Hľadaj Zobraz: Univerzity Kategórie Rozšírené vyhľadávanie

45 033   projektov
0 nových

Teória riadenia a organizácia verejnej správy

«»
Prípona
.doc
Typ
vypracované otázky
Stiahnuté
67 x
Veľkosť
0,4 MB
Jazyk
slovenský
ID projektu
35901
Posledná úprava
13.06.2011
Zobrazené
4 137 x
Autor:
akriz
Facebook icon Zdieľaj na Facebooku
Detaily projektu
Popis:
2. Základné rozdiely medzi súkromnou a verejnou správou

Súkromná správa:
vykonávajú ju súkromné subjekty, pričom sledujú vlastné ciele a riadia sa vlastnou vôľou. Právne normy obmedzujú jeho konanie negatívne, vymedzujú právny rámec, v rámci ktorého sa môže subjekt rozhodovať samostatne a slobodne (Živnostenský zákon, Obchodný zákonník – určujú len základné veci napr. koľko zamestnancov môžem zamestnať, nie však aké budú mať vzdelanie)  
Verejná správa:
vykonáva sa vo verejnom záujme a subjekty ju uskutočňujú ako právom uloženú povinnosť z titulu svojho postavenia verejnoprávnych subjektov. Subjekty ju uskutočňujú ako povinnosť uloženú právnou normou, pričom sa striktne riadia zákonom. (napr. výpis a odpis z registra trestov), a jej priestor na samostatné rozhodovanie je limitovaný. Subjekty uskutočňujúce verejnú správu majú charakter orgánov štátu, verejných korporácií, alebo iných subjektov verejnej správy. Orientuje sa na dosiahnutie verejného prospechu, záujem na dosiahnutí osobného zisku sa pokladá za neetický.

Rozdiel medzi verejnou a súkromnou správou spočíva v miere viazanosti na právne normy a v odlišných záujmoch. U súkromnej správy sa vychádza z predpokladu, že právny poriadok vymedzuje len základný rámec pre jej ďalšie slobodné jednanie, na rozdiel od verejnej správy, ktorá je striktne riadená zákonom a jej priestor na samostatné rozhodovanie je limitovaný. Súkromná správa, na rozdiel od verejnej správy je zameraná na hľadisko osobného prospechu ...  

Kľúčové slová:

štátna správa

samospráva

organizačná štruktúra

súkromná správa

verejná moc

štátna moc

súdna moc

vznik správy



Obsah:
  • 1. kapitola: Verejná správa

    1. Dôvody existencie verejnej správy a čo je verejná správa
    2. Základné rozdiely medzi súkromnou a verejnou správou
    3. Príčiny stierania rozdielov medzi súkromnou a verejnou správou
    4. Znaky zhody a rozdielu medzi orgánmi štátnej správy a samosprávy
    5. Verejná moc a štátna moc
    6. Teória deľby štátnej moci
    7. Vymedzenie a charakter funkcií verejnej správy - materiálne a formálne vymedzenie verejnej správy
    8. Administratívne a manažérske vymedzenie verejnej správy
    9. Občianska spoločnosť

    2. kapitola: Vznik a vývoj verejnej správy

    1. Vysvetlite alternatívne prístupy k štúdiu verejnej správy
    2. Ako chápete vedecký prístup k štúdiu verejnej správy
    3. Akým spôsobom plní teória verejnej správy integrujúcu funkciu vo vzťahu k príbuzným vedným odborom
    4. Charakterizujte vzťah verejnej správy k právnym vedám
    5. Charakterizujte vzťah verejnej správy k ekonomickým vedám
    6. Vysvetlite vzťah medzi Teóriou verejnej správy a Ekonomikou verejného sektora
    7. Predmet a funkcie verejnej správy
    8. Staroveké pramene správnej vedy
    9. Teoreticko-metodologické východiská administratívneho štátu
    10. Verejná správa v USA
    11. Zdroje krízy administratívneho štátu
    12. Povojnový vývoj verejnej správy v Európe

    3. kapitola: Organizačná štruktúra verejnej správy

    1. Vysvetlite pojmy „organizácia“ a „organizačná štruktúra“
    2. Technicko-organizačné princípy výstavby verejnej správy
    3. Základné organizačné modely verejnej správy: hierarchický a participačný
    4. Základná organizačná štruktúra verejnej správy
    5. Vysvetlite rozdiel medzi pojmami „symetria“ a „dualita“
    6. Dualita a integrita v organizačných modeloch verejnej správy
    7. Princípy usporiadania vzťahov medzi štátnou správou a samosprávou v systéme verejnej správy

    4. kapitola: Postavenie štátnej správy a samosprávy v systéme verejnej správy

    1. Vysvetlite pojem štátna správa a popíšte charakter jej činností
    2. Subjekty štátnej správy
    3. Vysvetlite pojem samosprávy a predpoklady jej vzniku
    4. Základné črty samosprávy
    5. Hodnotové atribúty samosprávy
    6. Úrovne územnej samosprávy a ich vzájomné vzťahy
    7. Európske charty územnej samosprávy
    8. Úloha samosprávy pri zabezpečovaní výkonnej funkcie štátu(modelové prístupy)
    9. Vysvetlite podstatu a význam princípu subsidiarity pri budovaní systému verejnej správy

    5. kapitola: Príčiny a stratégie reforiem verejnej správy

    1. Vysvetlite obsah pojmu „ reforma verejnej správy“
    2. Identifikujte základné príčiny reforiem verejnej správy
    3. Ako chápete výkonnosť verejnej správy
    4. Ako môže reforma verejnej správy prispieť k zvýšeniu výkonnosti ekonomiky
    5. Vysvetlite európsky-kontinentálny koncept štátu
    6. Charakterizujte britský koncept štátu
    7. Vysvetlite koncept aktivizujúceho štátu
    8. Charakterizujte stratégiu reformy verejnej správy podľa teórie NPM
    9. Charakterizujte stratégiu reformy podľa konceptu umierneného manažerizmu
    10. Charakterizujte prírastkovú stratégiu reformy verejnej správy


    6. kapitola: Podstata a formy decentralizácie verejnej správy

    1. Vysvetlite pojem „ decentralizácia“ verejnej správy
    2. Formy a úrovne decentralizácie verejnej správy
    3. Politická decentralizácia
    4. Administratívna decentralizácia a jej úrovne
    5. Fiškálna decentralizácia
    6. Trhová decentralizácia
    7. Indikátory decentralizácie verejnej správy
    8. Silné a slabé stránky decentralizácie verejnej správy

    7. kapitola: Podstata a formy konsolidácie sídelnej štruktúry

    1. Vysvetlite pojem „konsolidácia sídelnej štruktúry“
    2. Charakterizujte veľkostnú štruktúru obcí vo vybraných európskych štátoch
    3. Aký je vzťah medzi decentralizáciou verejnej správy a sídelnou štruktúrou
    4. Aké sú základné dimenzie optimálnej veľkosti obce
    5. Charakterizujte pozitívne stránky fragmentovanej sídelnej štruktúry
    6. Charakterizujte pozitívne stránky municipalizácie
    7. Základné formy konsolidácie sídelnej štruktúry
    8. Základné rozdiely medzi municipalizáciou a ostatnými formami konsolidácie sídelnej štruktúry