Hľadaj Zobraz: Univerzity Kategórie Rozšírené vyhľadávanie

45 034   projektov
0 nových

Fenomén „gýču“ v masovej tlači

«»
Prípona
.doc
Typ
bakalárska práca
Stiahnuté
5 x
Veľkosť
0,3 MB
Jazyk
slovenský
ID projektu
9700
Posledná úprava
07.09.2018
Zobrazené
1 654 x
Autor:
-
Facebook icon Zdieľaj na Facebooku
Detaily projektu
Popis:
Vstup médií do spoločnosti spolu so vznikom masovej kultúry vyvolali mnohé estetické otázky. Masová kultúra sa stala ideálnym šíriteľom gýču a my sme svedkami situácie, kedy masmédiá namiesto pozitívneho rozvíjania estetického vkusu ho retardujú, pretože sa v zajatí investičných záujmov svojich prevádzkovateľov a v snahe osloviť masy riadia priemerným vkusom konzumentov, ktorí samá najprv vytvárajú a následne aj potvrdzujú. Vkus publika teda podlieha masmédiám, v pozadí ktorých stojí faktor zisku a komercie. Produkty vyššej kultúry sú podávané v zjednodušenej podobe na jednej úrovni so zábavnými formátmi, prípade sa používajú niektoré jej elementy, štylizované a vytrhnuté z pôvodného kontextu. Gýč v médiách vnucuje konzumentom myšlienku, že prijímaním takých informácií si zdokonaľujú estetickú skúsenosť, pričom im ale ponúka iba druhoradú imitáciu obrazu sveta a umenia. Konzumujú ho tí, ktorí sa chcú priblížiť k ideálu krásy bez „plytvania“ energiou pri jeho percepcii. Môžeme povedať, že gýč vo svojej ľahko prístupnej univerzálnosti ponúka „estetický zážitok s návodom na použitie“, kedy presne určeným kódovaním vyvoláva tu „správnu“ reakciu a udržiava konzumenta v klamstve.

Cieľom mojej práce je poskytnúť širokospektrálny pohľad na pojem fenomén gýču v masovej tlači. Poskytnúť všeobecné vymedzenie pojmu gýč v oblasti masovej kultúry a cez definície a pohľadov jednotlivých filozofov a estetikov na danú problematiku. Zameriam sa i na históriu gýču ako predchodkyňu bulváru, nazývanú šestáková tlač a Žltá žurnalistika, zmenu mediálneho prostredia i na proces komercializácie médií. Prostredníctvom získaných teoretických stanovísk a charakteristík na túto tému, vymedzím pohľad na vnímanie bulváru spoločnosťou v súčasnosti, ako i jeho vplyv a účinky na publikum, kde má v konečnom dôsledku gýč, ako jeden z jeho znakov, nezastupiteľné miesto. Na základe štatistického prieskumu čítanosti denníkov zhodnotím rozdiel medzi čítanosťou mienkotvorných denníkov a bulvárnych denníkov.

Kľúčové slová:

masová kultúra

masová tlač

gýč

komunikácia

publikum

komercializácia

čítanosť



Obsah:
  • Zoznam tabuliek
    Úvod 7
    1. Masová kultúra, masmédiá, gýč 9
    1.1 Vymedzenie základných terminologických pojmov 11
    1.1.1 Bulvárna tlač 11
    1.1.2 Gýč - pojem 11
    1.1.3 Komercializácia 12
    1.1.4 Masmédium 12
    1.1.5 Masová komunikácia 12
    1.1.6 Publikum - masové publikum 13
    1.2 Zrod bulvárnej tlače v USA 14
    1.2.1 Zrod šestákovej tlače 15
    1.2.2 Americký fenomén - žltá žurnalistika 16
    1.3 Umberto Eco - obžaloba a obrana masovej kultúry a gýč 17
    2. Gýču a masová tlač v kultúrnom priemysle vs. konzumenti 22
    masovej kultúry
    2.1 Zmeny mediálneho prostredia na Slovensku po roku 1989 25
    2.2 Komercializácia médií - príčiny a dôsledky 27
    2.3 Vlastníctvo printových médií - privatizácia na Slovensku 28
    2.4 Bulvárna tlač , jej poslanie 30
    2.5 Charakteristické znaky gýču v bulvárnej tlači 33
    3. Bulvárna tlač vs. mienkotvorné denníky z pohľadu prieskumu 34
    čítanosti
    3.1 Štatistický prieskum čítanosti denníkov v roku 1989 35
    3.2 Štatistický prieskum čítanosti denníkov po roku 1989 36
    3.3 Štatistický prieskum čítanosti denníkov v roku 2008 39
    3.4 Vzájomné porovnanie štatistických prieskumoch čítanosti denníkov v 41
    roku 1989 a v roku 2008
    4. Záver 43
    Zoznam použitej literatúry 44

Zdroje:
  • Brečka, S.: Komercializácia médií - príčiny a dôsledky, Text, médiá, interpretácia, Kolokvium 1-2, trnava, Fakulta masmediálnej komunikácie UCM v Trnave, 2004, ISBN 808903473X
  • Calinescu, M.: Five faces of modernity, Durham, Duke university press, 1987, ISBN 0822307266X
  • Eco, U.: Skeptikové a tešitelé , Praha, Nakladatelství Argo, 2006, ISBN 8072037064
  • Füle, J.: Médiá. In: Bútora, M. (ed.): Slovensko 1996. , Bratislava, Inštitút pre verejné otázky, 1997, ISBN 8096772511
  • Jacz, Ľ. a kol.: Malá encyklopédia žurnalistiky, Bratislava, Obzor, 1982, ISBN neuvedené
  • Jirak, J.,Kopplová, B.: Média a společnost, Praha, Portál, 2003, ISBN 8071786977
  • J. Vojtek.: Prehľad dejín anglického a amerického novinárstva (1622 resp. 1690-2000), Trnava, Univerzita sv. Cyrila a Metoda, 2006, ISBN 8089220088
  • Kolesárová, Prokopčák :Sme, 15.ročník, č.23, 14. 06.
  • Ľ., Ševčák.: Zrod bulvárnej tlače v USA - II , Otázky žurnalistiky, 1998
  • McQuail, D.: Úvod do teórie masovej komunikácie, Praha, Portál, 1999, ISBN 8071782009
  • Saxer,U. - Landolt, M.: Medien.Lebenstile: Lebensstilmodelle von Medien fuer die Freizeit, Seminar fur Publizistikwissenschaft der Universitaet Zuerich, Zuerich, 1995, ISBN 3908127092
  • Šefčák, Ľ.:In: FORUM - mesačník Slovenského syndikátu novinárov, 17. ročník, 5. 2006
  • Urban, L.: Sociologie, Praha, Eurolex Bohemia, a.s., 2006, ISBN 8086861457
  • Z. Mistríková, A. Zmeček (ed), Mediálna ročenka - Slovensko 1990 - 2000, Mediálny inštitút, september 2001