Hľadaj Zobraz: Univerzity Kategórie Rozšírené vyhľadávanie

45 033   projektov
0 nových

Mimoškolská výchova - vypracované skúškové otázky

«»
Prípona
.rar
Typ
štátnicové otázky
Stiahnuté
10 x
Veľkosť
0,2 MB
Jazyk
slovenský
ID projektu
47443
Posledná úprava
06.03.2019
Zobrazené
983 x
Autor:
viktoria.jurikova
Facebook icon Zdieľaj na Facebooku
Detaily projektu
Popis:
1. Výchova a jej zložky, ciele a úlohy.

Aby sa človek stal osobnosťou musí dosiahnuť určitú úroveň duševného vývoja a byť schopný vnímať seba ako,jeden celok, odlišný od druhých ľudí. Osobnosť je charakterizovaná určitými názormi a vzťahmi, vlastnými morálnymi .potrebami, úrovňou aktivity a radom iných dôležitých vlastností a schopností, ktoré sa neutvárajú naraz, ale postupne. Utváranie osobnosti a jej zdokonaľovanie v priebehu života je dôsledok rôznych vplyvov, výchovy a sebavýchovy. Tento proces začína v detstve, zvlášť intenzívne prebieha v období dospievania a relatívne je ukončený v dospelom veku. Ďalšie zdokonalovanie osobnosti, jej vlastností pokračuje počas celého života.

Mnohí autori sa už v minulosti pokúsili vymedziť hlavné činitele, ktoré determinujú vývoj jedinca a snažili sa spresnit ich podiel a vplyv v utváraní osobnosti človeka. Celkove tieto nahľady môžeme zhrnút takto:
- do prvej skupiny patria predstavitelia tých názorov, ktorí preceňujú vplyv vrodených dedičných činitel'ov pri utváraní osobnosti (nativistické teórie - J. J. Rousseau, K. Biichler, A. Gessel, A. Schopenhauer, G. S. Hall, E. Keyová a iní);
- druhú skupinu tvoria autori vyzdvihujúci vplyv prostredia na utváraní osobnosti (sociologizujúce teórie -J. B. Watson, J. Locke, E. Durkheim, I. Kant, D. A. Helvétius, A. Adler a iní);
- tretiu skupinu tvoria autori, ktoré sú zástancami konvergenčnej teórie, uznávanej kompromisné riešenie vplyvu oboch faktorov dedičnosti i prostredia (napr. W. Stern).

Kľúčové slová:

mimoškolská výchova

ciele

úlohy



Obsah:
  • 1. Výchova a jej zložky, ciele a úlohy
    Činitele pôsobiace na vývoj a formovanie osobnosti človeka. Pojem, ciele a úlohy výchovy v čase mimo vyučovania. Špecifiká výchovy vo voľnom čase.
    2. Voľný čas a spôsob jeho využitia
    Pojem voľný čas. Rozličné pohľady na voľný čas. Funkcie voľného času. Determinanty využívania voľného času.
    3. Historický vývoj výchovy vo voľnom čase na slovenskom území a v Európe
    Vývoj výchovy vo voľnom čase v 19. a začiatkom 20. storočia, v medzivojnovom období. Vývoj výchovy vo voľnom čase po 2. svetovej vojne.
    4. Osobnosť vychovávateľa vo výchove v čase mimo vyučovania
    Osobnosť vychovávateľa. Vzťahy medzi deťmi. Riziká a hranice výchovného vzťahu. Komunikácia vo výchove vo voľnom čase. Zvláštnosti pedagogickej komunikácie vo výchove vo voľnom čase. Participačný prístup.
    5. Úlohy vychovávateľa v školskom klube
    Osobná dispozícia pracovníka v školskom klube. Kompetencie a vzdelanostné predpoklady pracovníka v školskom klube. Miera povinností výchovnej práce.
    6. Výchova v školskom klube detí
    Charakteristika ŠKD, činnosti v ŠKD, denný režim pedagogická dokumentácia a pod.
    7. Výchovná práca v centrách voľného času
    Charakteristika a organizácia CVČ, formy činnosti CVČ, pedagogická dokumentácia a i.
    8. Výchovná práca v školských internátoch
    Charakteristika školského internátu ako inštitúcie výchovy vo voľnom čase, režim dňa v školskom internáte, záujmová činnosť v školskom internáte.
    9. Výchovná práca v základných umeleckých školách, v školách v prírode, v detských domovoch. Zákony a vyhlášky.
    10. Výchovné princípy využívania voľného času v školskom klube.
    Výchovná práca v školskom klube detí. Podmienky pre činnosť školského klubu. Vybavenie školského klubu.
    11. Organizačné formy výchovy vo voľnom čase
    Princípy (zásady) výchovy vo voľnom čase.
    12. Metódy výchovy vo voľnom čase. Zážitková pedagogika.
    13. Metódy práce v školskom klube detí. Formy práce v školskom klube detí. Nové prístupy v pedagogike voľného času. Animácia - animátor.
    14. Charakteristika a možnosti výchovných činnosti v čase mimo vyučovania
    Odpočinkové a rekreačné činnosti v čase mimo vyučovania - formy, obsah. Zaradenie odpočinkových a rekreačných činností do denného poriadku.
    15. Príprava na vyučovanie vo výchove v čase mimo vyučovania
    Obsah, metódy a formy prípravy na vyučovania. Príprava na vyučovanie v ŠKD.
    16. Záujmové činnosti vo výchove v čase mimo vyučovania
    Psychologická a pedagogická podstata záujmových činností. Záujmy detí mladšieho školského veku a rómskych žiakov. Obsah záujmových činnosti. Metodika realizácie činnosti v záujmových útvaroch. Záujmové činnosti spoločensko-vedné. Záujmové pracovno-technické činnosti.
    17. Preventívna výchovná starostlivosť
    18. Výpočtová technika v školskom klube
    Použitie počítača v školskom klube. Základné podmienky pre činnosť s počítačom v školskom klube. Zručnosti pedagogického pracovníka pri práci s počítačom. Základné technické vybavenie a umiestnenie počítača.
    19. Organizácie, občianske združenia a spolky pre realizáciu výchovy vo voľnom čase
    Kresťanské združenie mladých ľudí - YMCA. Rada mládeže Slovenska - RMS. Slovenský skauting - SLSK. Hnutie kresťanských spoločenstiev detí - eRko - a iné.
    20. Činnosť reholí, cirkevných združení a spolkov vo výchove vo voľnom čase
    Saleziáni dona Bosca - SDB. Domka, saleziánky a iné. Spoločenstvo evanjelickej mládeže - SEM.
    21. Hry (relaxačné, spoločenské, pohybové, športové, dramatické a pod.)
    Hra ako základná aktivita detskej sebarealizácie. Znaky objavujúce sa pri hre. Voľná hra. Pohybový rozvoj dieťaťa prostredníctvom hry. Pravidlá hry. Negatívne javy v hrovej skupine.
    22. Úloha pedagóga pri voľnej hre detí
    Úloha vychovávateľa pri organizovaných hrách. Nároky na pedagóga pri hrách. Rozličné druhy hier. Kooperatívne hry vo výchove v čase mimo vyučovania.
    23. Vymedzenie pojmu prosociálne správanie, druhy prosociálneho správania
    Spolupráca, pomoc, darovanie, delenie sa.