Hľadaj Zobraz: Univerzity Kategórie Rozšírené vyhľadávanie

44 609   projektov
7 nových

Trh a trhový mechanizmus - Mikroekonómia

«»
Prípona
.docx
Typ
seminárna práca
Stiahnuté
0 x
Veľkosť
0,1 MB
Jazyk
slovenský
ID projektu
47907
Posledná úprava
26.04.2021
Zobrazené
21 x
Autor:
FerdoMravec3
Facebook icon
Detaily projektu
Popis:
Moderná ekonomika sa zakladá na rozvinutej deľbe práce. Každý výrobca produkuje rôzne tovary a služby pre mnohých iných výrobcov či spotrebiteľov. Všetci sú navzájom prepojení prostredníctvom trhu. Čo si predstavíme pod pojmom trh? Pod pojmom trh si zvyčajne každý predstaví miesto, kde ľudia nakupujú a predávajú rôzne tovary a služby. Na trhu vystupujú rôzne subjekty trhu (domácnosti, firmy, štát), ktoré na trhu vzájomne vytvárajú trhové vzťahy, pretože každý z nich má špecifické záujmy a ciele, čo určuje ich správanie. Jednotlivé subjekty trhu vytvárajú na trhu dopyt, ponuku a cenu. Proces tvorby dopytu, ponuky a cien nazývame trhový mechanizmus. Ten má tendenciu obnovovať a nastoľovať ekonomickú rovnováhu. Trh a trhový mechanizmus je rozsiahlou témou, a preto je mojím cieľom trh a procesy, ktoré na trhu vznikajú opísať podrobnejšie.

Trh vznikol a vyvíjal sa ako výsledok vývoja tovarovej a spoločenskej deľby práce. Rozvoj spoločenskej deľby práce viedol k tomu, že jednotlivé naturálne hospodárstva, ktoré pôvodne vyrábali len pre vlastnú potrebu, sa potupne začínali špecializovať, vzájomne sa dopĺňať, ich sebestačnosť (uzavretosť) klesala. Rástla závislosť jednotlivých výrobcov a nevyhnutnosť výmeny výsledkov ich činnosti. (Lisý a kol.,2005, s. 72)
Trh je priestor, v ktorom si jednotlivé ekonomické subjekty vymieňajú výsledky svojej činnosti (statky), vrátane ich objektívnych a subjektívnych podmienok, t. j. súhrn rozličných nástrojov, foriem, mechanizmov a sociálno-ekonomických vzťahov, ktoré túto výmenu umožňujú. (Lisý a kol.,2005, s. 72)
...

Kľúčové slová:

trh

trhový mechanizmus

ekonomika

mikroekonómia

obchod

výrobca

produkt

tovar

hospodárstvo

trh práce

peniaze

peňažný trh

cena

dopyt

ponuka



Obsah:
  • Úvod -3-
    1. Trh - vznik a pojem -4-
    1.1 Funkcie trhu -4-
    1.2 Úlohy trhu -4-
    2. Subjekty trhu -5-
    3. Členenie trhu -5-
    4. Trhový mechanizmus -6-
    4.1 Proces tvorby dopytu -7-
    4.2 Proces tvorby ponuky -7-
    4.3 Proces tvorby ceny -8-
    5. Efektívnosť a spravodlivosť trhového mechanizmu -8-
    6. Trhová konkurencia -9-
    7. Nedokonalosti trhu -11-
    8. Zásahy štátu do trhového mechanizmu -11-
    Záver -12-
    Použitá literatúra -13-

Zdroje:
  • BUZINKAIOVÁ, Z. - JURÍKOVÁ, D. 2001. Ekonomické minimum. 1. vyd. ENIGMA. 240 s. ISBN 80-85471-42-6
  • HONTYOVÁ, K. - LISÝ, J. 1995. Základy modernej ekonómie. 2. vyd. ELITA. 196 s. ISBN 80-85323-94-X.
  • LISÝ, J. a Kol. 2005. Ekonómia v novej ekonomike. 1. vyd. IURA EDITION. 624 s. ISBN 80-80787-063-3
  • NOVÁK, J - ŠLOSÁR, R. 2016. Základy ekonómie a ekonomiky. 3. vyd. SPN - MLADÉ LETÁ. 232 s. ISBN 978-80-10-02993-8
  • ORBÁNOVÁ, D. - VELICHOVÁ, Ľ. 2005. Maturujem z ekonomiky. 2. vyd. SPN - MLADÉ LETÁ. 200 s. ISBN 80-10-00658-0
  • https://sites.google.com/site/trhovarovnovaha/home