Hľadaj Zobraz: Univerzity Kategórie Rozšírené vyhľadávanie

45 033   projektov
0 nových

Podnikove Hospodarstvo

«»
Prípona
.doc
Typ
vypracované otázky
Stiahnuté
0 x
Veľkosť
0,2 MB
Jazyk
slovenský
ID projektu
30008
Posledná úprava
07.07.2010
Zobrazené
960 x
Autor:
lecter17
Facebook icon Zdieľaj na Facebooku
Detaily projektu
Popis:
1,Definícia podniku, podnikové výrobné faktory, funkcie podniku, ciele podniku, podnikové stratégie, riziko podnikania, okolie podniku.
- ekonomická a organizačná forma usporiadania výroby, obchodu a služby. je založená na dosahovaní zisku prostredníctvom podnikateľskej činnosti. Prof. Simek def. podnik ako organizovaný súbor ľudí a vecných prostriedkov, kt. je vytvorený na trvalé uspokojovanie potrieb za účelom zisku.
Def. podniku podľa obch. zákona II. §5 definuje podnik: súbor hmotných ako aj osobných a nehmotných zložiek podnikania. K podnikaniu patria veci, práva a iné majetkové hodnoty, kt. patria podnikateľovi a slúžia na prevádzkovanie podniku. Podnik tvoria veci (budovy, stroje), majetkové práva, nehmotné práva (obch. meno, know-how), osobné zložky (štruktúra a kvalifikácia ľudí).
Funkcie podniku
výroba výrobkov v dostatočnom množstve s cieľom uspokojovania potrieb zákazníkov.

Funkcie
obchodná – marketing , inovačná , zásobovacia ,správna ,ochranná ,riadiaca a organizačná , výchovná a sociálna

Pyramída podnikových cieľov
rozvoj podniku (zisk, rast, rentabilita)
výroba, financie, odbyt
Zisk je rozdiel medzi príjmami a výdavkami

Stratégia rozvoja podniku:
reakcia na dynamiku zmien v okolí podniku (spoločnosti)
spracováva ju top manažment
je určenie základných dlhodobých cieľov, spôsobu ich dosiahnutia a alokácie zdrojov nevyhnutných na
ich dosiahnutie
jej úlohou je zdokonaľovať portfólio podnikateľských aktivít
spracováva sa pre dlhší časový horizont
Základné typy stratégií:
Stratégia rastu (koncentrácie, vertikálnej integrácie a diverzifikácie)
Stabilizačná stratégia
Stratégia útlmu (predaj, likvidácia)
Okolie podniku
Makroprostredie
Demografické prostredie , Ekonomické prostredie Prírodné prostredie Technicko-technologické prostredie
Politické prostredie Kultúrne prostredie

Mikroprostredie
Zákazníci Konkurenti Dodavatelka Marketingový sprostredkovatelia Veřejnost Väzby podniku na podstatné okolie

vertikálne vzťahy(väzby) :
Majú čiastočne mocenský charakter, na podnik pôsobia prostredníctvom zákonov alebo určitých
nástrojov, ktoré vytvárajú tlak na konanie podniku
podnik – štát
podnik – obec
podnik - verejnosť

horizontálne vzťahy(väzby)
Sú to obchodno-záväzkové vzťahy alebo prestížne súťaživé vzťahy
podnik - dodávatelia
podnik - konkurenti
podnik – spotrebitelia (podniky al. domácnosti)
podnik – finančné podniky

2.Organizačné štruktúry podnikov, základné modely (konfigurácie) organizačných struktur

Pojem „organizácia“
P. H. Wagner vzhľadom na podnikanie definoval organizáciu:
podnik je organizácia – vzťahy medzi jednotlivcami a skupinami môžu vytvoriť organizáciu – je to
organizácia ako inštitúcia,
podnik má organizáciu – výsledok organizačného procesu popisuje vzťahy medzi subjektami celku,
čiže organizačnú štruktúru,
podnik je organizovaný – organizačný proces riadi manažment podniku, je to proces štrukturalizácie.
Pojem „organizačná štruktúra“
Organizačnou štruktúrou chápeme hierarchické usporiadanie sústavy pracovísk (ľudí a útvarov).
Organizačná štruktúra rieši:
1. Organizačnú diferenciáciu činností, teda presun jednotlivých činností (a kompetencií) na podsystémy.
Cieľom diferenciácie činností je redukcia zložitosti.
a.) vertikálna diferenciácia: vytváranie hierarchie a počtov úrovní riadenia v organizácii.
b.) horizontálna diferenciácia: súvisí s rozpätím riadenia a s počtom pracovníkov podriadených jednému
vedúcemu.
2. Organizačnú integráciu činností, teda vytvára snahu o jednotnosť podsystémov pri plnení celkovej úlohy
(koordináciu a zlaďovanie).
Nástrojmi, ktoré slúžia na zabezpečenie organizačnej integrácie činností do jednotlivých útvarov, sú:
• hierarchickosť organizačnej štruktúry,
• formalizácia organizačnej štruktúry,
• systém určovania plánovaných cieľov a ich zabezpečenie.



Základné modely (konfigurácie) organizačných struktur
•Širokú (plochú), ktorá má malú vertikálnu členitosť, teda malý počet stupňov riadenia, avšak na jednotlivých stupňoch obsahuje veľký počet útvarov podriadených jednému vedúcemu.
•Výhoda: približovanie sa riadenia k výkonným pracoviskám, pokles nákladov na riadenie.
Nevýhoda: veľký počet podriadených môže zapríčiniť zlú koordináciu riadiacim pracovníkom

•Vysokú, ktorá má veľký počet stupňov a malý počet podriadených.
•Výhoda: menší počet podriadených lepšie vzťahy s riadiacim celkom, lepšia koordinácia.
•Nevýhoda: strata účinnosti riadenia pri prechode kompetencií na nižšie celky....

Kľúčové slová:

definícia podniku

podnikové výrobné faktory

funkcie podniku

ciele podniku

podnikové stratégie

riziko podnikania

okolie podniku