Hľadaj Zobraz: Univerzity Kategórie Rozšírené vyhľadávanie

45 035   projektov
0 nových

Auguste Rodin - Brána pekiel

«»
Prípona
.doc
Typ
seminárna práca
Stiahnuté
9 x
Veľkosť
0,1 MB
Jazyk
slovenský
ID projektu
6374
Posledná úprava
01.08.2018
Zobrazené
1 708 x
Autor:
-
Facebook icon Zdieľaj na Facebooku
Detaily projektu
Popis:
V sochárskom umení z konca 19. a začiatkom 20. storočia dominuje výnimočná osobnosť Francúza Augusta Rodina. Márne by sme ho zaraďovali. Keď sa oslobodil od klasicizmu, zameral sa na čo najvýstižnejšie zachytenie zmyslovej stránky objektov. Hardy povedal: „Mohli by sme ho zaradiť medzi impresionistických sochárov, keby zdôrazňovaním významu gest nepatril k symbolistom a keby ho výrazná záľuba v krivkách a arabeskách nezbližovala so secesionistami.“ Jeho najvýznamnejším dielom je Brána pekiel inšpirovaná Danteho Božskou komédiou. Nedokončil ju.

Auguste Rodin (1840 - 1917) sa narodil v Paríži a pochádzal z nebohatej rodiny. Bol extrémne plachým dieťaťom, jeho rodičia sa dokonca obávali, že je duševne zaostalý, pretože mu dlho trvalo, kým sa naučil čítať a písať. Neskôr zistili, že problém bol v tom, že bol veľmi krátkozraký. Jean-Baptiste a Marie, ako sa volali jeho rodičia, boli nesmierne chudobní, ale svojmu synovi sa snažili poskytnúť najlepšie vzdelanie. Ako desaťročný začal brať hodiny kreslenia, ktoré mu išlo oveľa lepšie ako ostatné predmety. Napriek talentu ho nikdy neprijali na parížsku École des Beaux-Arts, ktorá poskytovala najlepšie akademické umelecké vzdelanie. Študoval však na takzvanej „petite école“, teda malej škole. Na tej sa na rozdiel od akademickej École des Beaux-Arts učilo skôr umelecké remeslo a úžitkové umenie. Mikušová povedala: „V malej škole však Rodin objavil hlinu a jej tvárnosť. Narodil sa sochár. “

Kľúčové slová:

Auguste Rodin

Antoinette Le Normand-Romain

Balzac

Dante

Hardy

Brána pekiel

Božská komédia

impresionizmus



Zdroje:
  • BELOHRADSKÁ,Ľ.: Auguste Rodin. Bratislava: Slovenský fond výtvarných umení, 1965.
  • DEBICKI, J. a i.: Dejiny umenia. Bratislava: Mladé letá, 1998.
  • GOLINELLI, P.: THE PROBLEM OF IDENTIFYING MAN AT THE GATES OF HELL IN DANTE-ALIGHIERI. In: RIVISTA DI STORIA E LETTERATURA RELIGIOSA. FLORENCE ITALY: CASA EDITRICE LEO S OLSCHKI, roč. 31, 1995, č. 3., s. 54 - 56.
  • HARDY, W.: Sprievodca secesiou. Bratislava: INA, 1997.
  • HERSON, E.: OXYMORON AND DANTE GATES OF HELL IN SHELLY ‘PROMETHEUS UNBOUND‘. In: STUDIES OF ROMANTICISM. BOSTON: BOSTON UNIV SCHOLARLY PUBL, roč. 29, 1990, č. 3, s. 371 - 372.
  • CHÂTELET, A., GROSLIER, B., P.: Svetové dejiny umenia. Praha: Agentura CESTY, 1996.
  • NARKISS, B.: PHARAOH IS DEAD AND LIVING AT THE GATES OF HELL. In: JOURNAL OF JEWISH ART. LEIDEN NETHERLANDS: E J BRILL, roč. 10, 1984, č. 6,
  • s. 13 - 15.
  • NÉRET, G.: Auguste Rodin. Praha: Slovart, 2005.
  • PIJOAN, J.: Dejiny umenia / 8. Bratislava: Tatran, 1990.
  • RILKE, R., M.: Auguste Rodin. Olomouc: Votobia, 1995.