Hľadaj Zobraz: Univerzity Kategórie Rozšírené vyhľadávanie

45 033   projektov
0 nových

Podstata a význam manažmentu

«»
Prípona
.docx
Typ
vypracované otázky
Stiahnuté
59 x
Veľkosť
0,1 MB
Jazyk
slovenský
ID projektu
40943
Posledná úprava
31.12.2013
Zobrazené
3 690 x
Autor:
dk3011
Facebook icon Zdieľaj na Facebooku
Detaily projektu
Popis:
1. Podstata a významy (chápania) pojmu manažment. Manažment ako praktická činnosť a veda. Základné systémy manažmentu vo svete a príčiny ich existencie.

Podstata a význam manažmentu
Veľmi dôležitou oblasťou súčasnej ľudskej civilizácie je manažment. Využíva sa vo všetkých druhoch organizácií a na všetkých stupňoch riadenia.
Pojem manažment má rozličné významy:
- manažment ako praktická činnosť, či špecifický druh práce predstavuje množinu aktivít, ktoré manažéri vykonávajú alebo musia vykonávať na dosiahnutie cieľov.
- manažment ako teória či vedná disciplína je naakumulovaný a logicky usporiadaný súbor poznatkov o princípoch, metódach a o postupoch riadenia, ktorým sa možno učiť, vyučovať ich a treba ich aplikovať v procese manažmentu
- manažment ako osobitná skupiny ľudí, manažérov, ktorí sú primárne zodpovední za to aby sa práca v organizácii správne vykonávala a ciele sa splnili.

Manažment ako praktická činnosť a veda
Manažment ako praktická činnosť predstavuje druh práce, alebo sústavu aktivít, ktoré manažéri vykonávajú na dosiahnutie cieľa.
Manažment ako vedný odbor či vedná disciplína predstavuje naakumulovaný a logicky usporiadaný súbor poznatkov o princípoch, metódach a postupoch riadenia a pod., vypracovaných na základe abstrakcie a empírie, ktorým sa možno učiť a aj ich vyučovať.
Manažment je interdisciplinárny vedný odbor a patrí medzi praxeologické disciplíny. Zaoberá sa riadením ako cieľavedomou činnosťou ľudí a jeho poslaním je vytvoriť metodológiu riadenia s dôrazom na dosiahnutie efektívnosti tejto činnosti vo vzťahu k vopred určenému cieľu.
Manažment sa používa i na označenie ľudí, ktorých poslaním je plniť manažérske funkcie. Vzťahuje sa buď na všetkých manažérov alebo len na ich časť, t.j. na vrcholových manažérov organizácií (podnikov).

Základné systémy manažmentu vo svete a príčiny ich existencie
Americký manažment - pokračuje na tých základoch, ktoré sa vyvinuli v povojnovom období, jeho silnou stránkou sú počítače, ktoré sa tu používajú vo väčšej miere ako kdekoľvek inde. Moderná americká priemyselná výroba uplatňuje rôzne metódy: napr. pružnú automatiku a robotiku CAD / CAM, totálne riadenie údržby TIM, logistiku, participatívne riadenie. Na základe nedotknutého panovania na trhu nemuseli inovovať, až kým sa nespamätala európska a japonská konkurencia. Americký manažment už nemá vedúce postavenie. Pod tlakom konkurencie sa americký priemysel vracia k vymoženostiam.
...

Kľúčové slová:

manažment

proces

riadenie

organizovanie

plánovanie

mzdy



Obsah:
  • 1. Podstata a významy (chápania) pojmu manažment. Manažment ako praktická činnosť a veda. Základné systémy manažmentu vo svete a príčiny ich existencie.
    2. Systémový prístup k manažmentu. Organizácia ako jednota riadiaceho a riadeného systému. Obsah procesu manažmentu ako komplexného systému (ako symbióza čiastkových charakteristík).
    3. Podstata a úlohy organizácie a organizačnej štruktúry. Modely organizačného členenia (departmentizácie) organizácie. Typy organizačných štruktúr podľa deľby rozhodovacej právomoci.
    4. Podstata a obsah vedenia ľudí a úloha motivácie. Štýly vedenia. Úloha a druhy komunikácie v činnosti manažérov a ich klasifikácia. Teórie motivácie, ich charakteristika a členenie.
    5. Teórie motivácie, ich charakteristika a členenie
    6. Význam kontroly ako manažérskej funkcie. Úloha kontroly a kontrolného systému. Druhy kontroly v organizácii. Fázy kontrolného procesu.
    7. Podstata a význam personálneho plánovania. Proces plánovania počtu a štruktúry zamestnancov. Vplyv vonkajších a vnútorných faktorov na proces plánovania pracovníkov v organizácií.
    8. Podstata a význam získavania a výberu pracovníkov,. Proces získavania pracovníkov, voľba zdrojov uchádzačov o zamestnanie a základné metódy získavania a výberu zamestnancov. Proces výberu a základné metódy výberu zamestnancov.
    9. Systém odmeňovania zamestnancov v organizáciách. Podstata mzdového systému a nástroje, prostredníctvom ktorých sa realizujú ciele mzdovej politiky.
    10. Podstata a ciele hodnotenia pracovného výkonu zamestnancov. Uplatňované kritériá a metódy hodnotenia. Subjekty, ktoré vstupujú do hodnotenia výkonu zamestnancov.
    11. Podstata a význam vzdelávania a rozvoja zamestnancov v organizácii. Cyklus vzdelávania a rozvoja zamestnancov a aktivity, ktoré zahŕňa. Riadenie a rozvoj kariéry zamestnancov.
    12. Podstata, význam a zložky adaptačného procesu nových zamestnancov. Úloha individuálnych adaptačných programov, ich obsah a rozsah.
    15. Charakterizujte služby ako špecifický prostriedok uspokojovania ľudských potrieb (vlastnosti služieb ich vplyv na marketingovú stratégiu, marketingový mix v službách)