Popis:
O kľúčových kompetenciách sa zvykne hovoriť ako o novom fenoméne vo vzdelávaní. Tento pojem vznikol v približne 70-tych rokoch 20 storočia v oblasti ekonómie, kde predstavoval súbor špecifických požiadaviek na uchádzača o prácu. Do oblasti vzdelávania prešiel koncom 90-tych, kde slúži ako premostenie medzi požiadavkami kladenými zamestanávateľmi na trhu práce a profilom absolventa.
Preto vo vyspelých štátoch sveta je snaha nájsť, definovať a v ľuďoch rozvíjať také kompetencie (zručnosti, schopnosti, vedomosti a postoje), ktoré sú využiteľné vo väčšine (aj v zatiaľ ešte neexistujúcich) povolaní, ktoré umožnia jedincovi zastávať celý rad pracovných pozícií a funkcií, vykonávať rôzne povolania a ktoré sú vhodné na riešenie celého radu väčšinou nepredvídateľných problémov, ktoré umožnia jedincovi úspešne sa vyrovnať s rýchlymi zmenami v práci, osobnom i spoločenskom živote. Takéto kompetencie sa volajú kľúčové kompetencie.
Kľúčové slová:
kľúčové kompetencie
personálne kompetencie
návrh realizácie personálnej kompetencie
aplikácia
zdravotnícky asistent
didaktika odborných predmetov
Obsah:
- Kľúčové kompetencie
Personálne kompetencie
Návrh realizácie a aplikácie personálnej kompetencie v učebnom odbore zdravotnícky asistent
Použitá literatúra
Zdroje:
- Turek I.: Ciele vyučovacieho procesu, Bratislava: MC MB, 1995, ISBN 80-85185-93-89.,
- PETLÁK, E.: Všeobecná didaktika. Bratislava: IRIS, 1997. 270 s. ISBN 80-88778-49-2,
- HRMO, R.,TUREK, I.: Kľúčové kompetencie 1. Bratislava: STU, 2003. ISBN 80- 227-1881-5,