Hľadaj Zobraz: Univerzity Kategórie Rozšírené vyhľadávanie

45 034   projektov
0 nových

Pedagogická psychológia - Diagnostika porúch učenia

«»
Prípona
.docx
Typ
seminárna práca
Stiahnuté
1 x
Veľkosť
0,1 MB
Jazyk
slovenský
ID projektu
48260
Posledná úprava
28.02.2023
Zobrazené
379 x
Autor:
locko
Facebook icon Zdieľaj na Facebooku
Detaily projektu
Popis:
Problematika špecifických porúch učenia je v súčasnosti asi jedným z boľavých miest nášho školstva. Jednotlivci s poruchami učenia sa vo väčšine vzdelávajú v integrovaných podmienkach základných a stredných škôl. Aj preto patrí k najdiskutovanejším témam súčasného školstva. Predovšetkým však objektívne príčiny dávajú problematike porúch učenia spoločenskú závažnosť a prioritu. Sú to: rast informácií, množstvo rušivých šumov pri sluchovej diferenciácií, nová populácia sa musí denne vyrovnávať s časovým stresom, s množstvom informácii, s vysokými nárokmi na presné zameranie pozornosti a nie je čas na nácvik jednotlivých úkonov a schopností. Čítanie je v dnešnej dobe už tzv. prežitok v dobe, keď k informáciám deti prichádzajú jednoduchšie skrz techniku, internet, počúvajú podcasty rôzne videá. Malo by to tak byť? Odpoveď je určite nie tieto všetky prostriedky nadobúdania informácií sú fajn ako pomôcka ale nie ako primárny zdroj. Čítanie je taktiež veľmi dôležité na rozvoj osobnosti. V seminárnej práci som sa zameral na charakteristiku diagnostiky porúch učenia.
...
Štúdie lekárov a psychológov poukazujú, že deti postihnuté dyslexiou alebo inou poruchou učenia sa často nelíšia od iných, aktívne spolupracujú pri spontánnych aj experimentálne navodených situáciách.

Prvé rozdiely si môže všimnúť v ich verbálnom správaní: nekladú také otázky, ktoré by provokovali k rozsiahlejším odpovediam, nekontrolujú rozhovor v úlohe mediátora nenarušených detí, pričasto sa vzdávajú vedúcej úlohy v navodených rozhovoroch alebo reagujú odmietavo. Nové výskumy ukazujú, že poranenie úzko ohraničenej časti mozgovej kôry naruší niekoľko psychických procesov súčasne. Autorka Gugová (2017) vysvetluje aké závažné môže byť napríklad poranenie kôry vonkajších oddielov ľavej spánkovej oblasti, nevyvoláva iba izolovanú poruchu reči, ale súčasne narušuje analýzu rečových zvukov, poruchu opakovania a rozpoznávania slov, hrubé defekty písma, narušenie intelektových operácií, orientácie v priestore, rozlišovanie smerov a písomné počítanie a podobne.
...

Kľúčové slová:

psychológia

pedagogika

pedagogická psychológia

diagnostika

poruchy učenia

dyslexia

dysgrafia

koncepcia DDF

pozornosť

sústredenie

komunikácia

mozog

mozgová dysfunkcia

LMD

didaktogénna



Obsah:
  • Úvod -3-
    Diagnostika Porúch učenia -4-
    Etiológia porúch učenia -5-
    Príčiny vzniku dyslexie z neurologického hľadiska -5-
    Koncepcia deficitu čiastkových funkcií -7-
    DIAGNOSTIKA PORÚCH UČENIA V KONCEPCII DDF -8-
    POROVNANIE KONCEPCIE DDF A TRADIČNEJ PRAXE -8-
    V tradičnej praxi -8-
    DIDAKTOGÉNNE PORUCHY UČENIA -9-
    Zoznam použitej literatúry -13-

Zdroje: