudan, L. (1977). Progress and its problems: Toward a theory of scientific growth. Berkeley, CA: University of California Press
  • Laudan, L. (1984). Science and values: The aims of science and their role in scientific debate. Berkeley, CA: University of California Press.
  • Laudan, L. (1990a). Science and relativism: Some key controversies in the philosophy of science. Chicago: University of Chicago Press.
  • Laudan, L. (1990b). Normative naturalism. Philosophy of Science, 57, 44-59.
  • Laudan, L. (1996). Beyond positivism and relativism: Theory, method, and evidence. Boulder, CO: Westview.
  • Laudan, L. (1998). Dissecting the holist picture of scientific change. In J. Kourany (Ed.), Scientific knowledge: Basic issues in the philosophy of science (pp. 327-338). New York: Wadsworth.
  • Leahey, T. H. (1992). The mythical revolutions of American psychology. . American Psychologist, 47, 308-318.
  • Leigland, S. (2000). On cognitivism and be- haviorism. American Psychologist, 55, 273-274.
  • Malm, L. (1993), The Eclipse of Meaning in Cognitive Psychology. Journal of Humanistic Psychology, Vol. 33, No. 1, 67-87
  • ...
  • Wassenaar, D. R. (1998). A history of ethical codes in South African psychology: An insider’s view. South African Journal of Psychology, 28, 135-145.
  • Wedding, D., & Stevens, M. J. (Eds.). (2007). Psychology: An IUPsyS global resource (Edition 2007) [CD-ROM]. International Journal of Psychology, 42(Suppl. 1).
  • Weimer, W. B., & Palermo, D. S. (1973). Paradigms and normal science in psychology. Science Studies, 3, 211-244.
  • Weinberg, S. (1998): The revolution that didn’t happen. The New York Review of Books, XLV(15): 48-52.
  • Weinberg, S. (1999): T.S. Kuhn’s ‘Non-Revolution’: An Exchange. The New York Review of Books, XLVI (3): 49.
  • WHO (2006). Brain drain saps the lifeblood of health care from Africa: WHO. Retrieved April 7, 2006, from http://www.todayonline.com/articles/111521.asp.
  • Williams, L. P. (1970). Normal science, scientific revolutions and the history of science. In I. Lakatos & A. Musgrave (Eds.), Criticism and the growth of knowledge (pp. 49-50). Cambridge, England: Cambridge University Press.
  • Yang Huo, 1992. Confucian Analects, p. 227