Popis:
		1. Podstata, atribúty, znaky a druha organizácie ako spoločenského systému.
Organizácia vo vecnom význame – čiže ako určitý objekt. Uplatňuje sa systémový prístup = Organizácia ako komplexný systém, ktorý je otvorený, má interakcie s okolím a je vnútorne štruktúrovaný.
3 varianty organizácie:
1. V najširšom slova zmysle: všetky objekty vo vesmíre bez ohľadu na spôsob vzniku a ich prvky. (slnečná sústava, atóm, biologický organizmus)
2. V stredne širokom slova zmysle: v organizácii sa vyčleňujú tie objekty, ktoré vznikli bez účasti človeka ako tvorcu. Objekty, ktoré sú výsledkom priamej tvorby človeka (stavby, stroje, spoločenské organizácie)
3. V najužšom slova zmysle: Objekty pozostávajúce z ľudí a z technických prostriedkov, ktoré ľudia používajú pri práci. (základom sú ľudské bytosti)
Organizácia 
- spoločenská (sociálna) organizácia
- nevyhnutná súčasť každej civilizácie
- ovplyvňuje každého člena spoločnosti a pôsobí na všetky jeho stránky
- hybná sila veľkých spoločenských zmien
- závisí od nej budúcnosť ľudskej spoločnosti
Existujú rozličné organizácie, ktoré majú napriek odlišnostiam spoločné znaky.
Organizácie sú sústredením jednotlivcov, ktorí sú premyslene štruktúrovaní v rámci identifikovateľných hraníc s cieľom dosiahnuť vopred určené ciele...
2. Podstata a používané významy (chápania) pojmu manažmentu. Charakteristika manažmentu ako vedy.
Manažment – cieľavedomá subjektívny činnosť ľudí, ktorá vychádza z podstaty výrobného procesu a zo spoločenskej deľby práce.
Významy pojmu manažment:
a) manažment ako určitá praktická činnosť- predstavuje množinu aktivít, ktoré manažéri vykonávajú na dosiahnutie cieľov.
b) manažment ako veda či vedná disciplína – je naakumulovaný a logicky usporiadaný súbor poznatkov o princípoch, metódach a postupoch riadenia a pod., ktorým sa možno učiť, vyučovať ich a treba ich aplikovať v procese manažmentu.
c) manažment ako osobitná skupina ľudí – manažérov, ktorí sú primárne zodpovední za to, aby sa práca v organizácii správne vykonávala a ciele sa splnili.
...
		
        
    
    Kľúčové slová:
		
		  		  organizácia
		  		  delenie
		  		  baťa
		  		  ford
		  		  likert
		  		  prístupy
		  		  riadenie
		  		
		
				
		
		Obsah:
		
				- 1. Podstata, atribúty, znaky a druhy organizácie ako spoločenského systému.
 2. Podstata a používané významy /chápania/ pojmu manažmentu. Charakteristika manažmentu ako vedy.
 3. Racionalizácia založená na strojovej technike a etike hlavné zdroje /faktory/ rozvoja manažmentu v industriálnej spoločnosti.
 4. Základné systémy manažmentu vo svete a hlavné rozdiely medzi nimi.
 5. Vznik, vývoj a klasifikácia koncepcií /škôl/ západného manažmentu podnikov a ich členenie.
 6. Vznik a prínos vedeckého riadenia /taylorizmu/. Osobitosti fordizmu a batizmu.
 7. Podstata a obsah teórie „administratívneho“ riadenia H. Fayola, jej prínos a ďalší významní nasledovníci.
 8. Byrokratický model organizácie M. Webera, jej podstata a princípy.
 9. Počiatky teórie medziľudských vzťahov - jej zakladatelia a prínos. Vývoj teórie pred a po 2. svetovej vojne.
 10. Charakteristika a hlavné smery „ modernej“ teórie manažmentu.
 11. Základné črty rozhodovacieho a matematického prístupu k manažmentu.
 12. Systémový prístup / podstata a jeho zdroje vzniku/. Nóvum systémovej teórie manažmentu a jej odlišnosti od tradičnej teórie manažmentu.
 13. Empirizmus v americkom manažmente po 2. svetovej vojne. Prínosy Petra Druckera pre manažment.
 14. Pragmatizmus v prácach T.J. Petersa a R.H. Watermana a vývoj nimi skúmaných úspešných firiem v nasledujúcich dekadách.
 15. Morálne a ekonomické zdroje tradičného japonského manažmentu podnikov...
 16. Transformácia tradičného japonského manažmentu podnikov ( príčiny zmeny a nové trendy vývoja).
 17. Riadiaci a riadený systém sociálnej organizácie – ich podstata, úlohy a vzťahy medzi nimi.
 18. Komplexný /viacdimenzionálny/ prístup k procesu manažmentu a jeho čiastkové charakteristiky.
 19. Charakteristika, klasifikácia a druhy rozhodovacích procesov a rozhodnutí.
 20. Členenie rozhodovacieho procesu z hľadiska časového priebehu /fázy rozhodovacieho procesu/. Postupy rozhodovania...
 21. Základná klasifikácia metód rozhodovania a charakteristika ich hlavných skupín.
 22. Empirické metódy rozhodovania- ich druhy a využitie.
 23. Vymedzenie pojmu informácie podľa účelu. Klasifikácia informácií...
 24. Charakteristika informačného systému – jeho úlohy, vlastnosti a obsah (skladba). Členenie a podsystémy informačného systému podniku z hľadiska formalizácie.
 25. Úloha a obsah plánovania a plánov ako východiska manažmentu. Plánovanie a plány podľa časového trvania a podľa objektov riadenia.
 26. Úloha kontroly a kontrolného systému. Druhy kontroly v organizácii. Fázy kontrolného procesu.
 27. Vymedzenie stratégie a jej druhov podľa vzniku. Fázy strategického manažmentu. Úrovne /hierarchia/ stratégie...
 28. Účel a obsah skúmania /analýzy/ externého a interného prostredia...
 29. Metódy výberu typu stratégie podniku / portfóliové analýzy, SWOT analýza/.
 30. Druhy stratégií na úrovni podniku a ich použitie. Stratégie na úrovni podnikateľských jednotiek.
 31. Obsah implementácie stratégií a kontrola v strategickom manažmente.
 32. Pojem a obsah organizovania a organizačnej štruktúry. Členenie (typy) organizačných štruktúr podľa rôznych hľadísk.
 33. Konfigurácia organizačnej štruktúry. Široká a vysoká organizačná štruktúra a ich dôsledky pre činnosť organizácie.
 34. Vertikálna členitosť organizácie, organizačné stupne a miera jej stupňovitosti.
 35. Funkcionálny model organizačnej štruktúry.
 36. Výrobkový a územný model organizačnej štruktúry.
 37. Funkcionálna a objektová /divizionálna/ organizačná štruktúra podniku- ich hlavné črty...
 38. Podstata, typy a dôsledky centralizácie a decentralizácie rozhodovania v organizácii.
 39. Druhy útvarov (organizačných útvarov) a vzťahov medzi nimi v organizačnej štruktúre.
 40. Klasifikácia typov organizačných štruktúr podľa druhov útvarov a vzťahov medzi nimi.
 41. Líniová a funkčná organizačná štruktúra, ich výhody a nevýhody.
 42. Líniovo-štábna organizačná štruktúra. Jej prednosti a nedostatky.
 43. Podstata a typy cieľovo-programových organizačných štruktúr...
 44. Maticová organizačná štruktúra – jej osobitosti a účel použitia.
 45. Formálna a neformálna organizácia a typy organizačnej štruktúry podľa formalizácie...
 46. Podstata, význam a klasifikácia organizačných noriem. Druhové členenie organizačných noriem.
 47. Organizačná štruktúra riadiaceho aparátu firiem na vrchole ich riadenia.
 48. Podstata a obsah vedenia ľudí. Základné prístupy k vymedzeniu efektívneho vedenia ľudí....
 49. Štýly vedenia ľudí založené na využívaní právomoci. Likertové systémy vedenia.
 50. Podstata motivácie a úloha teórie motivácie. Dve základné skupiny teórie motivácie...
 51. Maslovowa teória potrieb východisková teória motivácie.
 52. Vymedzenie
 53. Organizačná a interpersonálna komunikácia – ich rozdiely a úlohy
 54. Charakteristika manažérov vo vzťahu k manažmentu...
 55. Vymedzenie rolí manažérov, ich členenie a úloha.
 56. Kľúčové manažérske schopnosti podľa kategórií manažérov a zdroje ich získavania a zdokonaľovania