Hľadaj Zobraz: Univerzity Kategórie Rozšírené vyhľadávanie

45 035   projektov
0 nových

Podnikové hospodárstvo - 50 vypracovaných otázok

«»
Prípona
.docx
Typ
vypracované otázky
Stiahnuté
69 x
Veľkosť
0,1 MB
Jazyk
slovenský
ID projektu
37435
Posledná úprava
02.05.2011
Zobrazené
2 587 x
Autor:
ebartokova
Facebook icon Zdieľaj na Facebooku
Detaily projektu
Popis:
1. Čo je podnikanie, ktoré sú jeho hlavné znaky? Od ktorých objektívnych a subjektívnych predpokladov závisí úspešnosť podnikateľskej činnosti?
Podnikanie je sústavná činnosť vykonávaná samostatne podnikateľom vo vlastnom mene a na vlastnú zodpovednosť za účelom dosiahnutia zisku. Hlavné znaky podnikania: 1.sústavná činnosť - nie je nepretržitá činnosť, ale napr. sezónna činnosť. Znakom sústavnosti je profesionalita podnikateľskej činnosti, ktorá má charakter povolania a viaže sa na konkrétne podnikateľské oprávnenia. 2.samostatné vykonávanie - podnikateľ vykonáva svoju činnosť nezávisle od iných osôb a nie je podriadený svojim obchodným partnerom. 3.konanie vlastným menom - každý podnik musí mať obchodné meno, ktoré je zapísané v obchodnom registri. 4.vlastná zodpovednosť - podnikateľ znáša určité riziko - za záväzky ručí obchodným alebo aj neobchodným majetkom. 5.dosiahnutie zisku - hlavný motív podnikateľskej činnosti. 1. Objektívne predpoklady podnikania – sú vytvárané najmä trhovou ekonomikou, ktorá stimuluje podnikanie tým, že umožní využiť ekonomické príležitosti všetkým tým, ktorí chcú v uvedenom odbore podnikať. Objektívne predpoklady podnikania stimulujú: vonkajšiu podnikavosť, vnútornú podnikavosť . 2. Subjektívne predpoklady podnikania – individuálne vlastnosti na realizovanie určitého druhu podnikania. Závisia od človeka, jeho schopností, pripravenosti, motivácie na podnikanie.

2. Vymenujte subjekty podnikania a charakterizujte pojem podnik. Vymenujte všeobecné (systémovo indiferentné) a špecifické (systémovo závislé) znaky podniku v trhovom hospodárstve.
Subjekty podnikania: a) podnik jednotlivca – FO alebo PO, vždy je to právne samostatný, vlastnícky oddelený podnik. Je to väčšinou malý podnik, ktorý je vo vlastníctve jedinej osoby, ktorá plne a neobmedzene ručí sa výsledky svojej podnikateľskej činnosti a sama znáša podnikateľské riziko. b) podnikateľská jednotka – právne samostatný a vlastnícky oddelený subjekt podnikania, v ktorých rozvíja podnikateľské aktivity kolektív podnikateľov. Sú to všetky obchodné spoločnosti, banky, družstvá, združenia podnikov. Podnik je ekonomicky a a právne samostatná jednotka, existujúca za účelom podnikania. 1. všeobecné -nezávislé od uplatňovania hospodárskeho systému: a)kombinácia výrobných faktorov - len taká jednotka je podnikom, v ktorom sa účelne kombinujú výrobné faktory vzhľadom k požadovanému výstupu podniku b)princíp hospodárnosti (ekonomický princíp) – vyjadruje snahu podniku konať čo najhospodárnejšie, a to týmito spôsobmi: maximalizácia výstupu (pri daných vstupoch dosiahnuť čo najvyšší výstup), minimalizácia vstupu (daný výstup realizovať pri čo najmenšom vstupe), optimalizácia vzťahu medzi vstupmi a výstupmi, c) princíp finančnej rovnováhy – schopnosť podniku plniť svoje platobné povinnosti. 2. špecifické – súvisia s uplatňovaným hospodárskym systémom: a) pre podniky v trhovej ekonomike: princíp súkromného vlastníctva (právo majiteľa zúčastňovať sa na riadení podniku), princíp autonómie (sloboda podnikania bez štátnych zásahov, riziko neúspechu nesie podnik), princíp ziskovosti (tendencia k maximalizácii zisku vo vzťahu k vloženému kapitálu). b) pre podniky v centrálne riadenej ekonomike: princíp spoločenského vlastníctva (spoločenský nárok na riadenie podnikov), princíp nadriadeného orgánu (podniky sú riadené orgánmi štátu na základe centrálneho národohospodárskeho plánu), princíp plánovitého riadenia (výkony podniku sú určené štátnym plánom)

3. Čo rozumieme poslaním a cieľmi podniku? V čom je podstata monistickej a pluralistickej koncepcie podnikateľských subjektov?
Každý podnikateľský subjekt, dokonca každý sociálny systém musí mať svoje poslanie. Je to zmysel, účel, základná funkcie podniku. Poslanie odpovedá na otázky, prečo daný podnik existuje, čo je predmetom jeho podnikania. Ciele sú požadované budúce výsledky, stavy firmy. Sú výsledkom cieľavedomého rozhodovacieho procesu. Predstavujú koncové body, ku ktorým smeruje napĺňanie poslania organizácie, firmy. Musia sa stanoviť pre všetky oblasti firmy, ktoré majú vplyv na výkonnosť a dlhodobú prosperitu firmy.

4. Vymenujte interné a externé záujmové skupiny podniku. Aká je väzba medzi nimi a spoločenskou zodpovednosťou podniku?
Interné záujmové skupiny: tvoria zamestnanci a vlastníci v personálnych spoločnostiach; zamestnanci, vlastníci a manažéri v kapitálových spoločnostiach. Externé záujmové skupiny: považujeme za ne prvky okolia podniku. Interné a externé záujmové skupiny môžu prestavovať rôznorodé záujmové sklady, resp. aj ich vplyv na tvorbu podnikového cieľa môže mať rôznu intenzitu...

Kľúčové slová:

podnik

s.r.o.

formy združení

výrobné faktory

produktivita práce

zodpovednosť podniku



Obsah:
  • 1. Čo je podnikanie, ktoré sú jeho hlavné znaky? Od ktorých objektívnych a subjektívnych predpokladov závisí úspešnosť podnikateľskej činnosti?
    2. Vymenujte subjekty podnikania a charakterizujte pojem podnik. Vymenujte všeobecné (systémovo indiferentné) a špecifické (systémovo závislé) znaky podniku v trhovom hospodárstve.
    3. Čo rozumieme poslaním a cieľmi podniku? V čom je podstata monistickej a pluralistickej koncepcie podnikateľských subjektov?
    4. Vymenujte interné a externé záujmové skupiny podniku. Aká je väzba medzi nimi a spoločenskou zodpovednosťou podniku?
    5. Čo je účelom klasifikácie cieľov podniku? Podľa akých hľadísk ich členíme a aké druhy poznáme? V čom je význam hierarchie cieľov?
    6. V čom je zmysel životného cyklu podniku a z akých fáz pozostáva? Špecifikujte úlohy súvisiace so zakladaním a vznikom podniku.
    7. Čo znamená rast podniku a aké má dôsledky? Charakterizujte jeho rast podľa dôvodov, pôvodu, základných spôsobov a podľa foriem.
    8. Čo je kríza podniku a aké sú jej príčiny? Aká je úloha krízového manažmentu a aké sú hlavné varianty jeho postupu? Ktoré formy zrušenia podniku poznáme a čo znamená jeho zánik?
    9. Čo je okolie podniku, ako členíme jeho prvky podľa rôznych hľadísk a akú úlohu hrajú tieto vo vzťahu k podniku?
    10. Ako členíme podniky podľa finálneho výsledku (predmetu činností) a podľa hospodárskych sektorov? Čo je sektorová štruktúra hospodárstva a ako sa časom vyvíjala?
    11. Charakterizujte podniky podľa technicko-organizačných osobností (podľa koncentrácie činností, typu výroby, špecializácie, primárneho výrobného faktora) a spôsob ich členenia.
    12. Vymenujte hlavné kategórie podnikov podľa veľkosti a ukazovatele na ich klasifikáciu. Ktoré sú výhody a nevýhody veľkých a malých podnikov?
    13. Charakterizujte podniky jednotlivcov (živností) a personálne (osobné) spoločnosti ako celok a ich jednotlivé druhy
    14. Uveďte osobitosti kapitálových spoločností a špecifiká ich jednotlivých druhov. Čím sa odlišuje od nich družstvo?
    15. Čo je zmyslom združovania podnikov? Aké hľadiská (kritériá) sú východiskom tvorby združení podnikov? Ktoré sú to dve základné formy podnikových združení podľa intenzity ich vzájomného spojenia a v čom je ich podstata?
    16. Uveďte a vysvetlite najčastejšie formy združení na základe kooperácie (dohody) podnikov.
    17. Ktoré sú to združenia podnikov na základe koncentrácie (kapitálových vzťahov) a v akých variantoch sa vyskytujú?
    ...
    21. Aké úlohy rieši systém odmeňovania pracovníkov, a ktoré zložky ho tvoria?
    22. Čo je úlohou mzdového systému podniku a čo tvorí jeho obsah? Vymenujte a charakterizujte nástroje mzdového systému.
    23. Čo je účelom hodnotenia pracovníkov a aké metódy sa na to používajú?
    24. Charakterizujte dlhodobý majetok podniku a uveďte spôsoby jeho členenia.
    25. Akými cenami sa môže dlhodobý majetok oceňovať a kedy sa tieto používajú?
    26. Čo je opotrebenie dlhodobého majetku a aké druhy existujú? Ako sa môže merať stupeň opotrebenia?
    27. Čo vyjadrujú odpisy dlhodobého majetku? Aké základné koncepcie odpisovej politik poznáme? Ktoré sú hlavné metódy odpisovania a kedy sa používajú?
    28. Čo sa rozumie pod extenzívnym, intenzívnym a integrálnym využívaním dlhodobého majetku a ako sa tieto ukazovatele vypočítajú?
    29. Čo sa chápe pod obežným majetkom podniku a ako sa tento člení podľa jeho pôsobenia v transformačnom procese?
    30. Akú úlohu plní normovanie obežného majetku podniku? Čo je normatív obežného majetku a z akých druhov sa skladá?
    Charakterizujte ukazovatele – doba obratu a koeficient viazanosti obežného majetku.
    ...
    35. Charakterizujte špecializáciu, kooperáciu, kombináciu a koncentráciu výroby v podniku ako procesy zvyšovania sériovosti a zhromažďovania výroby.
    36. Čo je výrobný program a čo znamená plán výroby?
    37. Vysvetlite pojmy výrobná kapacita podniku, jej extenzívne a intenzívne využitie a spôsob ich výpočtu.
    42. Čo je distribúcia podniku ako súčasť predajnej politiky? Charakterizujte logistiku v procese distribúcie.
    ...
    47. Podľa akých kritérií členíme náklady podniku na jednotlivé skupiny? Čím sa vyznačuje druhové členenie nákladov a aký ma účel?
    48. Čo rozumieme pod klasifikáciou nákladov podľa položiek kalkulačného vzorca a načo toto členenie slúži?
    49. Na ktoré dve skupiny členíme náklady podľa závislosti od objemu výkonov? Ako sa uvedené skupiny rozdeľujú podľa premenlivosti a ako tieto reagujú pri zmene objemu produkcie celkovo a na kalkulačnú jednotku?
    50. Aký majú zmysel kalkulácie nákladov? Aké poznáme druhy kalkulácií podľa času a na čo slúžia? Charakterizujte základné metódy kalkulácií. Uveďte hlavné zdroje znižovania nákladov na jednotku výkonu.