Hľadaj Zobraz: Univerzity Kategórie Rozšírené vyhľadávanie

45 033   projektov
0 nových

Tézy na Podnikovú ekonomiku

«»
Prípona
.doc
Typ
štátnicové otázky
Stiahnuté
16 x
Veľkosť
0,3 MB
Jazyk
slovenský
ID projektu
41289
Posledná úprava
30.12.2012
Zobrazené
1 434 x
Autor:
nikus.bajlecova
Facebook icon Zdieľaj na Facebooku
Detaily projektu
Popis:
1. Príčiny a dôsledky ekonomických javov, základné ekonomické kategórie.
Príčiny ekonomických javov vznikali v podstate paralelne od vzniku človeka a počas jeho vývoja. Ak človek mal pocit hladu, pokúšal sa ho prekonať tým, že hľadal potravu na uspokojenie tejto potreby, a tým už začala jeho ekonomická aktivita.
Dnes už každý človek je ekonomicky činný, pretože kupovanie, predávanie a práca sú piliermi všetkých ekonomík (hospodárstiev). Hospodárstvo je výtvorom človeka, slúži jemu a preto sa musí riadiť jeho potrebami.

Objektom podnikovej ekonomiky je podnik – hospodárska jednotka, ktorá vytvára a predáva svoje produkty, čiže ide o produkčné hospodárstvo.
Výsledkom transformačných procesov v podniku sú výkony (produkty) t. z. výrobky (hmotné výstupy) a služby (nehmotné výstupy), Výrobky sú hmotným majetkom, ktoré sa po výrobe v priebehu rozdielne dlhej doby používajú alebo spotrebujú.. Výrobky majú tu vlastnosť, že ich môžeme určitú dobu skladovať.

2. Trhová ekonomika, charakteristika trhov.
Trhová ekonomika je založená na systéme slobodného podnikania a voľnej súťaže. Funguje prostredníctvom trhového mechanizmu, t.j. procesu, v ktorom vstupuje do vzájomného vzťahu ponuka a dopyt a výsledkom je trhová cena.

Trhový mechanizmus tvoria 3 procesy:
1. proces tvorby dopytu – pričom dopyt je množstvo tovaru, aké sú spotrebitelia ochotní a schopní za určitú cenu na trhu kúpiť.

2. proces tvorby ponuky – pričom ponuka je súhrn všetkých faktorov a služieb, s ktorými (výrobcovia) prichádzajú na trh, aby ich za určitú cenu predali.
Rozlišujeme:
a/ individuálnu ponuku – ponuka tovarov a služieb jedného výrobcu,
b/ čiastkovú ponuku – ponuka jedného druhu tovaru alebo služby od viacerých firiem,
c/ agregátnu (súhrnnú) ponuku – súhrn všetkých tovarov a služieb, ktoré predávajú všetci výrobcovia dovedna.

3. proces tvorby cien – prostredníctvom trhového mechanizmu ako celku sa stáva regulátorom obehu tovarov na trhu a regulátorom výroby.
...

Kľúčové slová:

služby

ekonomika

podnik

trhová ekonomika

manažment podniku

finančné zdroje podniku

nástroje odbytovej politiky podniku

odmeňovanie zamestnancov



Obsah:
  • 1. Príčiny a dôsledky ekonomických javov, základné ekonomické kategórie.
    2. Trhová ekonomika, charakteristika trhov.
    3. Znaky, funkcie, ciele a životný cyklus podniku.
    4. Základné predpoklady a východiská pre vstup do podnikania.
    5. Význam a druhy podnikového plánovania, štruktúra a ciele podnikateľského plánu.
    6. Organizačno-právne formy podnikania.
    7. Manažment podniku a jeho funkcie.
    8. Obstarávanie produkčných zdrojov podniku.
    9. Produkčné procesy v podniku.
    10. Finančné zdroje podniku.
    11. Kapitál podniku a majetková štruktúra podniku.
    12. Nástroje odbytovej politiky podniku, marketing a jeho úloha.
    13. Náklady, výnosy a výsledok hospodárenia.
    14. Daňová sústava SR, daňové povinnosti podniku.
    15. Povinnosti zamestnávateľa voči inštitúciám sociálneho a zdravotného zabezpečenia.
    16. Podstata, základy a zásady účtovnej evidencie podniku.
    17. Systémy manažérstva v podniku (podľa ISO rady 9000, 14000 a OHSAS 18000)
    18. Prírodné zdroje a ekonomika podniku.
    19. Personálna agenda a pracovno-právne normy.
    20. Plánovanie ľudských zdrojov, získavanie, nábor a výber zamestnancov.
    21. Formy vzniku a ukončenia pracovno-právnych vzťahov, zákonné povinnosti.
    22. Adaptačný proces zamestnanca, vzdelávanie zamestnancov.
    23. Formy odmeňovania zamestnancov.
    24. Pracovné úrazy, choroby z povolania a ich ekonomické dôsledky