Hľadaj Zobraz: Univerzity Kategórie Rozšírené vyhľadávanie

45 034   projektov
0 nových

Svedomie - Ako ho možno formovať a deformovať

«»
Prípona
.doc
Typ
seminárna práca
Stiahnuté
31 x
Veľkosť
0,1 MB
Jazyk
slovenský
ID projektu
4174
Posledná úprava
29.05.2017
Zobrazené
5 160 x
Autor:
-
Facebook icon Zdieľaj na Facebooku
Detaily projektu
Popis:
Pojem svedomie je asi rovnako známy v laickej i v odbornej časti verejnosti. Svedomie je akýsi vnútorný hlas, ktorý sa snaží docieliť čistotu a mravnosť. Napriek tomu, že svedomie nie je rovnako rozvinuté u každého z nás, je jednou z tých entít, ktoré nás od seba nielen rozlišujú, ale predovšetkým nás zbližujú. Pretože nech už je u jednotlivca rozvinuté akokoľvek, má ho každý z nás.
So svedomím sme konfrontovaní denne. Či už ide o naše vlastné rozhodovanie, na ktorom má svedomie najväčšiu zásluhu, alebo o morálne posudzovanie každodenných udalostí, odohrávajúcich sa okolo nás. Svedomie je pri rozhodovaní najlepším „radcom“ ale zároveň naším najväčším vnútorným „kritikom“. Je spojené s našim charakterom a našim zaradením do spoločnosti. Preto sa „neobjavuje“ iba vtedy, keď sa človek musí rozhodnúť pri riešení určitého morálneho problému, ale „zúčastňuje“ sa aj drobných „sociálnych“ rozhodnutí, ako napríklad uvoľnenie miesta staršiemu človeku v autobuse. Svedomie je veľmi ťažké „umlčať“ a takmer nemožne „prekričať“, pretože stelesňuje to morálne v nás. To vystihuje výrok Françoisa Fénelona: „Človek nikdy nie je vynachádzavejší, ako keď ide o to, aby oklamal sám seba a umlčal výčitky svedomia“.

Kľúčové slová:

svedomie

psychológia

formovanie

deformovanie svedomia

výčitky



Obsah:
  • Svedomie
    História pojmu
    Svedomie v psychológii
    Svedomie z pohľadu Freuda, Junga a Frankla
    Formovanie a deformovanie svedomia
    Výskum
    Záver
    Otázky do diskusie
    Použitá literatúra:

Zdroje:
  • Freud, S.(1997). Sebrané spisy Sigmunda Freuda. Nová řada přednášek k úvodu do psychoanalýzy. Patnácta kniha. Praha: Psychoanalytické nakladateľstvo
  • Groenendyk, A; Volling, B.(2007). Coparenting and Early Conscience Development in the Family. The Journal of Genetic Psychology, 2007, 168,2, 201-224
  • Halama, P. (2002). Problém svedomia v existenciálnej analýze a logoterapii V. E. Frankla. Filozofia, 57,3 , s. 206-212.
  • Hardon A.J.(bez udania roku). Umenie utvárať svedomie dieťaťa. Institut svatého Josefe.http://www.stjoseph.cz/clanky/umeni_utvaret_svedomi_ditete_john_hardon.htm.
  • Mráz, M.(2001). Etika. Trnava
  • Skoblík, J.(1999). Podněty pro poznávaní pravdy človeka, získané z neteologických oboru. Praha
  • Striženec, M. (2001). Súčasná psychológia náboženstva., Bratislava: Iris
  • Störig, H.J.(1991). Malé dějiny filozofie. Praha: Zvon
  • Šprunk, K.(2004). Základní pojmy filosofické etiky. Praha: Jabok
  • Tavel, P(2004). Psychologické pohľady na svedomie. Paidagogos. 17, Dostupné na internete: < http://www.paidagogos.net >.
  • Vajda, J.(1993). Etika. Nitra: Enigma