Hľadaj Zobraz: Univerzity Kategórie Rozšírené vyhľadávanie

45 033   projektov
0 nových

Gustave Eiffel

«»
Prípona
.doc
Typ
semestrálna práca
Stiahnuté
3 x
Veľkosť
0,1 MB
Jazyk
slovenský
ID projektu
4302
Posledná úprava
13.08.2017
Zobrazené
3 125 x
Autor:
henka
Facebook icon Zdieľaj na Facebooku
Detaily projektu
Popis:
Architektonická revolúcia, ktorá sa uskutočnila v 19. storočí zároveň s premenou spoločnosti, sa prejavovala nielen zavadzaním nových technológií, ale aj vznikom nových teórií. Nové technologické postupy súviseli s používaním nových materiálov (liatiny, ocele, železobetónu) tesne spätých s priemyselnou revolúciou. Dušan Škvarna povedal: „Je to storočie reforiem a revolúcií.“ Odvtedy začali mechanici čoraz častejšie nahrádzať murárov a na miesta architektov prichádzali inžinieri, ktorí so svojimi mostami, železničnými stanicami a výstavnými pavilónmi sa uplatňovali ako konštruktéri budúcnosti, vedení vtedy prevládajúcou myšlienkou pokroku za pomoci vedy a rozumu. Významným predstaviteľom tohto obdobia bol Gustave Eiffel (1832-1923).
Eiffel pochádzal z nie príliš majetnej rodiny, majetok získala až jeho matka, ktorá založila rodinný podnik s olejom. Mladý Eiffel spočiatku študoval chémiu na škole umení a remesiel v Paríži a chcel sa zamestnať v strýkovej fabrike na ocot. Po škole sa však v roku 1855 zamestnal vo firme špecializovanej na železničné stavby. Ako 25-rocný naprojektoval svoju prvú stavbu, most v Bordeaux.
V roku 1862 sa oženil s Marie Gaudeletovou, mali spolu päť detí. Manželka po pätnástich rokoch zomrela na tuberkulózu a on sa viac neoženil. V roku 1864 založil vlastnú inžiniersku firmu a čoskoro sa na ňu obracali železničné spoločnosti z celej Európy. Jeho mosty a železničné stanice dodnes slúžia vo Francúzsku, Španielsku, na území bývalého Rakúsko-Uhorska, ale aj v Egypte a Peru.
Ľahké a pevné stavby, ktoré dodnes odolávajú vetru a ich údržba spočíva len v občasnom premaľovaní, boli lacné a stavali sa rýchlo. Stačilo len zoskrutkovať Eiffelom naprojektované kovové časti. Projektoval aj prenosné mosty pre francúzske kolónie, ktoré predával v balíkoch rozmontované na súčiastky.

Kľúčové slová:

Gustave Eiffel

architektúra

priemyselná revolúcia

Eiffelova veža



Zdroje:
  • ČÍŽKOVÁ, Ž., KRATOCHVÍLOVÁ, E., MINÁRIKOVÁ, E:, PAULEOVÁ, M.: Svet umenia. Bratislava: Ikar, 2002
  • GöSSEL, P., LEUTHÄUSEROVÁ, G.: Architektura 20. století. Praha: Slovart, s.r.o.,2003
  • HABASQUE, G.: Kubizmus. In: PIJOAN, J.: Dejiny umenia/9. Bratislava: Ikar, 2000, s. 125-161
  • HAVRAN, M.: Eiffelovka v roku 1887. [cit. 2006-03-10]Dostupné na internete:< http://www.encyklopedia.sme.sk/clanok.asp?cl=1446557 >
  • KIZEK, O.: Veže. [cit. 2006-03-10] Dostupné na internete:< http://stavebnictvoabyvanie.sk/ >
  • LÁSZLÓOVÁ, K.: Eiffel Alexander Gustav. [cit. 2006-03-11]Dostupné na internete:< http://www.encyklopedia.sme.sk/clanok.asp?cl=893888 >
  • PARKYN, N.: Sedemdesiat zázrakov architektúry. Praha: Slovart, s.r.o., 2003
  • SNOPEKOVÁ, M.: Železná krásavica storočná: Významný medzník architektúry. In: Elektrón, ročník 17, 1989, č. 4, s. 44-45
  • SOWA, B.: 90 rokov najstaršej Parížanky. In: Technické noviny, ročník 27, 1979, č. 20, s. 19
  • ŠKVARNA, D.: Storočie reforiem a revolúcií. In: Historická revue, ročník 11, 2000, č. 9,s. 25-29