Hľadaj Zobraz: Univerzity Kategórie Rozšírené vyhľadávanie

45 035   projektov
0 nových

Niccolo Machiavelli - Vladár

«»
Prípona
.doc
Typ
seminárna práca
Stiahnuté
25 x
Veľkosť
0,1 MB
Jazyk
slovenský
ID projektu
6307
Posledná úprava
01.08.2018
Zobrazené
2 151 x
Autor:
-
Facebook icon Zdieľaj na Facebooku
Detaily projektu
Popis:
Jeho mladosť je pomerne nejasná, vieme o ňom až od roku 1498, kedy sa stal predsedom Rady desiatich - orgánu Florentskej republiky povereného diplomatickými a vojenskými úlohami. Hoci nemal skutočnú právomoc, mal pri 14-ročnom výkone tejto funkcie možnosť dobre sa oboznámiť s politikou vtedajších talianskych štátikov. Zúčastňoval sa rokovaní, vojenských výprav, sledoval, ako vládcovia presadzujú svoju moc.Jeho politická kariéra sa skončila, keď sa roku 1512 vo Florencii vrátili k moci Mediciovci a odstránili republikánske zriadenie. Machiavelliho dokonca obvinili z prípravy sprisahania, načas uväznili a vyhnali z Florencie. Potom žil na svojom majetku pri San Casciano a písal literatúru. Svojich politických ambícií sa nevzdal, ale tieto už neboli naplnené - ani roku 1527, keď bola republika znovu obnovená, a keď Machiavelli náhle zomrel.
Vo svojej literárnej činnosti sa zaoberal najmä politikou. V diele Vladár (1513), ktoré neskôr Montesquie nazval „politickou lekárňou“, zhŕňa svoje skúsenosti a dopĺňa ich historickými poznatkami a úvahami o ľudskom charaktere. Cieľom diela je poskytnúť kniežatám návod, ako vytvoriť vnútorne i externe silný štát. Na dosiahnutie tohto cieľa, tvrdí Machiavelli, si najprv treba uvedomiť, že ľudí nemotivujú mravné normy alebo ideály, ale len materiálne záujmy (snaha hromadiť majetok), a že sú ľudia od prírody zlí a leniví a degenerujú, ak ich nič nenúti prekonávať tieto prirodzené vlastnosti. Politické usporiadanie štátu teda nie je ani dielo Božie, ani nestojí na nejakých prirodzených právach, a politika silných nie je uskutočňovaním morálnych a právnych záhad, ale štát naopak tvorí egoistická sila silných. Ďalej neemotívne vymenúva a hodnotí diapazón prostriedkov vládnutia (umenie vzbudzovať lásku, podvody, zákerné vraždy atď.). Z tohto hodnotenia mu vyplýva, že najlepšia forma za daných podmienok je neobmedzená diktatúra



Kľúčové slová:

konflikt

Nicollo Machiaveli

Vladár

človek a štát

morálka

neobmedzená diktatúra

Mediciovci

San Casciano

Florencia

Rada desiatich



Obsah:
  • 1. Úvod -3-
    2. Konflikt vzťahu politiky a morálky v diele Vladár -4-
    3. Konflikt a problematika člověka a morálky v diele Vladár -4-
    4. Machiavelliho názory na vladárov a jeho rady -5-
    5. Záver -7-

Zdroje:
  • Dupkala, R.: Reflexie morálky a etiky v renesančnom myslení Niccola Machiavelliho. In.: Gluchman, V. a kol.: Dejiny etiky I. FF PU, Prešov 2003.
  • Machiavelli, N.: Učiteľ vladárov. Ars Stigmy, Bratislava 1992.
  • Machiavelli, N.: Vladař. Atheneum, Praha 1997