Hľadaj Zobraz: Univerzity Kategórie Rozšírené vyhľadávanie

45 033   projektov
0 nových

Didaktika telovýchovného procesu

«»
Prípona
.doc
Typ
vypracované otázky
Stiahnuté
25 x
Veľkosť
0,2 MB
Jazyk
slovenský
ID projektu
41646
Posledná úprava
02.03.2013
Zobrazené
3 290 x
Autor:
norika.tamasova
Facebook icon Zdieľaj na Facebooku
Detaily projektu
Popis:
1. DIDAKTIKA TELOVÝCHOVNÉHO PROCESU
Predmetom skúmania didaktiky telesnej výchovy sú zákonitosti pedagogického procesu v telesnej výchove, ktoré označujeme ako telovýchovný proces. Didaktika telesnej výchovy je mladou vedeckou disciplínou. Začala sa formovať až v druhej polovici nášho storočia, hoci určité teoretické základy vychádzajúce predovšetkým zo zovšeobecňovania pedagogických skúseností z praxe a vytvárané dedukciou sa sformovali už skôr. Postupne s ujasňovaním názorov na podstatu procesu výchovy a vzdelávania v telesnej výchove spresňuje sa aj predmet vedeckého skúmania didaktiky telesnej výchovy.


- Názory na podstatu telovýchovného procesu úzko súviseli s tým, z akých ideových a metodologických hľadísk sa analyzoval a na akom stupni bol rozvoj pedagogických, psychologických, biologických vied, vied o telesnej kultúre a iných vedných odborov skúmajúcich pohybovú činnosť, učenie sa pohybových činností a vplyv týchto činností na človeka. 

- V spočiatku sa v teoretických štúdiách skúmali len jednotlivé prvky telovýchovného procesu, ako obsah, učiteľ, žiak, formy organizácie a iné. Zriedkavo sa telovýchovný proces skúmal komplexne so snahou preniknúť do jeho podstaty, odhaliť jeho základné vlastnosti, štruktúru a vzťahy medzi nimi v dynamickom procese, v ktorom sa uskutočňuje telesné a pohybové zdokonaľovanie žiakov a pôsobí na rozvoj ostatných stránok osobnosti. Telovýchovný proces sa spočiatku považoval za jednoduchý proces osovojovania si pohybových činností a operácií na základe napodobňovania a mechanického opakovania týchto operácií a činností. Inokedy sa vysvetľoval jednostranne ako biologický proces adaptácie organizmu na telesné zaťaženie rozmanitou pohybovou činnosťou. Z takýchto názorov sa potom odvíjal obsah a charakter skúmania tohto procesu.
...

Podstata a štruktúra telovýchovného procesu
- Z hľadiska systémového prístupu rozlišujeme vo výchovno-vzdelávacom procese telesnej výchovy tieto základné prvky
- projekt výchovy a vzdelávania. Vytyčuje základné smery výchovy a vzdelávania – ideové a obsahové. Obsahuje učebný plán, učebné osnovy a metodické pokyny, školský a klasifikačný poriadok, bezpečnostné predpisy atď.
- učiteľ je subjektom aj objektom v telovýchovnom procese. Riadi, organizuje, plánuje a hodnotí priebeh výchovno-vzdelávacieho procesu. Vzhľadom na jeho vedúcu úlohu v telovýchovnom procese sa na jeho osobnosť kladú mimoriadne vysoké nároky.
- žiak je objektom aj subjektom vo výchovno-vzdelávacom procese. Svojimi vekovými a individuálnymi osobitosťami ovplyvňuje kvalitu prebiehajúceho procesu, no súčasne tento proces formuje a ovplyvňuje žiaka.
...

Kľúčové slová:

didaktika

telesná výchova

športová výchova

učiteľ TV

edukačný proces

učenie a vyučovanie

klasifikácia a rozvoj pohybových schopností

športovo-rekreačné aktivity



Obsah:
  • 1. Didaktika telovýchovného procesu
    2. Didaktika telesnej a športovej výchovy
    3. Edukačný proces v telesnej výchove
    4. Učenie a vyučovanie
    5. Zameranie telovýchovného procesu v rekreačnej telesnej výchove z hľadiska vývojových a vekových osobností mládeže a dospelých
    6. Klasifikácia a rozvoj pohybových schopností
    7. Učiteľ telesnej výchovy, tréner rekreačnej telesnej výchovy
    8. Zásady, postupy, metódy a učebné pomocky vo vyućovaní telesnej výchovy a v rekreačnej telesnej výchove
    9. Organizačné formy práce telovýchovného procesu v základnej a rekreačnej telesnej výchove a športe
    10. Športová výchova talentovanej mládeže a oslabenej mládeže
    12. Využívanie športovo – rekreačných aktivít pri tvorbe racionálneho motorického režimu
    13. Determinanty ovplyvňujúce vzťah k športovo – rekreačným aktivitám