Popis:
Témou našej ročníkovej práce je výchova a racionálne využívanie voľného času. Mnohým je tématika voľného časucelkom cudzia, pretože si nevedia predstaviť, čo pod pojmom „voľný čas“ vlastne hľadať, vidia v ňom priestor pre ďalšie povinnosti, či činnosti, ktoré sa skôr či neskôr povinnosťami stanú. Voľný čas predstavuje pre človeka sféru slobody, sféru slobodného rozhodnutia akými činnosťami, či „nečinnosťami“, tento priestor vyplnia.
Voľný čas má každý človek, ale nie každý si ho plne uvedomuje a rozumne užíva. Rovnako ako pristupujeme zodpovedne k práci, či rodine, je potrebné pristupovať aj k narábaniu s voľným časom, pretože to, ako nakladáme s voľným časom, sa odráža vo výkone v práci, alebo vo vzťahoch v rodine či medzi priateľmi. Venovaním svojho času vzdelávaniu, športovaniu, alebo inému spôsobu rozvoja našich fyzických a duševných síl, máme možnosť prejaviť svoju individualitu a naučiť sa zaobchádzať s novo nadobudnutými znalosťami a zručnosťami, a tak i rozvíjať, vychovávať a kultivovať našu osobnosť. Výchova má pevné postavenie vo sfére voľného času. Voľný čas vlastne predstavuje sféru, kde má výchova monopolné postavenie. Každá aktivita, ktorá je realizovateľná vo voľnom čase, je zároveň výchovnou aktivitou - mení a vychováva človeka. Zanecháva v ňom zreteľnú stopu, ktorá zostáva roky, možno aj celý život. Je chybou myslieť si, že vychovávať je možné len deti a mládež. Aj dospelý človek je vychovávateľný. Rovnako sa zmýšľa aj o voľnom čase. Voľný čas majú len deti a mládež. Dospelí jedinci si mnohokrát neuvedomujú aký poklad sa skrýva vo voľnom čase, a mnohá to ani nezistia. Keďže voľný čas napĺňame aktivitami dobrovoľnými, pre nás prospešnými, znamená to, že voľný čas je pre každého užitočný.
Kľúčové slová:
voľný čas
výchova
vzdelávanie
mimoškolské vzdelávanie
záujmové vzdelávanie
environmentálna výchova
výchova k zdraviu
pohybová výchova
kultúrna výchova
estetická výchova
výchova pre voľný ...
Obsah:
- Úvod
1 Voľný čas
1.1 Vymedzenie pojmu voľný čas
1.2 Stručné dejiny voľného času
1.3 Vzdelávanie a voľný čas
1.3.1 Mimoškolské vzdelávanie
1.3.2 Záujmové vzdelávanie
2 Výchova
2.1 Vymedzenie pojmu výchova
2.2 Typy výchovy
2.2.1 Environmentálna výchova
2.2.2 Výchova k zdraviu a pohybová výchova
2.2.3 Kultúrna a estetická výchova
2.3 Výchova pre voľný čas vs. výchova vo voľnom čase
2.3.4 Výchova pre voľný čas
2.3.5 Výchova vo voľnom čase
3 Racionálne využívanie voľného času
3.1 Voľný čas detí a mládeže, dospelých a seniorov
3.1.1 Voľný čas detí a mládeže
3.1.2 Dospelí a voľný čas
3.1.3 Voľný čas seniorov
Záver
Zoznam bibliografických odkazov