Hľadaj Zobraz: Univerzity Kategórie Rozšírené vyhľadávanie

44 198   projektov
14 nových

Pedagogická diagnostika (stručne a jasne)

«»
Prípona
.doc
Typ
študijný materiál
Stiahnuté
18 x
Veľkosť
0,1 MB
Jazyk
slovenský
ID projektu
41693
Posledná úprava
09.03.2013
Zobrazené
1 094 x
Autor:
MATIJA
Facebook icon
Detaily projektu
Popis:
Základné otázky pedagogickej diagnostiky
Diagnostika a diagnostikovanie sú odborné výrazy používané v rôznych odvetviach. Ich základný význam je zistenie stavu, posúdenie úrovne, hodnotenie. Laik sa prvýkrát s týmto slovom stretáva v oblasti medicíny a je veľmi pravdepodobné, že tento termín sa neskôr objavil aj v iných odboroch a vedách (napr. biológia, technické oblasti – diagnostika materiálov alebo určitého zariadenia).
- spoločensko-vedná oblasť (pedagogika, psychológia)
- nepoužíva sa v práve, ekonomike, etnografii
Používa sa vo výchovno-vzdelávacom procese, škole, výchovných zariadeniach, vo výchove v rodine. Je nový názor, od r. 1969 – prvýkrát sa objavil, nemecký pedagóg a psychológ Klaver.
Vyčleňuje sa ako relatívne samostatná disciplína, má blízky vzťah aj k iným (napr. všeobecná pedagogika, didaktika, teória výchovy, filozofia výchovy)

Diagnostikovanie – súbor činností, ktoré prebiehajú pri určovaní diagnózy, počnúc zámerom niečo diagnostikovať a končiac vyslovením diagnostického nálezu, zhluk poznávania, ktoré vyúsťuje do určitého druhu objektívnych poznatkov o diagnostickom jave. Pedagogická diagnostika je zisťovanie, identifikovanie, charakterizovanie, hodnotenie úrovne rozvoja žiaka ako výsledku výchovno-vzdelávacieho procesu.
Pri diagnostikovaní zisťujeme aký je žiak v danom momente výchovy a vzdelávania, či jeho vlastnosti a stav rozvoja sú v súlade s našim očakávaním. Je to plánovitý proces, uskutočňuje sa systematicky a pravidelne, pretože učiteľ a ďalší aktéri (napr. poradca) potrebujú priebežne poznať stav rozvoja žiaka (študenta).
...

Kľúčové slová:

pedagogika

pedagogická diagnostika

diagnostikovanie

učebné pomôcky

didaktická technika

lateralita



Obsah:
  • Diagnostika a diagnostikovanie
    Diagnostikovanie
    Proces diagnostikovania má etapy (nasledujú po sebe simultánne):
    1. kto diagnostikuje
    2. plánovanie a organizovanie diagnostikovania
    3. diagnostická hypotéza
    4. stav, spracovanie diagnostických údajov
    5. vyhodnotenie a interpretácia diagnostických údajov
    6. stanovenie diagnózy
    7. komunikácia diagnózy
    8. pedagogické opatrenia
    9. vyslovenie prognózy
    10. diagnostická sebareflexia
    Test
    Vlastnosti testu
    1. objektívnosť
    2. ekonomickosť
    3. solidarita
    4. variabilita
    Situácie v ktorých používame test
    1. vstupné testy
    2. priebežné testy
    3. výstupné testy
    Rozdelenie podľa základných vlastností
    a) štandardizované
    b) neštandardizované
    Učebné pomôcky a didaktická technika
    Materiálne prostriedky vyučovacieho procesu
    Rozdelenie učebných pomôcok (podľa Petríka)
    Podľa spôsobu práce sa učebné pomôcky delia
    Didaktická technika:
    Rozšíreným klasifikačným kritériom učebných pomôcok a didaktickej techniky sú ľudské zmysly
    Význam učebných pomôcok a didaktickej techniky
    Funkcie učebných pomôcok a didaktickej techniky
    Pri tvorbe, výbere a požívaní učebných pomôcok a didaktickej techniky treba rešpektovať požiadavky
    Archív učiteľa
    Veľmi dôležité je všímať si nasledovné javy
    Lateralita
    Diagnostikovanie kognitívnych vlastností žiaka
    Otázka ako diagnostický nástroj
    Otázky poznáme
    Najčastejšie chyby učiteľa pri kladení otázok
    Ako klásť otázky?
    Formulovanie diagnostických otázok
    Pojmová mapa a slovné asociácie
    Pojmová mapa
    Slovné asociácie
    Diagnostikovanie tvorivosti
    Diagnostikovanie afektívnych vlastností žiaka
    Metódy diagnostikovania afektívnych vlastností žiaka
    Diagnostikovanie učebných zručností
    Organizácia učenia
    Sebapoňatie
    Participácia vo vyučovaní
    Zhotovovanie si zápiskov
    Diagnostikovanie rodinného prostredia
    Rozpoznanie a podpora detí s nadaním