Hľadaj Zobraz: Univerzity Kategórie Rozšírené vyhľadávanie

45 034   projektov
0 nových

Stres a syndróm vyhorenia

«»
Prípona
.doc
Typ
semestrálna práca
Stiahnuté
35 x
Veľkosť
0,1 MB
Jazyk
slovenský
ID projektu
4173
Posledná úprava
28.05.2017
Zobrazené
5 431 x
Autor:
-
Facebook icon Zdieľaj na Facebooku
Detaily projektu
Popis:
Táto práca sa bude týkať stresu a jeho vplyvu na vznik syndrómu vyhorenia, alebo burnout syndrómu. V prvej časti práce sa zameriavame na popis a vysvetlenie stresu a jeho možných foriem. V druhej časti sa pokúsime načrtnúť pojem burnout syndróm a jeho prejavy

Stres (z lat. stringere = sťahovať, uťahovať)
Aj keď pojem stres sa v súčasnosti používa veľmi často, je presná vedecká definícia stále predmetom sporov. Laické chápanie stresu nie je problém. Ten nastáva keď sa stres pokúšame definovať vedecky, alebo keď sme postavený pred úlohu určiť, do akej miery sa stres podieľa na zdravotnom stave, a najmä, či sa tento podiel dá vedecky zistiť. V definovaní stresu existujú medzi lekármi rôznych oborov a tými, ktorí sa stresom vedecky zaoberajú, rozpory. Tí druhí majú často proti najjednoduchším definíciám stresu výhrady. Pritom ale nie je rozporu o tom, že stres je skutočným biologickým fenoménom, že sa môže podieľať na vyvolávaní alebo zhoršovaní chorôb a taktiež, že obmedzenie dôsledkov stresu, alebo zmiernenie jeho subjektívneho vnímania môže chorému pomôcť. V súčasnosti sa stres považuje za najvýznamnejší faktor vzniku psychosomatických ochorení (tzv. civilizačné choroby).
Zakladateľom náuky o strese bol maďarsko-rakúsko-kanadský fyziológ Hans Seyle (1907 - 1982) ktorý zistil, že keď sa pitvú dlho vyhladované krysy, všetky časti ich tela atrofujú s výnimkou nadobličiek. To sú, ako sa neskôr ukázalo, hlavné stresové endokrinné žľazy. Je vôbec prvá zmienka o zvláštnej reakcii, ktorá je spoločná všetkým formám stresu. Pojem stres však pochádza z fyziky, presnejšie z oblasti výskumu hmoty a vzťahuje sa na tlak ktorému je hmota vystavená. Seyle v r. 1956 tento pojem preniesol na človeka počas svojho pôsobenia na McGillovej univerzite v Montreale.

Kľúčové slová:

Stres

burnout syndróm

predpovedanie stresu

psychické reakcie

hnev

agresivita

apatia

depresia



Obsah:
  • Rôzne definície stresu:
    Predpovedanie stresu pomocou hodnôt a konfliktu hodnôt
    Metóda
    Výsledky
    Psychické reakcie na stres
    Úzkosť
    Hnev a agresivita
    Apatia a depresia
    3 základné teórie hodnotenia stresových udalostí
    Psychoanalytická teória:
    Behaviorálna teória:
    Kognitívna teória
    Typy osobnosti
    Syndróm vyhorenia(burnout syndrom)
    Základné charakteristiky
    Použitá literatúra:

Zdroje:
  • Atkinson, R.L. (2003). Psychologie. Praha: Portál.
  • Bouckenooghe, B., Buelens, M., Fontaine, J., Vanderheydenová K.(2005). The prediction of stress by values and value conflict. The Journal Of Psychology, 139, 4, 369-382.
  • Brockert, S. (1993). Ovládání stresu. Praha: Melantrich.
  • Geisselhart, R.R., Hofmann-Burkart, Ch. (2006). Zvítězte nad stresem. Praha: Grada Publishing.
  • Hall, C.S., Lindzey, G. (1997).Psychológia osobnosti. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo.
  • Hawkins, S. (2004). Supervize v pomáhajících profesích. Praha: Portál.
  • Kebza, V., Šolcová, I. (1998). Burn-out syndrom: Teoretická východiska, diagnostické a intervenční možnosti. Československá psychologie,42,5, s.429-447.
  • Kiczko, L., Košč, M., Krsková, A., Mistrík, E., Sopóci, J., Tóth, R., Zigo, M. (1997). Slovník spoločenských vied. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo.
  • Machačová, H. (1997). Stres, rekuperace a kontrola stresu. Československá psychologie, 41, 2, 139-146.
  • Miškolciová, L. (2004). Vplyv burn - out syndrómu na kvalitu života učiteľov. Psychologické dimenzie kvality života. Prešov: Prešovská univerzita.
  • Nakonečný, M.(1998). Základy psychologie. Praha: Academia.
  • Schreiber, V. (2000). Lidský stres. Praha : Academia.