Komparatívna pedagogika a andragogika
Seminárna práca14 s. / 3. roč. / doc
Vzdelanie je proces a výsledok osvojovania si systematických poznatkov, vedomostí a návykov. Predovšetkým v školách je spojený s výchovou sa zreteľom na charakter danej kultúry. Kvalita vzdelania nie je daná množstvom poznatkov, ale ich ucelenosťou a hĺbkou.Rôznorodosť európskych školských systémov vyplýva z rôznych tradícií a rôznej jazykovej kultúry. Torsten Husén (1993, s.33) uvádza, že „v pozadí súčasných premien európskeho školského vzdelania sú ako špecifické problémy spojené s európskou i...
|
|
0,1 |
31x |
|
Tézy na štátnu skúšku z didaktiky dospelých
Štátnicové otázky39 s. / 1. roč. / doc
Pojem didaktika je odvodený od gréckeho „didaskó“ - učím, počujem a prvý krát ho použil Wolfgang Ratke. Neskôr sa didaktikou zaoberal Jan Amos Komenský, ktorý didaktiku chápal ako vedu o celkovej školskej výchove, do ktorej podľa neho okrem učenia sa a vyučovania rozumovej výchovy patrila aj výchova mravná, náboženská a telesná...
|
|
0,5 |
15x |
|
Andragogické pojmy - seminárna práca
Seminárna práca7 s. / 2. roč. / doc
2.1 Andragogika Vedecká disciplína, zaoberajúca sa všetkými procesmi a súvislosťami učenia a vzdelávania dospelých. 2.2 Celoživotné učenie Všetky účelné formalizované aj neformalizované činnosti súvisiace s učením, ktoré sa priebežne realizujú s cieľom dosiahnuť zdokonalenie znalostí, zručností a odborných predpokladov. 2.3 Celoživotné vzdelávanie Celoživotné vzdelávanie je koncepcia, ktorá predpokladá kultiváciu človeka prostredníctvom cieleného vzdelávania počas celého jeho života. Celoživotn...
|
|
0,1 |
19x |
|
Edukatívna práca so seniormi v sociálnych zariadeniach
Diplomová práca66 s. / 5. roč. / pdf
Cieľom diplomovej práce a zároveň aj snahou autora bolo poukázať na problematiku
edukatívnej práce so seniormi v sociálnych zariadeniach pre seniorov, potrebu vzdelávania
týchto seniorov pre ich kvalitnejšie prežívanie života po vstupe do sociálneho zariadenia pre
seniorov. Úlohou bolo zistiť, ako vplývajú edukatívne aktivity na kvalitu života klientov
v sociálnych zariadeniach. Pre toto zisťovanie sme si vybrali dve sociálne zariadenia pre
seniorov v Banskej Bystrici, a to zariadenie pre s...
|
|
0,3 |
9x |
|
Dejiny výchovy a vzdelávania dospelých
Študijný materiál36 s. / 1. roč. / docx
Stručné a výstižné poznámky z predmetu DVVD od praveku po súčasnosť.Historické pramene• Hmotnéučebné pomôcky, budova školy• Obrazovémapy, fotografie• Tradičnézachovali sa tradovaním• Písomnérozprávačské, kronikaúradné - vysvedčenia, zákony, vyhláškysúkromné - zošity, denníky, životopisyodborná literatúra, beletria Výskumné metódy a metódy historického výskumu• Vedecká metóda postup smerujúci k získaniu nových vedeckých poznatkov• Historické metódy postupy smerujúce k získaniu nových historických...
|
|
1,0 |
6x |
|
Základy pedagogiky - pedagogika ako veda o výchove
Skriptá17 s. / 1. roč. / doc
PEDAGOGIKA AKO VEDA O VÝCHOVE -spoločenskovedná disciplína. • Výchova, vzdelanie v každej oblasti • Rieši otázky výchovy a vzdelania Pedagogika je veda o výchove, skúmajúca podstatu a zákonitosti výchovy ako spoločenského javu. Výchova a vzdelanie nazývame aj EDUKÁCIA. Slovo pedagogika je gréckeho pôvodu: pais = dieťa, agó = vediem, riadim, pedagogické = umenie výchovy. Pedagogika sa delí na dve časti: 1. Metodická časť 2. Všeobecná teória výchovy
|
|
0,2 |
26x |
|
Základy manažmentu - záverečný test (otázky bez správnych odpovedí)
Testy2 s. / 3. roč. / docx
1. Označte (podčiarknite), na ktorých pravidlách je založená byrokratická organizácia:a) pevne určené detailné predpisy a normyb) rozvinuté neformálne vzťahyc) kooperatívny štýl riadenia2. Označte (podčiarknite) vhodné synonymum pojmu synergizmus (v manažmente):a) súčinnosťb) schopnosť sebakontrolyc) motivácia3. Podstatou kontrolných procesov je (podčiarknite vhodnú odpoveď):a) vykonanie nápravných opatreníb) odhalenie potrieb zamestnancovc) zistenie odchýlky od stanovených cieľov4. Ktorý typ fi...
|
|
0,1 |
0x |
|
Školský subsystém - andragogika
Poznámky15 s. / 1. roč. / doc
Školský systém vzdelávania dospelých: Súčasná spoločnosť je nevyhnutná bez čoraz vyššej kvalifikácie. Neustály nárast vedeckých, technických poznatkov, meniace sa výrobné podmienky, explózia info. Doba prechodu od industr. k informačnej učiacej sa spol. = je nevyhnutným prvkom procesu globalizácie. CŽV sa stáva vedúcim princípom rozvoja vzd. systémov. Revolúcia intelektu - investície do vzdelávania (rekvalifikácie, kontinuálne vzdelávanie), do výskumu. Každý 6 zamestnanec mení v priebehu roku sv...
|
|
0,1 |
18x |
|
Metodológia andragogickej vedy a andragogický výskum
Študijný materiál19 s. / 1. roč. / pptx
Metodológia andragogickej vedy1) Infraštruktúra andragogiky a andragogickej vedyVýskumné pracoviskáSAV, VŠ, NÚCV2) Andragogické asociácieaivd.sk/cz, andragogika.info3) Zdroje a informáciemonografia, zborník, slovník, výkladový terminologický slovník, časopisy (Lifelong, Learning), výskumné správy (VEGA, KEGA, APVV)4) Andragogické programyErasmus+, Grundtvig
|
|
0,2 |
9x |
|
Celoživotné vzdelávanie
Esej10 s. / 1. roč. / docx
Vo svojej práci sa venujem problematike celoživotného vzdelávania človeka. Opisujem jednotlivé obdobia vývoja človeka a ich proces vzdelávania a nadobudnutie odborností , ktorá človeka posúva v rámci zaradenia sa v spoločnosti.Získanie vzdelania by nemalo byť len na úrovni škôl, ale dostáva sa aj dostatok priestoru mimo samotného inštitucionalizovaného procesu. Individuálne vzdelávanie, vzdelávanie v neskoršom veku alebo vzdelávanie formou školení, kurzov, seminárov na pracoviskách alebo mimo ni...
|
|
0,1 |
16x |
|
Vypracované otázky andragogika
Vypracované otázky32 s. / 2. roč. / doc
Vypracované otázky z andragogiky- napr.podnikové vzdelávanie, profesia andragóga 3. Súčasné andragogické teórie a prax (7)
Pravdepodobne najdôležitejším dokumentom formulujúcim úlohy vzdelávania v Českej republike pre nasledujúce desaťročie je tzv. Biela kniha – resp. „Národný program rozvoja vzdelávania v Českej republike“. Ide o programový dokument vychádzajúci z analýz českého školstva posledných piatich rokoch. Týka sa všetkých oblastí vzdelávania. Uvádza sa tu napríklad:
- vzdelávanie mus...
|
|
0,3 |
4x |
|
Problematika vzdelávateľa dospelých z aspektu piatich kultúr vzdelávania
Seminárna práca13 s. / 2. roč. / doc
Z príspevku vyplýva niekoľko záverov. Za najdôležitejší môžeme považovať fakt, že každý zo vzdelávateľov, s ktorými sa dospelí stretávajú počas výchovno-vzdelávacieho procesu, sa vyznačuje istými osobitosťami. Tieto osobitosti súvisia s profesijnými kompetenciami vzdelávateľov, s ich osobnostnými predpokladmi a vlastnosťami. Vo veľkej miere sa však vzdelávatelia odlišujú tým, v ktorej sfére vzdelávania pôsobia, aké sú ich hlavné činnosti v tej-ktorej sfére a aké metódy výučby a spôsoby komunikác...
|
|
0,9 |
3x |
|
Biológia človeka
Študijný materiál28 s. / 1. roč. / pptx
Podmienky k absolvovaniu: • ukončenie - priebežným hodnotením• účasť na cvičeniach (1 absencia povolená)• absolvovanie dvoch testovCieľ predmetu: Cieľom predmetu je sprostredkovanie študentom základných poznatkov o ľudskom organizme, o anatomicko-fyziologických osobitostiach jednotlivých sústav so zameraním na adultný a seniorský vek.Stručná osnova predmetu: 1. Postnatálny rast a vývin. Faktory ovplyvňujúce rast a vývin.2. Akcelerácia a sekulárny trend. Hypotézy vysvetľujúce tieto procesy.3. Jed...
|
|
3,3 |
4x |
|
Základy pedagogiky - referát
Referát25 s. / 1. roč. / doc
Pedagogika
gréckeho pôvodu (pais=dieťa, agó=vediem,riadim; paidagógiké=umenie výchovy.
Pedagógovia
staré Grécko-otroci » deti slobodných občanov » výchovných zariadení » výraz aplikovaný na javy súvisiace s výchovným pôsobením.
Pedagogika
pojem sa požíva v teórii o praxi vo výchove, vyučovaní a vzdelávaní
Výchova, výchovný, vychovávateľ
požívajú sa v praktickej stránke výchovno-vzdelávacieho procesu
|
|
0,2 |
2x |
|
Vznik a vývoj andragogiky
Študijný materiál15 s. / 1. roč. / pptx
Východiská edukácie dospelýchDokumenty o CV1) MEMORANDUM O CV (od narodenia po smrť)- nové kvalifikácie (kompetencie, CJ, IKT)- investícia prostriedkov do rozvoja ľudských zdrojov- inovácia vzdelávania a vyučovania (metodika + obsah)- priblížiť vzdelávanie k domovom účastníkov (detašované pracoviská)- skvalitnenie profesijného poradenstva a orientácie- oceniť ľudí za ich ďalšie vzdelávanie2) NÁRODNÝ PROGRAM VÝCHOVY A VZDELÁVANIA V SR celý vzdelávací systém v SR3) Stratégia CV a celoživo...
|
|
0,3 |
2x |
|
Dospelý človek v procese socializácie a edukácie
Študijný materiál6 s. / 1. roč. / pptx
Socializácia• Všetky procesy učenia, prijímania a sprostredkovávania informácií na základe ktorých človek nadobúda predpoklady pre vykonávanie určitých sociálnych rolí v súlade so spoločenskými požiadavkami • Proces zospoločenšťovania človeka, kedy sa z biologickej bytosti stáva bytosť spoločenská • V tomto procese si človek osvojuje socializačné procesy príslušnej spoločnosti
|
|
0,7 |
5x |
|
Andragogika- ťahák
Ťahák8 s. / 2. roč. / doc
Andragogika je samostatná veda v systéme vied o výchove, ktorá má svoj predmet skúmania v problematike edukácie dospelých. Vykryštalizovanie andragogiky ako samostatnej vednej disciplíny sa udialo v druhej polovici 20. storočia. Slovenská andragogika začala svoj rozvoj po roku 1990 nadväzujúc na pedagogiku dospelých.Všeobecná veda o výchove človeka (antropogogika) k vede o výchove detí a mládeže (pedagogika) a vede o výchove dospelého človeka (andragogika). Podrobnú terminologickú analýzu a zdôv...
|
|
0,1 |
232x |
|
Ontogenetický vývin
Študijný materiál23 s. / 1. roč. / pdf
Človek je v porovnaní so subhumánnymi cicavcami málo reprodukčne výkonný, o môžeme dokumentovať týmito príkladmi:má neskoré sexuálne dozrievanie,má nízku plodnosť,má dlhú gestáciu (tehotenstvo) a laktáciu (dojčenie),má vysokú vnútromaternicovú úmrtnosť,má pomerne malý plod,má dlhú rodičovskú starostlivosť,má dlhé intervaly medzi pôrodmi,má dlhý postreprodukčný život (u žien).Človek je veľký, dlho žijúci a pomaly rastúci cicavec.
|
|
0,8 |
0x |
|
Brainstorming a jeho využitie vo vzdelávaní dospelých
Seminárna práca10 s. / 3. roč. / doc
V podmienkach dnešnej vyspelej spoločnosti, v ktorej základným momentom určujúcim jej ďalší vývoj je vedecko-technický rozvoj, informačná spoločnosť, globálna spoločnosť, pripadá jedincovi relatívne stále menšia úloha. Nové vedecké poznatky a nové technologické riešenia sú stále viac výsledkom činnosti tvorivých pracovných skupín a kolektívov a nie výsledkom činnosti geniálnych jedincov. Stále vzrastá význam skupinovej práce vo všetkých oblastiach nášho života. Spoločnosť potrebuje nové tvorivé ...
|
|
0,1 |
31x |
|
Vzťah pedagogiky a sociálnej práce (pedagóg, sociálny pracovník)
Esej4 s. / 1. roč. / doc
Aký je vlastne vzťah medzi týmito dvomi príbuznými vedami? Predtým ako začneme čokoľvek porovnávať musíme si ozrejmiť a poskladať akúsi skladačku z našich poznatkov, ktoré máme o daných predmetoch nášho záujmu. V tomto prípade, čo ja viem o pedagogike a sociálnej práce. Keďže som študovala na Pedagogickej a sociálnej akadémie, odbor sociálno-výchovný pracovník, nejaké tie vedomosti sa na mňa za štyri roky nalepili. Pedagogika je vlastne vedný odbor, ktorý skúma výchovu a vzdelávanie človeka. Zao...
|
|
0,1 |
5x |
|
Mimoškolský subsystém
Prednášky15 s. / 1. roč. / doc
FORMÁLNE VZDELÁVANIE (FORMÁLNA EDUKÁCIA) - systém, ktorý môžeme prirovnať k školskému vzdelávaniu (školy ...). Na základe nich dostávame diplom, vysvedčenie, certifikát ... Rozlíšený je vzťah edukátora a edukanta.
Formálna edukácia - je to akýkoľvek výcvik, vzdelávanie, ktoré je uskutočňované plánovaným, systematickým spôsobom. Ukončená školskou dochádzkou. Charakteristická je učivom v triede. Dobre charakterizované sú roly učiteľov a žiakov. 1 strana prijíma zodpovednosť za vzdel. 2hej. Usku...
|
|
0,1 |
39x |
|
Efektívna komunikácia
Seminárna práca6 s. / 2. roč. / doc
Komunikácia je proces, pomocou ktorého dochádza k výmene významov medzi ľuďmi prostredníctvom dohodnutej sústavy symbolov (Adair, J.). Aby komunikácia prebiehala efektívne, mali by byť dodržané nasledujúce poznámky. Osoby, ktoré komunikujú musia byť vo vzájomnom kontakte. Obaja účastníci komunikácie musia používať spoločný jazyk či komunikačný prostriedok. Správa musí byť jasne poskytnutá. Musí byť prijatá, správne pochopená a interpretovaná (Adair, J.).
|
|
0,4 |
13x |
|
Andragogika
Poznámky7 s. / 3. roč. / doc
Andragogika
Výchovou a vzdelávaním človeka sa zaoberajú viaceré vedné disciplíny.
Spolu vytvárajú systém vied o edukácií.
Antropologické vedy - všetky vedy o človeku, patrí sem aj:
- Antropogogika - veda o výchove a vzdelávaní (edukácií) človeka
Systém edukácie dospelých má vychádzať z dopredu stanovených kritérií,
akceptácia 2 základných kritérií:
- Ontogenetické hľadisko (ontogenéza - vývin jednotlivca), ktoré je trojdimenzionálne,
teda sa delí na tri základné obdobia: DE...
|
|
0,1 |
17x |
|
Řízení lidských zdrojů
Skriptá225 s. / - roč. / pdf
Úvodní slova si zpravidla kladou za cíl přesvědčit čtenáře o důležitosti oboru, který
hodlá studovat a o kvalitách učebnice, která mu k tomu má pomoci.
Pokud jste se rozhodli studovat management, víte jistě, proč tak činíte, a není proto nutné
potřebu managementu v podnikatelské, obchodní a každé jiné řídící činnosti zdůvodňovat.
Pokud se týká kvalit učebnice posoudí ji jistě čtenář sám, ale přesto je nutné několik poznámek
uvést. Především je třeba se ptát, jaké cíle učebnice sleduje. Již ...
|
|
2,1 |
17x |
|
Ciele, funkcie a obsah výchovy a vzdelávania dospelých
Študijný materiál9 s. / 1. roč. / pptx
Obsah VVD• Obsah VV je dynamická a štrukturovaná sústava poznatkov, informácií a faktov, ktoré sa v priebehu edukačného procesu menia na vedomosti, zručnosti, návyky, vzorce správania• Vedomosť sa nezískava, informácia sa spracováva na vedomosť• Do obsahu VV sa zaraďujú zložky edukácie:- rozumová zložka- estetická zložka- ekologická/enviromentálna zložka- pracovná/technická zložka- telesná/športová zložka- mravná zložka
|
|
0,3 |
7x |
|
Komunikácia v rodine poznačenej rozvodom
Seminárna práca8 s. / 2. roč. / doc
Problematika komunikácie v rodine poznačenej rozvodom - v rámci rodinnej výchovy.Rodina je základnou bunkou spoločnosti a zohráva dôležitú úlohu v živote každého. Základnou funkciou rodiny je vytvárať zdravé a radostné výchovné prostredie, teda výchovu detí. Každý človek túži po fungujúcej rodine, ale návod na rodinné šťastie v podstate neexistuje. Jedným zo základných pravidiel fungujúcej rodiny je komunikácia. Nedostatočná alebo nevhodná komunikácia, neschopnosť, často neochota vyvinúť úsilie ...
|
|
0,1 |
6x |
|
Základy pedagogiky
Referát4 s. / 1. roč. / doc
Pojem pedagogikaPedagogika ako veda sa zaoberá najdôležitejšími otázkami o výchove človeka. Slovo pedagogika je požívané v dvoch významoch: označuje konkrétne výchovné postupy a znamená vedu o výchovu. Patrí do skupiny vied o človeku a spoločnosti a skúma výchovný proces. Je to veda novoveku.Pedagogika sa vyvinula v Grécku z gréckeho slova paidagogos (pais - dieťa, agoge - viesť). Paidagogi v starogréckom význame boli väčšinou vzdelaní otroci, ktorí viedli deti slobodných občanov do škôl. Neskôr...
|
|
0,1 |
79x |
|
Ďalšie profesijné vzdelávanie
Seminárna práca10 s. / 2. roč. / doc
Vzdelávanie dospelých sa považuje za jeden z najdôležitejších spôsobov predchádzania a riešenia problémov ľudských jednotlivcov, ale predovšetkým ako spôsob rozvoja osobnosti dospelých ľudí, ich sebarealizácie, rozvoja ich spôsobilosti resp. kompetencií k životu v hlavných životných realizačných oblastiach: v profesijnej oblasti, sociálnej oblasti, v kultúrnej a záujmovej oblasti.
V tejto seminárnej práci som sa zamerala na profesijnú oblasť.
Vzdelávanie sa tiež považuje za proces prípravy p...
|
|
0,1 |
50x |
|
Formy a prostriedky výchovy a vzdelávania dospelých
Študijný materiál6 s. / 1. roč. / ppt
Prostriedky VVDNástroje, ktorými ľahšie napĺňame stanovené cieleProstriedky materiálnej povahy- vyučovací interiér jazykové laboratórium, múzeum, galéria, autoškola- didaktická technika dataprojektor, videokonferenčný systém, ...- didaktické pomôcky DVD, CD, knihy, ...Prostriedky duchovnej povahynázory lektorapolitické nastavenienáboženské presvedčeniepolitika vzdelávacej inštitúcie
|
|
0,3 |
0x |
|
Poznámky z andragogiky
Poznámky10 s. / 2. roč. / doc
Andragogika - vzdelávanie dospelých -predmet skúmania, výchovné a vzdelávacie procesy a pridávame k tomu aj poradenské procesy. Predtým to bol vedný odbor - pedagogika dospelých - Výchova a vzdelávanie dospelých Po r. 1990 sa začínali prestavby učebných a študijných plánov - pred r. 1990 boli na všetkých VS jednotné študijné plány. Nový zákon o VS po r. 1990 - zaujímavosť - bol veľm stručný cca 15 strán, nový má vyše 90.Nový zákon priniesol jav, že VS si robili študijné odbory a učebné plány sam...
|
|
0,1 |
71x |
|
Činitele formovania osobnosti dospelých
Študijný materiál7 s. / 1. roč. / pptx
Činitele1. VNÚTORNÉ endogénnea) fyziologické/biologické - genetické predispozície, centrálny nervový systém, endokrinný systém, zdravotné postihnutie, ...b) psychické - vlastnosti, pudy, charakter, temperament, psychické poruchy, .... 2. VONKAJŠIE exogénnévýchovasocializáciaprostredieGENOTYP + PROSTREDIE/VÝCHOVA = FENOTYP(s čím sa (aký človek momentálne je)človek rodí)
|
|
0,4 |
4x |
|
Osobnosť dospelého človeka
Študijný materiál7 s. / 1. roč. / pptx
OsobnosťZložitý, neopakovateľný b-p-s-d systém, ktorý sa mení a vyvíja v závislosti od spoločenského vývoja v určitom časovom, historickom a teritoriálnom kontexte3 ZLOŽKY OSOBNOSTI1. Racionálna - rozumová/kognitívnapôsobí sa na ňu vzdelávaním2. Emocionálna - socio-efektívnapôsobí sa na ňu výchovou3. Psychomotorická - reflexno-vegetatívnapôsobí sa na ňu výcvikom
|
|
0,1 |
3x |
|
Metódy výchovy a vzdelávania dospelých
Študijný materiál6 s. / 1. roč. / pptx
Metódy v andragogikeVÝCHOVNÉ METÓDYzaoberá sa nimi teória výchovy dospelýchVZDELÁVACIE METÓDYandrodidaktikaDIAGNOSTICKÉ METÓDYandragogická diagnostikaVEDECKO-VÝSKUMNÉ METÓDYmetodológia andragogiky a andragogického výskumuMetóda = zámerný a cieľavedomý postup činnosti andragóga zameraný na dosiahnutie stanovených edukačných cieľov
|
|
0,6 |
6x |
|
Andragogika ako veda a študijný odbor
Študijný materiál6 s. / 1. roč. / pptx
Andragogika ako vedaHumanitá, edukačná, prevažne aplikatívna, antropoligická vedaVlastný vedný systém, kt tvoria základné, hraničné a aplikované andragogické disciplínyEdukológia = Pedagogika + Andragogika + Geragogika(výchovoveda) (deti a mládež) (dospelí) (súčasť A, seniori, vedná disciplína)
|
|
0,1 |
0x |
|
Andragogika a pedagogika
Vypracované otázky30 s. / 1. roč. / doc
1. HISTORICKÉ A SPOLOČENSKÉ SÚVISLOSTI VÝVOJA ANDRAGOGIKY
Andragogika ako veda – jej zrod
Vzdelávanie dospelých v historickom vývoji
Vzdelávanie dospelých je staré ako ľudstvo samo. Vzdelávanie dospelých v ucelenom, uvedomelom, intencionálnom poňatí bolo realizované vo vedecko-učebných centrách. Za prvé rozpracovanie didaktiky pre dospelých sa považuje spis Marca Fabia Quintiliana : „O výchove rečníka“........bol prvým učiteľom plateným štátom.
Počas stredoveku sa vzdelávanie jednostran...
|
|
0,3 |
5x |
|
Princípy a zásady VVD
Študijný materiál5 s. / 1. roč. / pptx
Všeobecné požiadavky, odporúčaniaNie sú to normy ani dogmy, ktoré ovplyvňujú výsledky edukačného procesu a edukačnými cieľmi• Zásada = princíp• Princíp uvedomelej aktivity interakcia medzi andragógom a poslucháčmi
•
Princíp názornostizmyslový zážitok
•
Princíp systematickostiučivo je logicky a systematicky prezentované
•
Princíp primeranostiprihliadnutie na potreby účastníkov
•
Princíp trvácnostiuchovávanie v pamäti, opakovanie
|
|
0,1 |
0x |
|
Dejiny pedagogiky a andragogiky
Poznámky29 s. / 2. roč. / doc
DEJINY PEDAGOGIKY A ANDRAGOGIKY
DEJINY PEDAGOGIKY:
– základná pedagogická disciplína, ktorá sa zaoberá historickým vývojom výchovy a vzdelávania detí, mládeže v jednotlivých obdobiach ľudskej spoločnosti
ÚLOHA DEJÍN PEDAGOGIKY:
1. skúmať vznik a vývoj výchovno-vzdelávacích inštitúcií
2. skúmať vznik a vývoj názorov na výchovu a vzdelávanie
3. objasňovať zákonitosti vývoja výchovy v rôznych historických etapách
4. prihliadať na spojenie teórie a praxe
PRAMENE:
a) HMOTNÉ tabuľa, lavic...
|
|
0,6 |
13x |
|
Teória výchovy a vzdelávania dospelých
Štátnicové otázky41 s. / 3. roč. / pdf
TEÓRIA VÝCHOVY A VZDELÁVANIA DOSPELÝCH
- patrí k jadrovým pedagogickým disciplínám, vychádza z gréčtiny, znamená - pozorovanie, skúmanie, vychovávať potomstvo.
- je disciplína základného a východiskového charakteru, ktorá skúma a objasňuje javy výchovného procesu, jeho zákonitosti a prostriedky výchovnej práce. Zároveň skúma a objasňuje to, čo je spoločné vo výchovnom pôsobení všetkých činiteľov a subsystémov vzdelávania dospelých.
- v SR sa rozvíja od 1945.
- je to práca alebo osvetová činn...
|
|
0,5 |
25x |
|
Komparatívna andragogika
Prednášky31 s. / 3. roč. / pdf
KOMPARATÍVNA ANDRAGOGIKA
Skúška: 29.3.2008, 9:30 hod.
1. Vznik, potreba vzniku a genéza komparatívnej andragogiky ako vednej disciplíny
Komparatívna andragogika = jedna z najmladších andragogických disciplín, ktorá prešla a prechádza dynamickým vývojom. V našich podmienkach patrí táto disciplína k najmenej rozvinutým disciplínám. Transformovala sa z porovnávacej pedagogiky dospelých, ktorá sa výraznejšie začala rozvíjať v polovici 70. rokov 20. storočia. Komparatívna andragogika mala podobn...
|
|
0,3 |
17x |
|
Metodika andragogiky
Štátnicové otázky43 s. / 3. roč. / pdf
1. TEORETICKÉ VÝCHODISKÁ SOCIÁLNEJ PRÁCE (základné východiská, vymedzenie predmetu, obsah a úlohy sociálnej práce)
ZÁKLADNÉ VÝCHODISKÁ
Sociálna práca – je špecificky odborná činnosť, ktorá smeruje k zlepšovaniu vzájomného prispôsobovaniu sa jednotlivcov, rodín, skupín a sociálneho prostredia v ktorom žijú a k rozvíjaniu sebaúcty a vlastnej zodpovednosti
jednotlivcov s využitím zdrojov a schopností osôb, s využitím medziľudských vzťahov a zdrojov poskytovaných spoločnosťou. Je to činnosť v pro...
|
|
0,5 |
2x |
|