Tvorivosť a jej rozvíjanie v škole
«»
Popis:
1. Podstata tvorivosti
Schopnosť tvoriť nové veci, presiahnuť poznané, ľudí vždy fascinovalo a vyvolávalo potrebu poznať okolnosti, ktoré to umožňujú. Tvorivosť ako špecifický ľudský prejav je tak starý ako samotné ľudstvo. Avšak systematické skúmanie tvorivosti sa začalo až v 20. storočí, najmä zásluhou amerického psychológa J.P.Guilforda, ktorý svojou prednáškou na tému Tvorivosť podnietil mnohých psychológov, aby sa zaoberali týmto psychologickým fenoménom.
Kľúčové slová:
tvorivosť
škola
osobnosť žiaka
tvorivosť učiteľa
tvorivé prostredie
výchova k tvorivosti
Zdroje:
- 1. Carrol, J., Howieson, N.: Recognizing creative thinking talent in the classroom. In: Roeper Review, 14, 1992, č.4, s.209 – 212. Dibakar, K.: Creativity and its relation to some personality variables in high school students: On empirical investigation. In: Journal of Psychological Researches, 31, 1987, č.2, s.55 – 63.
- 2. Dibakar, K.: Creativity and its relation to some personality variables in high school students: On empirical investigation. In: Journal of Psychological Researches, 31, 1987, č.2, s.55 – 63.
- 3. Ďurič,L., Grác, J., Štefanovič, J.: Pedagogická psychológia. Bratislava : Jaspis, 1991, 331 s.
- 4. Ďurič, L., Kačáni, V. a kol.: Učiteľská psychológia. Bratislava : SPN, 1992, 374 s.
- 5. Ďuričeková, M.: Tvorivosť učiteľa. In : Pedagogická revue, roč.50, 1998, č. 2, s. 151 – 158.
- 6. Getzels, J.W. Jackson, P.W.: The highly intelligent and the highly creative adolescent. In: Taylor, C.W., Barron, F.: Scientific creativity: Its recognition and developmnet. New York: Wiley, 1964, s.161 – 172.
- 7. Hlavsa, J.: Psychologické problémy výchovy k tvořivosti. Praha : SPN, 1981.
- 8. Kariková, S.: Osobnosť učiteľa. Banská Bystrica : Pedagogická fakulta UMB 1999, 119 s.
- 9. Klindová, Ľ. a kol.: Aktivita a tvorivosť v škole. Bratislava : SPN, 1990, 130 s.
- 10. Kováčová, E.: Klíma školy a jej odraz v tvorivosti vysokoškolákov. In: Pedagogická revue, 48, 1995, č.5 – 6,
- s.44 – 50.
- 11. Kürti, J.: Učiteľ ako tvorivá osobnosť. In: psychológia a patopsychológia dieťaťa, 15, 1980, č.4, s.333 – 341.
- 12. Portík, M.: Rozvoj kognitívnych funkcií vo vzťahu k tvorivosti učiteľov. In: Zborník Humanizácia výchovy I. Zost. Emil Komárik, Miron Zelina. Bratislava : Pedagogická fakulta UK Bratislava, 1998, s.127 – 137.
- 13. Szobiová, E.: Fenomén tvorivosti – základné pojmy a ich chápanie v retrospektíve a dnes. In: Československá psychologie, 52, 1998, č.6, s.525 – 534.
- 14. Torrance, E.P.: Education and the creative potential. Minneapolis : Minnesota Press, 1967.
- 15. Zelina, M.: Stratégie a metódy rozvoja osobnosti dieťaťa. Bratislava : Iris, 1994, 162 s.
- 16. Zelina, M., Buganová, Z.: Rozvoj tvorivého myslenia žiakov na hodinách slovenského jazyka. Psychológia a patopsychológia dieťaťa, 18, 1983, č.3, s. 233 – 244.
O súboroch cookie na tejto stránke
Súbory cookie používame na funkčné účely, na zhromažďovanie a analýzu informácií o výkone a používaní stránky.