Hľadaj Zobraz: Univerzity Kategórie Rozšírené vyhľadávanie

45 033   projektov
0 nových

Rozbor žurnalistického žánru (komentár)

«»
Prípona
.doc
Typ
analýza
Stiahnuté
20 x
Veľkosť
0,1 MB
Jazyk
slovenský
ID projektu
40456
Posledná úprava
26.06.2012
Zobrazené
2 127 x
Autor:
Nana
Facebook icon Zdieľaj na Facebooku
Detaily projektu
Popis:
Komplexný rozbor vybraného žurnalistického žánru s aplikáciou poznatkov zo základov textiky a genológie.

I. TEORETICKÁ ČASŤ
1 Teória komentára

Definície komentára rôznych autorov sú priam totožné a často sa skôr dopĺňajú ako vyvracajú. Dana Slančová vo svojom diele Praktická štylistika zaradzuje komentár k analytickej publicistike . Znamená to, že aktuálny spoločenský fakt sa spracúva tak, že sa o ňom nielen informuje, ale daný jav je zároveň analyzovaný. V tomto žánri autor zaumieni osobný postoj . Svoje tvrdenia však dokladá argumentmi. Z hľadiska makrokompozície, posilnené sú v ňom prvky výkladového slohového postupu a z hľadiska mikrokompozície je komentár kompaktný s náznakmi klasickej trichotomickej štruktúry. V komentári sa využívajú častice, modálne slovesá, hodnotiaci atribúty či prirovnania.

Rovnako Štefan Veľas v diele Teória a prax novinárskych žánrov II uvádza, že pri stavbe komentára môžeme uplatniť výkladových slohový postup . Podľa tohto autora je komentár vysvetľujúci prejav k aktuálnej spoločenskej udalosti alebo skutočnosti. Témou tohto žánru by mal byť jav, ktorý ešte nie je dostatočne známy a sú o ňom neúplne informácie. Môže obsahovať aj tému, ktorú autor píše preto, aby si ju čitateľ istým spôsobom vysvetlil. V komentári môžeme nájsť aj skrytý záujem adresáta presviedčať.
...

Kľúčové slová:

textika

genológia

rozbor článku

rozbor žánru

žurnalistika

komentár



Obsah:
  • I. TEORETICKÁ ČASŤ
    1 Teória komentára
    II. PRAKTICKÁ ČASŤ
    2 Rozbor žurnalisticeho žánru
    2.1 Tematické žánrové kritérium
    2.2 Funkčné žánrové kritérium
    2.3 Kompozičné žánrové kritérium
    2.4 Jazykové žánrové kritérium
    2.5 Formálne žánrové kritérium
    3 ZÁVER
    4 BIBLIOGRAFIA
    5 PRÍLOHA