Hľadaj Zobraz: Univerzity Kategórie Rozšírené vyhľadávanie

45 033   projektov
0 nových

Profesijná etika právnika

«»
Prípona
.doc
Typ
skriptá
Stiahnuté
53 x
Veľkosť
1,1 MB
Jazyk
slovenský
ID projektu
9204
Posledná úprava
02.07.2018
Zobrazené
1 643 x
Autor:
Romulus
Facebook icon Zdieľaj na Facebooku
Detaily projektu
Popis:
Pre humanizáciu a demokratizáciu vzdelávania boli vytvorené na začiatku 21. storočia v našej krajine principiálne nové spoločensko-politické a hospodárske podmienky. Avšak deficit duchovno-mravných princípov, ich odsunutie na druhoradé miesto v príprave odborníka na úkor absolutizácie významu špeciálnych poznatkov predstavujú naďalej jednu z príčin dehumanizácie výchovy a vzdelávania.
Je známe, že každá generácia odborníkov musí zvyšovať kultúrny potenciál spoločnosti. Avšak v spoločenskej psychológii naďalej pretrváva negatívny vzťah k inteligencii a kraľuje technokratizmus. Dôraz sa kladie na zvládnutie čisto odborných „pozitívnych“ učebných predmetov. Často sme zahľadení iba do svojho vedného odboru a chýba nám akýsi ľudský rozmer pri výkone svojej profesie, jej humánne poslanie, služba človeku, ohľad na jeho osud, dôsledky, chýba nám obyčajná ľudská zodpovednosť, nehovoriac už o profesijnej. Dôsledkom toho je síce viac vzdelaných, ale menej múdrych ľudí, čo sa napokon prejavuje v podobe svojráznej nekultúrnosti nielen v každodennom živote ako takom, ale aj vo výkone jednotlivých profesií, ba dokonca aj v riadení spoločenského, politického a verejného života.
Zložitosť úlohy riešenia výchovy a vzdelávania spočíva v tom, že v procese transformácie vysokých škôl nebolo ešte prekonané protirečenie medzi požiadavkami a predstavami o vzore a reálnou úrovňou sformovania etiky a kultúry absolventov vysokých škôl, hoci sa plne chápe deficit duchovnosti a inteligencie. V minulosti sa síce vzdelávanie a výchova orientovali na tzv. všestranný rozvoj osobnosti, pravda riešenie tejto úlohy zostávalo prevažne na úrovni deklaratívnych hesiel. A aká je situácie dnes? Mnohí sa domnievajú, že transformácia vysokých škôl sa môže realizovať len zdokonalením jej organizačných foriem, pritom menej finančne náročných.
Výchovu a vzdelávanie nemožno obmedziť len na systém pôsobenia učiteľa na študenta a nechať bokom jeho duchovný svet, jeho etické, mravné i morálne, či filozofické predstavy. Pred nami je človek nielen ako budúci odborník - profesionál na riešenie určitých vecí a javov, ale aj profesijne a morálne zdatný, ktorý rieši záležitosti ľudí, a nie bezduchých tvorov, príp. robotov aj napriek tomu, že sa to deje v prostredí transformovania akýchsi trhových vzťahov, mnohokrát, aspoň zatiaľ, aj „zdeformovaných“. Veď všetko je vo vývoji.

Kľúčové slová:

dejiny etiky

profesijná etika

právna kultúra

prokurátor

komerčný právnik

etické pojmy



Obsah:
  • Úvod -4-
    I. Stručný náčrt dejín etiky -7-
    II. Charakteristika a rozdelenie etiky -57-
    III. Všeobecné otázky fundamentálnej etiky -66-
    IV. Pojem, predmet, štruktúra a charakteristika profesijnej etiky -90-
    V. Profesijná etika právnika -95-
    VI. Profesionálna a právna kultúra -105-
    VII. Profesijná etika sudcu (Etický kódex sudcu) -122-
    VIII. Profesijná etika prokurátora -140-
    IX. Profesijná etika advokáta -148-
    X. Profesijná etika komerčného právnika -155-
    XI. Profesijná etika notára -157-
    Slovník etických pojmov -161-
    Literatúra -164-
    Predmetný register -167-