Hľadaj Zobraz: Univerzity Kategórie Rozšírené vyhľadávanie

45 035   projektov
0 nových

Základné pojmy v Metódach sociálnej práce 2

«»
Prípona
.doc
Typ
prednášky
Stiahnuté
3 x
Veľkosť
0,5 MB
Jazyk
slovenský
ID projektu
35267
Posledná úprava
21.05.2011
Zobrazené
1 651 x
Autor:
sarah666
Facebook icon Zdieľaj na Facebooku
Detaily projektu
Popis:
Sociálno-pedagogická činnosť so skupinou môže členom skupiny pomôcť:
- pri dosahovaní spoločne stanovených cieľov
- dosiahnuť požadovanú zmenu stanovenú členmi skupiny napomôcť členom skupiny k sebarozvoju a k svojpomoci
- využiť skupinovú terapiu za účelom odstránenia nežiadúcich a zaťažujúcich prejavov

Sociálna skupina
Sociálnou skupinou sa stručne označuje každé zoskupenie ľudí, ktoré vo vedomí týchto ľudí vytvára vedomie spolupatričnosti. V podstate ide o súhrn dvoch alebo viacerých osôb, ktoré sú navzájom spojené vzájomnými psychickými väzbami, majú niektoré spoločné ciele, uznávajú spoločné normy správania, navzájom na seba pôsobia a sú vo svojom správaní a konaní v istom ohľade od seba závislé. Sociálnou skupinou je napríklad rodina, školská trieda, politická strana, národ a pod. (Gáborová, 1999)...

Klíma školskej triedy
Pojem klíma školy môžeme považovať teoreticky, ale aj prakticky za nadradený pojem k ostatným súvisiacim pojmom. Každá škola má svoju špecifickú klímu, ktorá závisí od mnohých činiteľov napr. počet žiakov školy, zloženie učiteľského kolektívu, prostredie, v ktorom sa škola nachádza, zameranie školy a pod.

Kompetencie, schopnosti a roly mediátora
Vstupom mediátora do konfliktného systému vzniká mediačný proces. Aby mediátor garantoval proces vyjednávania založený na porozumení rozdielov, vypovedaných stanoviskami strán, a presadzovanie skutočných potrieb či záujmov klientov, je potrebná schopnosť, alebo profesionálna vybavenosť mediátora...

Komunita
Komunitná práca je v našich podmienkach pomerne novou formou sociálnej práce, vo svete ma približne storočnú tradíciu. Skôr ako sa pokúsime o definíciu pojmu komunitnej práce, je potrebné definovať pojem komunita. V západnej literatúre nájdeme mnoho definícii pojmu komunita...

SPGČ s delikventnou mládežou
Kriminalita (z lat. crime – zločin) je zločinnosť, spoločenský jav, ktorým sa rozumie súhrn trestnej činnosti v určitej oblasti za určité obdobie. Kriminalita je súhrn trestných činov, ktoré spáchali, či už úmyselne, alebo z nedbanlivosti trestnoprávne zodpovední jedinci na istom mieste a za isté obdobie (v štáte spravidla za rok). (Kriminalita, 2008)

Chlapčenská a dievčenská prostitúcia
Chlapčenská prostitúcia je rozšírená v menšej miere ako dievčenská. Určite má to vplyv fenomén mužskosti, ktorý sa u nich postupne formuje. Zvyčajne poskytujú homosexuálne služby. Sami nebývajú homosexuálneho zamerania, vedie ich k tomu vidina veľkého zárobku alebo je to pre nich činnosť, ktorú si buď sami zvolili za svoj spôsob života alebo ich k tomu niekto donútil...

SPGČ s rómskymi deťmi a mládežou
Charakteristika súčasnej situácie - Spolunažívanie domácej väčšiny a etnickej menšiny je v súčasnosti najproblematickejšie na miestach, kde sa koncentruje rómske obyvateľstvo. Základom problémov sú na jednej strane rasistické predsudky domácej väčšiny a na druhej strane samotná mentalita rómskej etnickej skupiny. Hlavné sociálne problémy Rómov predstavujú hlavne nízka kvalifikácia a s tým súvisiaca nezamestnanosť. (Matoušek, 2007)...

Kľúčové slová:

sociálna práca

mediácia

skupina

komunita

prostitúcia

mládež

sociotechnika

rómovia

rómske deti

dobrovoľníctvo



Obsah:
  • Základné pojmy v MSP2
    Metódy využívané pri práci so skupinou
    Sociálno-pedagogická činnosť s komunitou
    Klasické metódy
    Rodina

    II. SKUPINOVÁ SOCIÁLNO-PEDAGOGICKÁ ČINNOSŤ (SKUPINOVÁ DYNAMIKA, ŠPECIFIKÁ SKUPINY)
    Školská trieda ako sociálna skupina
    B. Klíma školskej triedy
    Klíma triedy
    Školská mediácia
    Mediácia ako metóda riešenia konfliktov
    Proces mediácie a jeho fázy
    Princípy mediácie a jej výhody
    Kompetencie, schopnosti a roly mediátora

    III. Metódy práce so skupinou
    Skupinová pychoterapia
    Ciele skupinovej práce
    Delenie skupín
    Pravidlá členstva v skupine
    Korektívna emocionálna skúsenosť
    Rola v skupine
    Sociálny mikrosvet
    A. Zážitkové učenie sa v skupine
    Zážitková pedagogika (experiential education)
    Zážitok
    Výchova zážitkom, zážitková pedagogika
    Metódy zážitkovej pedagogiky
    B. Komunita
    Charakteristiky vyvážene žijúcej komunity formuluje J. W. Gardner (1999) nasledovne
    C. Komunitný proces
    1. Zisťovanie a analýza potrieb
    2. Plánovanie
    3. Realizácia plánu
    4. Vyhodnotenie
    D. SPGČ s delikventnou mládežou
    Trest
    Alternatívne tresty
    Vhodné spôsoby zaobchádzania s mladistvými delikventami
    E. SPGČ s mládežou poskytujúcou sexuálne služby
    Vznik motivácie k prostitúcii
    Kategórie, podoby a špecifiká detskej prostitúcie
    Chlapčenská a dievčenská prostitúcia
    Následky prostitúcie
    Prevencia proti prostitúcii poskytovanej mládežou
    Prevencia pred vznikom prostitúcie
    Zmierňovanie negatívnych dôsledkov prostitúcie
    Sociálna práca na ulici – Streetwork
    F. SPGČ s rómskymi deťmi a mládežou
    Charakteristika súčasnej situácie
    Možné problémy rómskeho dieťaťa v slovenskej škole
    Vzťah sociálnej pedagogiky a výchovy a vzdelávania rómskych žiakov
    Postupy práce v škole s rómskymi deťmi
    Práca s rómskymi rodičmi
    Ciele koncepcie

    IV. SOCIÁLNO-PEDAGOGICKÁ ČINNOSŤ V SPOLOČNOSTI
    A. GLOBÁLNA VÝCHOVA
    Mládež
    B. Interkultúrna výchova
    C. Sociotechnika a ofenzívna sociálna pedagogika
    Sociálne inžinierstvo
    Spoločenský proces inovácie
    Predmet sociotechniky
    Význam sociotechniky
    D. Dobrovoľníctvo
    Princípy dobrovoľníctva
    Charakteristické oblasti dobrovoľníctva
    Klasifikácia dobrovoľníctva
    Oblasti doborvoľníckej činnosti
    Vlastná práca s dobrovoľníkmi
    Koordinátor dobrovoľníkov
    Získavanie dobrovoľníkov
    Výber a príprava dobrovoľníkov
    Supervízia dobrovoľníkov
    E. Význam dobrovoľníctva
    F. Fundraisingové aktivity

    V. TVORBA PROJEKTOV. FINANCOVANIE SOCIÁLNO-PEDAGOGICKEJ ČINNOSTI
    A. Projekt
    Všeobecné charakteristiky projektu
    B. Fázy projektu